ضرر ۵,۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان از قیمتگذاری دستوری در نیمه نخست سال جاری
بررسی صورتهای مالی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری نشان میدهد قیمتگذاری دستوری صرفا از محل فروش زیانی در حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان به این صنعت وارد کرده است.
صنعت خودروسازی کشور از مشکلات عدیدهای از جمله بهرهوری پایین، ساختار معیوب، مدیریت نادرست و... رنج میبرد اما علاوه بر اینها با قیمتگذاری دستوری نیز دست و پنجه نرم میکند؛ مسألهای که به گفته متولیان یکی از عوامل اصلی ایجاد زیان انباشته بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت بوده است.
بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری نشان میدهد که در این بازه زمانی، بهای تولید خودرو در 3 خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا، پارسخودرو) بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که بهای فروش ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. در واقع خودروسازان صرفاً از ناحیه قیمتگذاری دستوری در ۶ ماه اول امسال بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیدهاند.
به صورت جزئیتر یعنی خودروسازان اگر چه برای تولید هر خودرو مبلغی در حدود ۲۵۲ میلیون تومان هزینه کردهاند اما به دلیل قیمتگذاری دستوری، هر خودرو را با ۳۸ میلیون تومان زیر قیمت و به نرخ ۲۱۴ میلیون تومان فروختهاند.
* جزئیات هزینه تولید و فروش 3 خودروساز
بررسی جزئیات مربوط به هزینه تولید و بهای فروش شرکتهای خودروسازی به صورت مجزا نشان میدهد بهای تولید در شرکت ایران خودرو طی نیمه نخست امسال ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که بهای فروش ۷۸ هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ یعنی این شرکت محصولات خود را حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیر قیمت تمامشده فروخته است.
همچنین پیشبینی این شرکت از وضعیت هزینه و فروش در نیمه دوم سال جاری حکایت از زیان ۶ هزار میلیاردی دارد، به شکلی که بهای تولید ۱۰۲ هزار میلیارد تومان و بهای فروش ۹۶ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.
این شرکت سال گذشته نیز ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برای تولید خرج کرده اما بهای فروش ۱۰۹ هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ یعنی سال گذشته تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان از ناحیه قیمتگذاری دستوری ضرر دیده است.
البته وضعیت شرکت سایپا بهتر از ایران خودرو است؛ این شرکت طی ۶ ماه نخست امسال برای تولید محصولات خود هزینهای بالغ بر ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خرج کرده و در مقابل حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش به دست آورده است؛ یعنی تقریبا یکهزار میلیارد تومان سود داشته است.
همچنین پیشبینی این شرکت از وضعیت هزینهها در نیمه دوم سال جاری نیز بیانگر این است که بهای هزینه به ۳۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بهای فروش به ۳۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برسد.
این شرکت سال گذشته نیز برای تولید، رقمی در حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما بهای فروش نزدیک به ۴۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی سال گذشته حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است.
بررسی وضعیت شرکت پارسخودرو نیز در نیمه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که بهای تولید در این شرکت ۱۲ هزار میلیارد تومان و بهای فروش نزدیک به ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.
پیشبینی این شرکت برای نیمه دوم سال جاری نیز بیانگر آن است که هزینه تولید به ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و بهای فروش به ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برسد؛ در واقع زیان این شرکت تا پایان سال ادامه خواهد داشت و به حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
وضعیت عملکرد این شرکت سال گذشته نیز به این صورت بوده که برای تولید محصولات ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما در مقابل از محل فروش ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسب کرده است.