printlogo


کد خبر: 256986تاریخ: 1401/9/7 00:00
جام‌جهانی 2022 قطر به صحنه ضدیت مردم دنیا با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین تبدیل شده است
جام‌ جهانی قدس

گروه بین‌الملل: «همیشه فکر می‌کردیم مشکل در دولت‌های عربی و اسلامی است اما امروز دریافتیم مردم مسلمان شهرهای عربی با ما مخالف هستند». این صحبت‌های راز ششنیک، خبرنگار اسرائیلی حاضر در قطر است که نشان‌دهنده حجم تنفر مردم جهان عرب از صهیونیست‌هاست. آن زمانی که قطر میزبان جام‌جهانی شد، اسرائیل ته ماجرا را خواند که شاید سخت‌ترین و دردناک‌ترین جام‌جهانی تاریخ را در پیش دارد. صهیونیست‌ها که کلی علیه قطر در فضای مجازی و نهادهای جهانی فعالیت ضد تبلیغی انجام داده بودند، می‌دانستند قطر به راحتی دست آنها را در جام‌جهانی باز نخواهد گذاشت. نخستین حرکت ضداسرائیلی در این جام‌جهانی آن بود که قطر برای صهیونیست‌ها شرط گذاشت باید 8 هزار فلسطینی که مشتاق حضور در جام‌جهانی در دوحه هستند با هواپیمای آخرین مدل راهی قطر شون
د. قطعه بعدی پازل تحقیر اسرائیل آنجا رقم خورد که باید آنها وارد سایت جام‌جهانی برای تهیه ویزای قطر می‌شدند؛ جایی که با این خطا روبه‌رو شدند که نامی از اسرائیل در آن سایت نبود و آنها باید برای تهیه ویزا کشور فلسطین را انتخاب می‌کردند. به هر زحمتی بود اسرائیلی‌ها و برخی شبکه‌های تلویزیونی آنها مانند i24 به قطر آمدند ولی با صحنه‌هایی روبه‌رو شدند که آنها را متحیرتر کرد. راز ششنیک، خبرنگار اسرائیلی با انتشار فیلم‌های عدم مصاحبه مردم کشورهای اسلامی با خود نوشت: «من همیشه فکر می‌کردم مشکل از دولت‌هاست اما در قطر فهمیدم نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. چقدر دوست دارند ما را از روی زمین محو کنند. تا چه حد هر چیزی که به اسرائیل مربوط می‌شود نفرت شدیدی را در آنها برمی‌انگیزد. این یک جام‌‌جهانی عالی است، درست ‏است، اما ما با احساس بسیار بد اینجا را ترک خواهیم کرد. بعد از بازی برزیل بدترین تجربه را داشتیم. ما می‌خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم اما مسلمان‌ها مدام می‌آمدند و پرچم فلسطین را کنار ما بلند می‌کردند و عکس را بر هم می‌زدند. من به عنوان یک اسرائیلی لیبرال همیشه فکر می‌کردم مشکل ما با اعراب و مسلمان‌ها با دولت‌های آنهاست اما من اینجا از مستی پریدم و فهمیدم چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد». حتی کشورهایی که قصد سازش با تل‌آویو را دارند یا آنهایی که سازش را انجام دادند هم به رسانه‌های اسرائیلی بی‌توجهی کردند. یک تماشاگر عربستانی بعد از بازی این کشور با آرژانتین و زمانی که فهمید خبرنگار پرسشگر اسرائیلی است، از گفت‌وگو با وی سر باز زد و بلند فریاد زد: «زنده باد فلسطین آزاد»! در همین زمینه روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت در شماره روز یکشنبه خود به بررسی موضوع تنفر از اسرائیلی‌ها در خیابان‌های دوحه در حاشیه جام‌جهانی قطر پرداخت. اسرائیلی‌ها که طی سال‌های اخیر روابط خود را با 4 کشور عربی عادی‌سازی کردند، گمان می‌کردند توانسته‌اند در میان ملت‌های اسلامی و عربی جایی برای خود باز کنند اما جام‌جهانی قطر ثابت کرد با وجود عادی‌سازی روابط برخی رژیم‌های رسمی عربی، مردم این کشورها تحت هیچ شرایطی حاضر به دوستی و عادی‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها نیستند. یدیعوت آحارانوت در صفحه اصلی خود به این موضوع پرداخته و در مطلبی تحت عنوان «جام تنفر» نوشته خیابان‌های دوحه برای اسرائیلی‌ها بسیار خطرناک است و آنها اینجا از هر طرف در معرض دشمنی قرار دارند و تهدید می‌شوند.
حتی خبرنگاران اسرائیلی مجبور می‌شوند پا را از این هم فراتر بگذارند و خود را اکوادوری جا بزنند. یکی از خبرنگاران اسرائیلی می‌نویسد: «ما اینجا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها و سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. تنها نگاه سعودی کمی متفاوت است. ما تصمیم گرفتیم اینجا خودمان را اکوادوری جا بزنیم». اگرچه فلسطین و «اسرائیل» در جام‌جهانی ۲۰۲۲ شرکت نکرده‌اند اما آرمان فلسطین حضور پررنگ خود را بر رویدادها و ورزشگاه‌های جام‌جهانی که برای نخستین بار در یک کشور عربی برگزار می‌شود، تحمیل کرده است. حال آنکه هیچ کس از حضور صهیونیست‌ها در قطر استقبال نمی‌کند. تاکنون تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان‌دهنده امتناع توده‌های مردمی حاضر در قطر از صحبت با رسانه‌های صهیونیستی در راستای حمایت آنها از آرمان فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.
به عنوان نمونه «دوتان ملاخ» خبرنگار اعزامی روزنامه ورزشی «ماکور ریشون» اسرائیل به قطر می‌گوید: امروز صبح سوار مترو شدم و بلافاصله واگن پر شد از هواداران سعودی که برخی از آنها خود را در پرچم فلسطین پیچیده بودند. نمی‌دانستم چه کنم! اگر با کسی صحبت و هویت اسرائیلی خود را فاش می‌کردم، اوضاع می‌توانست خیلی بد به پایان برسد. «منی حوا» روزنامه‌نگار فلسطینی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به ‌نظر می‌رسد جام‌جهانی قطر به یک همه‌پرسی عمومی برای اعلام مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل تبدیل شده است. «محمود مطر» دیگر روزنامه‌نگار فلسطینی هم تصریح کرد: به موازات مسابقات فوتبال جام‌جهانی قطر، جام‌جهانی دیگری نیز برگزار می‌شود که در آن آزادگان جهان از بسیاری ملیت‌ها، مخالفت خود را با رژیم اشغالگر اسرائیل و هر نماینده و نشانه آن اعلام می‌کنند. «احمد جرار» روزنامه‌نگار فلسطینی دیگری است که می‌گوید: جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نشان‌دهنده وحدت واقعی میان ملت‌های عرب است که رژیم‌ها در طول سال‌ها برای ضربه زدن و فروپاشی آن تلاش کرده‌اند. در این جام، همبستگی ملت‌های عربی و اسلامی و اتحاد آنها درباره آرمان فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آشکار شد. در همین رابطه، روزنامه یسرائیل هیوم با اشاره به رخدادهای اخیر در جریان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ تصریح کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که جام‌جهانی قطر باید همچون یک آیینه در برابر اسرائیلی‌ها قرار گیرد؛ پیامی که این جام‌جهانی برای ما دارد این است: آنها (مردم کشورهای عربی و اسلامی) ما را نمی‌خواهند و میان خودشان ما را نمی‌پذیرند! شبکه تلویزیونی i24 NEWS نیز در گزارشی در این باره اعلام کرد: خشم از حضور اسرائیلی‌ها در جام‌جهانی به حد تنش و درگیری رسیده است. در ادامه این گزارش آمده است: در تجمعات مختلف تماشاگران جهان عرب، پرچم فلسطین حضوری پررنگ دارد و تماشاگران در همبستگی با مساله فلسطین این پرچم را به اهتزاز درمی‌آورند.
i24 NEWS  اذعان کرد: تماشاگران تونسی که با  بیش از ۳۰ هزار نفر بزرگ‌ترین قشر از تماشاگران عرب حاضر در جام‌جهانی قطر هستند، شعار «مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل» را سر می‌دهند. خبرنگار این شبکه صهیونیستی که در دوحه حضور دارد در ادامه عنوان کرد: تماشاگران عرب در گفت‌وگو با من تاکید می‌کنند مساله فلسطین در صدر اولویت‌های ملت‌های عربی و نه حکومت‌های آنها قرار دارد و این واقعیتی غیر قابل انکار است! در پایان این گزارش شبکه i24 NEWS اعلام کرد: با وجود گذشت ۲ سال از امضای توافقات آبراهام و عادی‌سازی علنی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل تنش‌ها و درگیری‌ها با ملت‌های عربی بویژه در شمال آفریقا بیانگر مخالفت جدی و ساختاری آنها با عادی‌سازی روابط است، این در حالی است که ما فکر می‌کردیم اسرائیل از ۲ سال پیش توانسته بدون مخالفت مردمی عادی‌سازی را پیش برده و در جهان عرب نفوذ کند! «صالح الغریب» نویسنده قطری تصریح کرد برخی جوانان قطر و کشورهای عربی برای حمایت از آرمان فلسطین و مردم آن، کمپینی را برای برافراشتن چفیه و پرچم فلسطین در جام‌جهانی قطر که از ۲۱ نوامبر آغاز شده، راه‌اندازی کرده‌اند.
الغریب گفت: بازیکنان تیم قطر پس از انجام یک تور تمرینی در ورزشگاه جاسم بن حمد، در واکنش به این کمپین که هزاران نفر در آن مشارکت داشتند، چفیه فلسطین و پرچم آن را بر تن کردند.
 
 
***
شبکه i۲۴  اسرائیل: برخلاف توافق برخی دولت‌های عربی با اسرائیل در قالب پیمان آبراهام، مردم این کشورها از ما متنفرند
 
***
دوتان ملاخ، خبرنگار اسرائیلی: در متروی قطر هواداران سعودی پرچم فلسطین را در دست داشتند
 
***
روزنامه یسرائیل هیوم: پیامی  که جام جهانی قطر برای ما دارد این است که مردم کشورهای عربی و اسلامی  ما را نمی‌خواهند

Page Generated in 0/0103 sec