printlogo


کد خبر: 257016تاریخ: 1401/9/8 00:00
اخبار

بنزین ارزان تعهد دولت روحانی بود
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل ایجاد شده بود که طبیعتا قیمت بنزین در آن دوره‌ها متفاوت از وضعیت فعلی است و این موضوع در آمار گمرک تاثیرگذار بوده است. جلیل سالاری با اشاره به وضعیت میزان صادرات و قیمت بنزین صادراتی عنوان کرد: متاسفانه دولت قبل بدون توجه به ظرفیت‌های تولید در پالایشگاه‌های کشور، برنامه‌های دستوری را برای صادرات بنزین تعریف کرده بود. وی گفت: مثلا اگر به این برنامه‌ها در سال 99 مراجعه کنیم، می‌بینیم خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 400 هزار و خرده‌ای تعریف شده است و مرتبا هم این برنامه‌ها به دلیل غیرواقعی بودن، اصلاح شده و واقعا سابقه نداشته در یک سال ۳ مرتبه بر برنامه اصلاحیه ‌زده شود. سالاری افزود: در این برنامه‌ها، میزان تولید بنزین خیلی غیرعادی و غیرواقعی تعیین شده و عددها در برخی ماه‌ها بالای 109 میلیون لیتر در روز است. بر اساس این برنامه، وزیر نفت وقت یک تکلیف صادرات بنزین را ایجاد کرده است. بر این اساس در 4 ماه پایانی سال 99 صادرات 26 میلیون لیتر در روز بنزین دیده شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: اما با وجود اینکه تولید بنزین از برنامه انحراف داشت، بخش بازرگانی برای صادرات بنزین بدون توجه به تراز تولید و مصرف و وضعیت موجودی اقدام کرد و قراردادها امضا شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: دقت کنید در دولت قبل، خرید این محموله‌های بنزین انجام شده و پول پرداخته شده بود و در خزانه رفته و مصرف شده بود و ما مجبور بودیم این تعهدات را به صورت تدریجی انجام دهیم. وی عنوان کرد: در ‌بندی از قرارداد هم این شرایط در نظر گرفته شده بود که اگر در بازه زمانی‌ای ما سوخت نداشته باشیم، می‌توانیم در اسرع وقت این محموله‌ها را به صورت تدریجی تحویل دهیم. سالاری گفت: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سال‌های 1399 و حتی 1400 ایجاد شده بود که طبیعتا قیمت بنزین در آن دوره‌ها متفاوت از وضعیت فعلی است، مثلا در آن زمان محموله‌هایی با قیمت تنی 235 دلار فروخته شده بود که خب! عدد پایینی نسبت به وضعیت فعلی قیمت بنزین است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: توجه داشته باشید در این قراردادها قیمت ثابت و نه شناور در نظر گرفته شده بود و به صورت نقدی هم در همان زمان پرداخت شده بود. این موضوع باعث شد ما مجبور باشیم در این دولت بنزین را در قیمت‌های 200 تا 400 دلاری تحویل بدهیم در حالی که قیمت فعلی روی تنی 800 دلار بود. وی اظهار داشت: در نتیجه تسویه کردن قراردادهای قبلی و تحویل بنزین، در آمار گمرک هم تاثیرگذار بوده و باعث شده میانگین قیمت افت پیدا کند، نه اینکه ارزان‌فروشی شده باشد.
***
ثبت پایین‌ترین نرخ بیکاری ایران  در ۱۸ سال گذشته
وزیرکار گفت: طبق آخرین گزارش مرکز آمار از تابستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری جوانان ۱۵ساله و بیشتر به ۸.۹ درصد رسیده است که طبق بررسی‌ها این نرخ طی ۱۸سال گذشته کمترین نرخ بیکاری بوده است. برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید معمولاً در تمام دولت‌ها یکی از اولویت‌های اصلی است. در دولت سیزدهم نیز این مساله با اهتمام بیشتری دنبال می‌شود. طبق آخرین گزارش مرکز آمار، از تابستان 1401 نرخ بیکاری جوانان 15ساله و بیشتر به 8.9 درصد رسیده است که طبق بررسی‌ها این نرخ طی 18سال گذشته کمترین نرخ بیکاری بوده است. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از سامانه رصد‌ ملی اشتغال ارائه کرد و گفت: تا پایان آبان 66 درصد تعهد اشتغال دولت سیزدهم در سال 1401 در سامانه رصد ملی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌ شده است که این میزان مطابق زمان‌بندی پیش‌بینی شده تا پایان سال بوده و همه موارد در ۳ مرحله پیامکی، تماس و به صورت حضوری تا پایان سال نظارت خواهد شد. مرتضوی با تأکید بر افزایش آمار بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم گفت: به دنبال طراحی سامانه ثبت بیکاران در کشور هستیم تا با اطلاعات و آمار دقیق‌تر بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای رفع معضل بیکاری انجام دهیم. وزیر کار با اشاره به آخرین آمار ایجاد اشتغال در ۷ ماه سال جاری گفت: منابع برداشتی از صندوق توسعه ملی صرف طرح‌های عمرانی و اشتغال می‌شود. بر اساس آخرین آمار در ۷ ماه نخست امسال 670 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
 
***
بدهی خارجی ایران ۳۰ درصد  کاهش یافت
گزیده آمارهای اقتصادی شهریورماه نشان می‌دهد میزان بدهی‌ خارجی ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰ درصد کاهش یافته است. گزیده آمارهای اقتصادی شهریورماه دیروز از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌دهد میزان بدهی خارجی ایران در پایان شهریور 1401 بر اساس سررسید اولیه بدهی‌ها 6 میلیارد و 904 میلیون دلار است. 4 میلیارد و 995 میلیون دلار از بدهی‌های خارجی ایران، بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و 908 میلیون دلار از این میزان، بدهی‌های کوتاه‌مدت است. تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر 6 میلیارد و 989 میلیون یورو محاسبه شده که 5 میلیارد و 57 میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و 932 میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است. حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفند سال 1400 معادل 8 میلیارد و 675 میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در نیمه نخست سال 1401 دارد بنابراین میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان شهریور سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و پایان سال‌ گذشته به ‌ترتیب 30.8 و 25.6 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که اخیراً منتشر شد، ایران کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2022 را در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه دارد. در گزارش صندوق، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی تنها 0.5 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشور‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

Page Generated in 0/0054 sec