printlogo


کد خبر: 256967تاریخ: 1401/9/7 00:00
نمایندگان مجلس با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای موافقت کردند
صدور جواز عضویت در شانگهای

نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای با 205 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در جلسه با کلیات و جزئیات آن موافقت کردند.
* عضویت در سازمان همکاری شانگهای پیام چندجانبه‌گرایی ایران را دارد
ابوالفضل عموئی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح اهمیت این لایحه گفت: سازمان همکاری شانگهای با محوریت 5 کشور چین، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با مبنای مبارزه با تروریسم تشکیل شد و ایران که به عضویت ناظر این سازمان درآمده بود،  15 سال درخواست عضویت دائم را داشت که در نهایت در اجلاس بیست‌ودوم در تاشکند اسناد عضویت دائم آن به امضای دبیرخانه سازمان رسید. 
وی در ادامه با بیان اینکه ایران برای عضویت در این سازمان باید اسنادی که از ابتدای تأسیس سازمان شانگهای به تصویب رسیده را به رسمیت بشناسد، اظهار داشت: تاکنون 49 سند در این سازمان به تصویب رسیده است که شرط عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران، پذیرش این اسناد به عنوان مبنای عمل سازمان بود. 
عموئی افزود: البته از این به بعد اگر سند تعهدآوری در سازمان همکاری شانگهای به تصویب برسد باید روند فعلی را بر اساس اصول 77، 125 و 135 طی کند و موارد در صحن علنی بررسی شود که بخشی از اسناد جنبه همکاری در مقابله با تروریسم و جدایی‌طلبی دارد. 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: البته شرط جمهوری اسلامی ایران نیز این است که با موضوعات مربوط به امنیت ملی کشورمان در صورتی موافقت می‌شود که در شورای عالی امنیت ملی مورد پذیرش باشد. همچنین رزمایش‌های بزرگی در کشورهای عضو سازمان برگزار می‌شود که برای برگزاری آنها در کشور ما باید فرماندهی کل قوا اظهارنظر کنند. 
وی همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را حاوی پیام بین‌المللی دانست و افزود: از آنجا که روسیه و چین در این سازمان عضویت دارند، حجم مبادلات اقتصادی بسیار بالا بوده، لذا این سازمان یکی از سازمان‌های قابل توجه منطقه‌ای خواهد بود و پیام چندجانبه‌گرایی ایران در حوزه سیاست خارجی را منتقل می‌کند. طبق آخرین تبصره این لایحه، ‌وزارت امور خارجه مکلف است با هماهنگی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور اسناد موضوع بند یک ماده 21 معاهده (کنوانسیون) شانگهای در خصوص مقابله با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی مورخ 25 خرداد 1380 (15 ژوئن 2001) که جمهوری اسلامی ایران هنوز به عضویت آنها درنیامده است را همزمان با تسلیم اسناد الحاق به دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای ارائه  دهد.

Page Generated in 0/0064 sec