printlogo


کد خبر: 256971تاریخ: 1401/9/7 00:00
رفع کمبود داروهای کمیاب با تداوم واردات همراه با تولید و توزیع انبوه انواع داروهای مورد نیاز
نسخه درمان دارو پیچیده شد

تولید محصولات دارویی به صورت انبوه در حال انجام و تامین نیاز ضروری به داروهای کمیاب از طریق واردات در حال پیگیری است. در همین راستا روز گذشته 65 تن دارو برای تامین نیاز برخی اقلام دارویی کمیاب وارد کشور شد که طی روزهای آینده راهی داروخانه‌ها می‌شود. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، با حذف ارز ترجیحی، به دلیل ناهماهنگی‌های ایجاد شده بین‌دستگاهی، تولید دارو در صنایع داروسازی کشور برخط انجام نشد؛ موضوعی که موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان در بحث تهیه دارو شد. در پی آن با دستور شخص رئیس‌جمهور و پیگیری‌های وزارت بهداشت، تولید دارو افزایش یافت و در کنار آن کمبود نیازهای دارویی از طریق واردات تامین شد. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی این مدت بانک مرکزی اجازه نداده درخواست‌های تأیید شده از سوی وزارت بهداشت روی زمین بماند. در این باره سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اخیر خود تأیید کرد تنها از ابتدای سال جاری تاکنون ۳ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است؛ اقدامی که منجر به مرتفع شدن مشکلات داروسازان داخلی و وارد‌کنندگان این کالا شده است، چرا که بانک مرکزی با لحاظ فوریت و ارجحیت در تأمین ارز کالا‌های حوزه بهداشت و درمان، درخواست‌های ارز ثبت شده توسط متقاضیان را ظرف ۲۴ ساعت در سامانه مربوط تأیید کرده و تأمین ارز کالا‌های این حوزه را که با امنیت و آرامش جامعه در ارتباط است، در اولویت قرار داده است. در این باره رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رفع کمبود داروهای ضروری تا پایان هفته جاری گفت:‌ تولید شربت آموکسی‌سیلین و داروی آموکسی‌کلاو افزایش یافته است. سیدحیدر محمدی درباره ساماندهی بازار دارو در کشور و جبران کمبود داروهای ضروری فصل سرما گفت: کمبودهای دارویی را به چند قسمت دسته‌بندی می‌کنیم. بخشی از کمبودهای دارویی ما کمبودهای خیلی ضروری بودند که آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و سرم در رأس‌شان بود. وی ادامه داد: اولویت اول ما رفع این کمبودها بود و به همین دلیل بر اساس نیاز، تولید داخل را افزایش دادیم. بر اساس آمار، تولید شربت آموکسی‌سیلین از ابتدای سال از 580 هزار عدد در ماه به یک میلیون و 820 هزار عدد رسیده است. همچنین تولید کوآموکسی‌ کلاو نیز از 146 هزار عدد به 2 میلیون و 900 هزار رسیده است. رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: این اتفاق آبان‌ماه افتاده است. از مهرماه که فشارها به شرکت‌های داروسازی زیاد شد تولید هم افزایش یافت. برای مثال تولید شربت استامینوفن از 370 هزار عدد به 4 میلیون و 370 هزار عدد رسید، بنابراین یکی از برنامه‌های ما افزایش تولید است، البته به شرطی که توانایی‌اش را داشته باشیم. برای مثال درباره سرم ما ظرفیت افزایش تولید در کوتاه‌مدت را نداشتیم، برای همین اقدام به واردات آن کردیم. همچنین درباره آنتی‌بیوتیک مجبور شدیم به خاطر مصرف بالای آن در کشور، هم تولید را بالا ببریم و هم وارد کنیم. با این حال برخی شهرها هنوز آنتی‌بیوتیک را به صورت سهمیه‌ای توزیع می‌کنند. رئیس سازمان غذا و دارو درباره چرایی کند بودن چرخه جبران کمبود دارو در شرایط بحرانی افزود: شرکت‌های دارویی از شروع زنجیره تولید یا تامین‌کننده و تولیدکننده و یا واردکننده هستند. بیش از 98 درصد داروها تولید داخل بوده و حدود ۲ درصد باید از تامین‌کننده خارجی وارد کشور شود. تولیدکننده بعد از تولید باید شناسه‌گذاری کند. بعد از آن دارو وارد زنجیره توزیع شده، از زنجیره توزیع اصلی به استانی می‌رود بعد وارد داروخانه‌ها شده و سپس به دست مردم برسد. وی افزود: انتقال داروهای حجیم مثل سرم در این چرخه زمانبر است اما بعضی‎ها زود منتقل می‌شوند. ممکن است 3-2 هفته طول بکشد که مردم اثر رفع کمبود دارو را در زنجیره ببینند. قطعا ما اجازه نمی‌دهیم در امر دارو کمبودی وجود داشته باشد. محمدی ادامه داد: در حال حاضر تولید آنتی‌بیوتیک به حداکثر رسیده اما واردات هم افزایش یافته است؛ این واردات را تا زمانی ادامه می‌دهیم که احساس کنیم کمبود دارو در کشور رفع شده است. برآورد این است کمبودهای ضروری دارو تا آخر هفته جاری جبران شود. 
‌*  ۶۵ تن آنتی‌بیوتیک در راه داروخانه‌ها
محموله جدید دارو به میزان 65 تن دیروز وارد کشور شده و بلافاصله پس از آزمایش‌های لازم و شناسه‌گذاری در سراسر کشور توزیع می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: محموله جدید سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک به میزان ۶۵ تن دیروز ششم آذرماه از گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و از مبدأ هند وارد کشور شد. پدرام پاک‌‌آیین افزود: این محموله شامل ۴۶۳ هزار عدد انواع سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک اطفال، آموکسی سیلین، کوآموکسی‌کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین است که از طریق هند وارد کشور می‌شود. 
وی گفت: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته توسط وزارت بهداشت این محموله بلافاصله پس از آزمایش‌های لازم و شناسه‌گذاری در سراسر کشور توزیع می‌شود. دستیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار داشت: این محموله با هماهنگی وزارت بهداشت و با هدف تکمیل بازار آنتی‌بیوتیک به کشور وارد شده است. پاک‌آیین ادامه داد: مقادیر موجود در این محموله آنتی‌بیوتیک شامل ۵۸ هزار عدد کوآموکسی‌کلاو، ۷۸ هزار عدد آزیترومایسین، ۲۵ هزار عدد سفکسیم، ۲۵ هزار عدد سفالکسین و ۲۷۷ هزار عدد آموکسی‌سیلین است. 
 
***
داروی بیهوشی ایرانی برای نخستین ‌بار در کشور تولید شد
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین گفت: کتامین برای نخستین بار در کشور تولید و وارد بازار شد. منصور نکوئی‌نیا در جمع خبرنگاران، درباره برنامه‌ریزی برای تأمین داروهای مورد نیاز داخل با استفاده از ظرفیت‌های بومی، اظهار کرد: خط تولید داروی بیهوشی کتامین در شرکت داروی اکسیر بروجرد راه‌اندازی شد. وی تصریح کرد: این خط تولیدی با پیگیری و تلاش متخصصان داخلی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر ۲۰ هزار ویال از داروی تولیدی در مرحله نخست وارد بازار شده است. با تولید کتامین در داروسازی اکسیر، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شده و از خروج ارز جلوگیری می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین خاطرنشان کرد: ۲۰ هزار ویال دیگر از داروی کتامین ایرانی در حال حاضر تولید شده و آماده ارسال به مراکز بیمارستانی و درمانی است. نکوئی‌نیا اضافه کرد: این دارو برای نخستین بار در ایران تولید و روانه بازار شده است و دانشمندان ایرانی این دارو را بومی‌سازی کردند. وی با بیان اینکه این شرکت توانایی تأمین تمام محصول مورد نیاز کتامین برای نیاز داخل را دارد، اضافه کرد: این خط توانایی تولید 1.5 میلیون ویال کتامین را دارد و محدودیتی در تولید این دارو وجود ندارد. 
 
***
افزایش چندبرابری تولید انواع شربت‌های آنتی‌بیو‌تیک
مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش تولید انواع شربت‌های آنتی‌بیوتیک‌ در 8 ماهه اول سال جاری به نسبت کل سال ۱۴۰۰ خبر داد. سجاد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش تولید انواع شربت‌های آنتی‌بیوتیک‌ در 8 ماه اول سال جاری به نسبت کل سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تامین شربت آزیترومایسین در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون عدد بود که در 8 ماه اول امسال و تا آبان ماه به ۸ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار عدد رسیده است. وی افزود: همچنین میزان تامین شربت آموکسی‌سیلین در کل سال گذشته نیز به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد می‌رسید اما تنها در 8 ماه امسال این عدد به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است. اسماعیلی با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری تامین شربت سفکسیم نیز گفت: سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد از این دارو تامین شده بود. این میزان تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱ به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است. همچنین تامین شربت کوآموکسی‌کلاو با افزایش 3.5 برابری از سال۱۴۰۰ با حدود ۲ میلیون عدد در سال گذشته، به ۷ میلیون عدد در 8 ماه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

 


Page Generated in 0/0070 sec