printlogo


کد خبر: 256973تاریخ: 1401/9/7 00:00
هشدار درباره خروج غیرضروری از منزل در پی افزایش غلظت آلاینده‌ها؛ دستگاه‌های امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند
تداوم آلودگی هوای پایتخت تا چهارشنبه

هوای تهران همچنان آلوده است و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی و مدیرکل مدیریت بحران استان، این وضعیت به دلیل انباشت آلاینده‌ها در آسمان این کلانشهر تا چهارشنبه ادامه دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، هوای ناسالم مدتی است نفس ساکنان پایتخت را بریده است؛ پدیده نامیمونی که طی ۲ هفته اخیر تهران و البرز را فرا گرفته تا سلامت شهروندان به خطر بیفتد. این پدیده که ناشی از وارونگی هوا در فصول سرد است هر ساله تکرار می‌شود. در همین باره مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از مردم خواسته است تا روز چهارشنبه از تردد غیرضرور در شهر پرهیز کنند. حامد یزدی‌مهر با اشاره به صدور هشدار زرد برای آلودگی هوا در تهران گفت:‌ برابر پیش‌بینی‌ها از بعدازظهر دوشنبه 7 آذر تا روز چهارشنبه ۹ آذر در مناطق مرکزی، جنوبی و غربی استان تهران شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهیم بود. وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان هواشناسی با افزایش آلاینده‌ها کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس پیش‌بینی شده است، گفت: در صورت عدم مهار منابع آلاینده اعم از ثابت و متحرک در مناطق پرتردد، هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم خواهد بود. یزدی‌مهر با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک بحران جدی و اولویت‌دار محیطی است، افزود: به همه شهروندان توصیه می‌کنم در زمان اعلام آلودگی هوا از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در هوای باز و خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. وی در ادامه به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم نیز توصیه کرد در شرایط آلودگی هوا افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکنند و توجه داشته باشند که نوشیدن مایعات بویژه آب در این مواقع نه تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. یزدی‌مهر همچنین با اشاره به اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های امدادی نظیر اورژانس  گفت: تمهیدات لازم اتخاذ شده تا در صورت نیاز خودروهای اورژانس در نقاط پرتردد مستقر شوند.
* هشدار هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوای ۴ کلانشهر
تداوم آلودگی هوا در پایتخت به گونه‌ای است که سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در ۴ کلانشهر هشدار لازم را صادر کرده است. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ از  پایداری جو، آلودگی هوا، سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی خبر داد. این وضعیت از بعدازظهر دوشنبه ۷ آذرماه در تهران، کرج و اراک آغاز و تا قبل از ظهر چهارشنبه ۹ آذرماه در تهران، کرج، اراک و اصفهان ادامه خواهد داشت. در این شرایط جوی احتمال افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها دور از انتظار نیست. 
سازمان هواشناسی مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز بویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی را توصیه می‌کند. شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، دیروز ۶ آذرماه اعلام کرد؛ صبح دوشنبه با افزایش تردد خودروها بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده می‌شود تا کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار ‌گیرد. با تداوم این شرایط جوی همراه با کاهش تندی باد و افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت دوشنبه، افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس پیش‌بینی می‌شود. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا دیروز یکشنبه شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی عدد ۱۰۱ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. طبق دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. 
***
اختصاص۳ میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا   
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری نشست ویژه ستاد هوای پاک طی هفته جاری خبر داد و گفت: ۳ میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شود. علی سلاجقه، در گفت‌وگو با مهر درباره موضوع آلودگی هوا و اینکه چرا برنامه‌ها در این راستا اجرایی نمی‌شود، اظهار داشت: سه‌شنبه هفته جاری نشست ویژه ستاد هوای پاک در وزارت کشور برگزار می‌شود و و طی بازه ۲ هفته‌ای معاونان دستگاه‌های ذی‌ربط جلساتی داشته‌اند و مهلت‌ها داده شده است. وی افزود: دستگاه‌های مربوط سال گذشته به بهانه‌هایی از جمله نداشتن بودجه کافی و اینکه وسط سال اعتباراتی به آنها اختصاص داده شده است به تعهدات خود عمل نکردند لذا اکنون برای اینکه هیچ بهانه‌ای نباشد بویژه برای ۱۱ دستگاه برنامه‌های مهمی در دستور کار است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: امسال هم بودجه ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و هم ۳ میلیارد دلار ارزی برای اجرای قانون هوای پاک در دولت مطرح است و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود و دیگر هیچ بهانه‌ای برای دستگاه‌های اجرایی طی سال آینده نباشد. سلاجقه خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه هم در میدان است و مطمئن باشید در راستای تکالیف بودجه اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و دستگاه‌ها موظف به اجرای قانون هستند. وی در پاسخ به این پرسش که با ۳ میلیارد دلار ارز چقدر آلودگی هوا کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: قطعاً اگر مشکل مربوط به سوخت و حمل‌و‌نقل را بر طرف کنیم بسیاری از مشکلات مربوط به آلودگی هوا برطرف خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0094 sec