printlogo


کد خبر: 256993تاریخ: 1401/9/8 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان در دیدار با خبرنگاران تحریم‌شده: مواضع و اظهارات غربی‌ها منافقانه است
وزیر امور خارجه کشورمان با خبرنگاران تحریم‌شده از سوی کشورهای غربی دیدار کرد و در این نشست صمیمی، از اقدامات آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی به سبب تلاش صادقانه در مسیر اطلاع‌رسانی تقدیر و تشکر کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار، مؤثر بودن عملکرد این 2 خبرنگار در حوزه اطلاع‌رسانی حرفه‌ای از تحولات کشور را دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه آنها دانست و تاکید کرد: سیاستمداران غربی به ‌رغم آنکه ادعا می‌کنند از رسانه آزاد حمایت می‌کنند، در عمل نشان داده‌اند مواضع و اظهارات‌شان منافقانه و دوگانه است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: وظیفه ما در دستگاه سیاست خارجی، حمایت قوی، از تحریم‌شدگان و دفاع از اندیشه‌های انسانی و حق است و وزارت امور خارجه در این مسیر از حقوق افرادی که مورد تحریم‌های ظالمانه، غیرانسانی و مخالف با حقوق بشر و آزادی بیان قرار گرفته‌اند، با تمام توان حمایت خواهد کرد. آمنه‌سادات ذبیح‌پور نیز در این نشست صمیمی با بیان اینکه صرفا به دلیل نشر اخبار تحریم شده است، گفت: جامعه خبری نیازمند پشتوانه‌هایی همچون وزارت امور خارجه است تا صدای خبرنگاران تحریم شده را به عرصه‌های بین‌المللی برساند. همچنین علی رضوانی در این دیدار بیان کرد: تحریم اعمال‌شده را افتخار و مدالی بر گردن خود می‌دانم و این موضوع هیچ‌گونه خللی در کار حرفه‌ای خبرنگاری ایجاد نخواهد کرد. 
 
***
پروژه ۲۵ میلیون دلاری براندازی آمریکا در عراق
دولت آمریکا تا ۲۵ میلیون دلار برای یک برنامه 5‌ساله تحت عنوان «حمایت از جامعه مدنی» در عراق هزینه خواهد کرد. بر اساس سند آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، این آژانس می‌خواهد مشارکت زنان و جوانان عراقی را در حوزه عمومی و زمینه‌های مختلف، به عنوان مثال فعالیت در زمینه تغییرات آب و هوایی افزایش دهد. آمریکا مدعی است به این طریق به دنبال «کمک» به عراق برای تبدیل شدن به یک کشور دارای ثبات و دموکراسی بیشتر است. واشنگتن تاکنون در قالب حمایت از جامعه مدنی عراق پروژه‌های متعددی را در این کشور راه‌اندازی و اجرایی کرده که مهم‌ترین آنها برنامه موسوم به آیلِپ (IYLEP- Iraqi Young Leaders Exchange Program) است؛ برنامه‌ای که در پی ناکامی‌های مستمر سیاست‌های ایالات متحده در عراق با هدف تربیت جوانان نخبه عراقی و آمریکایی‌سازی آنها برای سلطه بر عراق کلید خورد. 
***
توافق رؤسای‌جمهور ترکیه و مصر برای افزایش سطح روابط
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر توافق شده بازدیدهایی در سطح وزرا میان ۲ کشور انجام شود و سپس سطح دیدارها بالاتر رود. اردوغان با بیان اینکه با السیسی حدود ۴۵ دقیقه دیدار کرده، گفت این دیدار با وساطت «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر انجام شده و ۲ طرف توافق کرده‌اند به بن‌بست ۹ ساله در روابط پایان دهند. 
 وی در ادامه اضافه کرد: «به رئیس‌جمهور مصر گفتم آنکارا علاقه‌مند است اختلافات میان ۲ کشور پایان یابد». روابط دیپلماتیک بین آنکارا و قاهره در سال ۲۰۱۳ و به دنبال کودتای عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری کنونی مصر علیه «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری سابق این کشور قطع شد. دیدار میان رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی در حاشیه افتتاحیه بازی‌های جام‌جهانی انجام شد. 
***
سفر دیپلمات زن پاکستانی به افغانستان
یک هیات دیپلماتیک پاکستانی قرار است امروز برای دیدار با رهبران طالبان به کابل سفر کند. بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، این هیات را حنا ربانی، معاون وزیر خارجه پاکستان رهبری می‌کند. این نخستین هیات سیاسی اعزامی یک دولت مسلمان برای دیدار با طالبان است که یک زن آن را سرپرستی می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، ربانی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ وزیر خارجه پاکستان و پیش از آن، وزیر دارایی و مدتی هم نماینده مجلس عوام پاکستان بود. وی آوریل ۲۰۲۲ پس از برکناری عمران خان از نخست‌وزیری و در دولت شهباز شریف، معاون وزیر خارجه شد. رسانه پاکستانی «د نیوز» در گزارشی نوشت حنا ربانی قرار است با ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و برخی دیگر از رهبران این گروه ملاقات کند. محمد صادق، فرستاده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان و وزیر دارایی پاکستان نیز از جمله اعضای این هیات اعزامی به کابل است.
 
***
شکایت برادر شهید «المهندس» علیه ترامپ و الکاظمی
برادر شهید ابومهدی المهندس، نایب‌‌رئیس سازمان حشدالشعبی عراق به همراه 76 نفر دیگر علیه شماری از اشخاص آمریکایی و عراقی به اتهام نقش داشتن در ترور سرداران مقاومت شکایت کردند. «محمد حسن جعفر» برادر شهید ابومهدی المهندس از دونالد ترامپ و مایک پمپئو، رئیس‌جمهور و وزیر سابق خارجه آمریکا در رابطه با ترور سرداران مقاومت به دادگاهی در بغداد شکایت کرد. برادر شهید ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی عراق به همراه ۷۶ نفر دیگر علیه شماری از اشخاص آمریکایی و عراقی به اتهام نقش داشتن در ترور سرداران مقاومت شکایت کردند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر سابق خارجه این کشور، «مصطفی الکاظمی» رئیس پیشین سرویس اطلاعات عراق، سفیر سابق آمریکا در بغداد و «ضیاء الموسوی» سرپرست سابق اطلاعات نظامی عراق از جمله افرادی هستند که علیه آنها در دادگاه سوم الکرخ در بغداد دادخواست تنظیم شده است.

Page Generated in 0/0060 sec