printlogo


کد خبر: 257008تاریخ: 1401/9/8 00:00
هشدار نارنجی هواشناسی تهران نسبت به انباشت آلاینده‌ها در آسمان پایتخت
تداوم آلودگی هوا در تهران

هوای تهران همچنان آلوده است و این آلودگی تا 9 آذر ادامه دارد. بر اساس آخرین نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی؛ آسمان استان تهران تا چهارشنبه 9 آذر صاف تا قسمتی ابری همراه با پایداری جو و عدم وزش باد قابل ملاحظه پیش‌بینی می‌شود که در نقاط پرتردد شهری باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا خواهد بود. در صورت عدم تغییر در الگوی نقشه‌های همدیدی از بعدازظهر چهارشنبه (فردا) تا پنجشنبه با نفوذ سامانه بارشی در بیشتر مناطق استان افزایش ابرناکی در بعضی ساعات بارش پراکنده باران و وزش باد و در ارتفاعات بارش پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود. عمده بارش‌ها از اواخر وقت چهارشنبه تا پنجشنبه و در ارتفاعات و نیمه‌شمالی تا جمعه۱۱ آذر است. به لحاظ دمایی تا چهارشنبه تغییرات محسوسی در بیشینه دما وجود نخواهد داشت اما از صبح جمعه روند کاهش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود.
* هشدار نارنجی هواشناسی تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تداوم پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی بویژه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، جنوبی و غربی استان تهران از صبح تا اواخر وقت فردا خبر داد. در این شرایط جوی انباشت آلاینده‌ها، افزایش شاخص آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها دور از انتظار نیست. 
اداره کل هواشناسی استان تهران برای جلوگیری از آسیب‌ها و خسارات، مدیریت در جهت کاهش تردد خودروها، کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، اجتناب از تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها و پرهیز از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز را توصیه می‌کند. در هشدار نارنجی‌‌رنگ سازمان هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسؤول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
* ورود کمیسیون اصل 90 به‌معضل آلودگی هوا
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به موضوع وارونگی هوا و راهکارهای مقابله با آن پیش از شروع فصل سرما و پدیده ریزگردها خبر داد. علی خضریان در توضیح جلسه روز دوشنبه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونان این سازمان گفت: موضوع وارونگی هوا و راهکارهای مقابله با آن پیش از شروع فصل سرما و پدیده ریزگردها، پروژه‌های فاقد مجوزهای زیست‌محیطی، برنامه‌های این سازمان برای حفاظت از حیات‌وحش و تنوع‌زیستی و اجرای ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده و موضوع عوارض سبز از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود. وی با اشاره به مصوبات مربوط به موضوع وارونگی هوا و راهکارهای مقابله با آن پیش از شروع فصل سرما و پدیده ریزگردها، گفت: در این جلسه مقرر شد سازمان حفاظت محیط‌زیست طی ۱۰ روز آینده گزارش مشروح دقیق و با تفکیک وظایف هر دستگاه درباره قانون هوای پاک را به کمیسیون ارائه کند، همچنین مقرر شد میزان اجرای تکالیف دستگاه‌ها و میزان اجرای این وظایف مشخص شود و در نهایت راهکار خروج از موانع و اصلاح قانون ارائه شود. خضریان درباره جمع‌بندی این جلسه بیان کرد: مقرر شد سازمان حفاظت محیط‌زیست در مقاطع 3 ماهه با رصد متناوب موضوع هوای پاک، ریزگردها و مقابله با پدیده وارونگی هوا گزارش‌های دوره‌ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه کند، همچنین ارائه گزارشی از اقدامات حقوقی و پیگیری قضایی این سازمان نسبت به دستگاه‌هایی که قصور داشتند از دیگر مصوبات بود.

Page Generated in 0/0053 sec