printlogo


کد خبر: 257032تاریخ: 1401/9/8 00:00
شکایت فدراسیون فوتبال ایران از یانکی‌ها یک مطالبه ملی و بین‌المللی است
آمریکا میزبانی ناشایست برای جام‌جهانی ۲۰۲۶

یانکی‌ها جنگ روانی پیش از دیدار حساس امروز از گروه دوم جام‌جهانی مقابل تیم‌ ملی ایران را به ناشیانه‌ترین شکل ممکن آغاز کردند. اقدام سیاسی‌ای که دیروز فدراسیون فوتبال ایالات‌متحده در اینستاگرام و توئیتر مرتکب شد، نه‌تنها به تحریک عواطف ملی ایرانیان پیش از تقابلی پرداخت که شاید به بازی قرن جدید تبدیل شود، بلکه دخل و تصرف عامدانه در پرچم یکی از اعضای فیفا و حریف مستقیم آمریکا در جام جهانی، به منزله یک خطای تشکیلاتی است که می‌تواند عواقب حقوقی جدی برای این فدراسیون و تیم ‌ملی ساکر (فوتبال) آمریکا داشته باشد.
به گزارش گاردین، فدراسیون فوتبال ایران طی یک شکایت رسمی به کمیته اخلاق فیفا، خواهان در نظر گرفته شدن حداکثر مجازات برای فدراسیون ساکر (فوتبال) آمریکا به خاطر هتک‌ حرمت کشورمان شد. 
این شکایت متعاقب اقدام توهین‌آمیز بخش رسانه‌ای تیم فوتبال مردان آمریکا (USMNT) در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام رخ داد که آرم نماد «الله» در میانه پرچم  ایران و ۲۲ واژه تکرار شونده «الله اکبر» در ۲ طرف آن را حذف کرده بود.
ابتدا حساب توئیتری تیم‌ ملی فوتبال مردان آمریکا، روز ‌یکشنبه بنری از جدول گروه B ‌به نمایش گذاشت که در آن پرچم ایران به عنوان تیم دوم و رقیب آمریکا در بازی آخر، فقط رنگ‌های سبز، سفید و قرمز را تشکیل می‌داد.
همچنین در پست‌های حساب USMNT در فیسبوک و اینستاگرام که موقعیت تیم‌ها در جدول گروه B ‌نشان داده شده بود، به شکلی مشابه، پرچم رسمی کشورمان با دخل و تصرف منتشر شده بود.
شنیده‌ها از متن شکایت فدراسیون فوتبال از همتای آمریکایی حاکی از آن است که جریمه عمومی هتک‌حرمت یک عضو دیگر فیفا، می‌تواند تا ۱۰ جلسه محرومیت تیم‌ ملی آمریکا از مسابقات بین‌المللی باشد.
فدراسیون فوتبال آمریکا هنوز هیچ واکنشی به ارتکاب این اقدام سیاسی نشان نداده اما شاه‌منصوری، وکیل فدراسیون فوتبال کشورمان به خبرگزاری فارس گفته است هر چند فیفا برای چنین هتاکی‌هایی علیه اعضایش جریمه سنگینی در نظر می‌گیرد اما بعید است آمریکایی‌ها به این زودی و در ایام جام‌جهانی با محرومیت مواجه شوند.
این در حالی است که شکایت هفته گذشته فدراسیون فوتبال ایران به کمیته اخلاق فیفا نسبت به اقدام مشابه اتحادیه (فدراسیون) فوتبال انگلیس تا این لحظه بازخوردی در رسانه‌های بین‌المللی ورزشی و فوتبالی نداشته که نشان‌دهنده اعمال سانسور شدید درباره اخباری است که با منافع نهادهای ورزشی غربی مغایر است.
شیطنت انگلیسی‌ها این بود که در نخستین بازی گروه مقابل تیم‌ ملی کشورمان، نام ایران را روی پیراهن‌شان به شکل تحقیر‌آمیز با حرف i کوچک - به صورت iRAN به جای IRAN - درج کرده بودند. نه‌تنها این خط‌الرسم در زبان انگلیسی توهین‌آمیز است، بلکه دخل و تصرف در نحوه نوشتار عنوان رسمی یک کشور عضو فیفا محسوب می‌شود. البته اقدام آمریکایی‌ها به مراتب توهین‌آمیزتر بود.
آمریکایی‌ها مجبور شدند پس از ساعاتی پست‌های سخیف به اصطلاح فانتزی خود را در شبکه‌های اجتماعی یاد شده اصلاح کرده و پرچم کامل جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کنند اما نباید نمادین یا فانتزی بودن این حرکت فدراسیون فوتبال ایالات‌متحده، ما را به اشتباه بیندازد‌. این یک اقدام خصمانه رسمی سیاسی آشکار از طرف یک عضو فیفا علیه عضوی دیگر است‌ و به تنهایی چارچوب کلی بند Q22 به عنوان مهم‌ترین بند اخلاقی درباره روابط بین اعضا از منظر اساسنامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال را نقض می‌کند. هر گونه اهانت به ماهیت و هویت یک کشور عضو فیفا، حتی در زیرمجموعه دیگر فدراسیون‌های عضو هم ممنوع و مستوجب جریمه و تحریم‌های سخت است، چه رسد به اینکه مسؤولان یک فدراسیون، خود اقدام به نقض اصل مزبور کنند. ناگفته نماند محرومیت فدراسیون فوتبال یوگسلاوی سابق از شرکت در رقابت‌های یورو ۱۹۹۲ سوئد و محرومیت اخیر روسیه از شرکت در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و لیگ ملت‌های اروپا، بر اساس قرائت یوفا، کنفدراسیون فوتبال اروپا از همین بند Q22 صورت گرفته است؛ طبق این تفسیر که فدراسیون فوتبال روسیه، از محکومیت یا برائت از اقدام دولت متبوع خود در نقض تمامیت ارضی یک کشور عضو یوفا (و طبیعتا فیفا) یعنی اوکراین خود‌داری کرده است. به عبارت دیگر، خطای فدراسیون‌های فوتبال یوگسلاوی و روسیه در موارد یاد شده، غیرمستقیم و تابعی از خطای حکومت‌های‌شان بوده است، حال آنکه دخل و تصرف عامدانه فدراسیون فوتبال یانکی‌ها در پرچم جمهوری اسلامی ایران، طبق اعتراف اعضای آن، نقض مستقیم بند اخلاق عمومی فیفا محسوب می‌شود‌. 
علاوه بر این، حرکت سیاسی مزبور به منزله نقض اصل تعارض منافع در چارچوب کلی همه مسابقات زیرمجموعه فیفا بویژه جام‌جهانی مردان محسوب می‌شود و به این معنی است که آمریکایی‌ها، پیش از مسابقه با حریف ایرانی‌شان در رقابت سرنوشت‌ساز امروز سعی در نقض اصل بازی جوانمردانه و تخریب حریف رودررو کرده‌اند.
در همین حال اظهارات کاملیا سِنِمار، بازیکن ایرانی-آمریکایی تیم فوتبال زنان دانشگاه برکلی می‌تواند فدراسیون فوتبال رقیب ایران را کاملا به دردسر بیندازد‌.
او دیروز اعتراف کرد: «من در جمع کارمندان صفحه USMNT تیم فوتبال آمریکا در قطر بودم. آنها می‌خواستند نشان جمهوری اسلامی را از روی پرچم حذف کنند. من به آنها گفتم حرکت زیرکانه‌ای برای حمایت از ایرانی‌هاست. خوشحالم که آنها این کار را عملی کردند»!
این صحبت‌ها ثابت می‌کند عوامل فدراسیون ساکر آمریکا تعمدا اقدام به توهین به پرچم رسمی ایران کرده‌اند که می‌تواند هر گونه عذر و بهانه را از این ارگان ورزشی در رابطه با ارتکاب دخالت سیاسی در ورزش بگیرد.
خط‌دهی فدراسیون آمریکا به رسانه‌ها
وقایع نشست مطبوعاتی تیم‌ ملی آمریکا پیش از جلسه تمرین یکشنبه‌شب این تیم در باشگاه الغرافه در شمال غرب دوحه نشان از جدی بودن عواقب اقدام سخیف آمریکایی‌ها دارد.
پیش از آغاز این نشست، مایک کمرمن، مدیر رسانه‌ای تیم‌ ملی آمریکا، در اقدامی بی‌سابقه نمایندگان رسانه‌های انگلیسی‌زبان را که با او رابطه خوبی داشتند در مقابل چشمان حیرت‌زده سایر خبرنگاران بین‌المللی به خارج از سالن برد و یک حلقه مشورتی تشکیل داد. در بازگشت به سالن، اعلام شد سوال و پاسخ‌ها برای حاضران ترجمه نخواهد شد. سپس با ورود زیمرمن و ریم، ۲ ملی‌پوش آمریکایی به سالن،  به رغم اعتراضات خبرنگاران ایرانی حاضر در نشست، مدیر رسانه‌ای آمریکایی تنها به خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی از پیش تعیین‌شده فرصت سوال کردن داد. این تبعیض رسانه‌ای با اعتراض خبرنگاران ایرانی مواجه شد. زمانی که نماینده «وطن‌امروز» خطاب به مسؤولان برگزاری نشست، این رفتار را تحریم رسانه‌ها توسط تیم‌ ملی آمریکا خواند، کمرمن مجبور شد آخرین فرصت پرسش را در اختیار خبرنگاران ایرانی‌ قرار دهد. پرسشی که با اخطار به کمرمن همراه بود مبنی بر اینکه نباید فقط به رسانه‌های آمریکایی فرصت دهد، چرا که در محیط جام‌جهانی هستیم نه لیگ ‌ام ال ‌اس آمریکا.
پیش از آن چند سوال با رنگ و بوی سیاسی درباره اتفاقات اخیر کشورمان از ۲ مدافع آمریکایی پرسیده شده بود که آنها پاسخ نسبتا مبسوطی داده بودند، در مقابل «هنری باشنل» خبرنگار یاهو دات‌کام از زیمرمن درباره اقدام فدراسیون متبوعش علیه پرچم ایران سوال کرد که او با این عذر که چیزی درباره این موضوع نمی‌داند، از جواب دادن طفره رفت. رفتار توأم با سانسور آمریکایی‌ها باعث شد دیشب نماینده خبرنگاران ایرانی در جام‌جهانی قطر از فدراسیون فوتبال بخواهد کادر تیم‌ ملی کشورمان در اقدامی تلافی‌جویانه، سوالات خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی را تحریم کنند.
نهایتا توجیهات دیروز فدراسیون ساکر آمریکا، ‌مشکل این سازمان را بغرنج‌تر کرد، چرا که آنها به شکلی مذبوحانه پذیرفتند هدف‌شان از توهین به پرچم کشورمان ارسال پیام سیاسی برای زنان ایرانی بوده است؛ اعترافی که تبعات سختی را برای کشوری خواهد داشت که کمتر از 4 سال دیگر، میزبان دور بعد جام‌جهانی فوتبال خواهد بود. حال سوال این است: کشوری که به عنوان یک شرکت‌کننده عادی در این دوره جام جهانی، حاضر نیست بدیهی‌ترین مقررات اخلاقی و انضباطی  فیفا را رعایت کند، چطور می‌خواهد حقوق ۴۵ کشور شرکت‌کننده دیگر در جام‌جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی مشترک خود ایالات متحده، کانادا و مکزیک را رعایت کند؟
با این حساب باید از همین حالا منتظر یک میزبانی مساله‌دار و غیر استاندارد از سوی یانکی‌ها در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان باشیم. 
در چنین شرایطی، پیگیری قانون‌شکنی آشکار  فدراسیون ساکر آمریکا از سوی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی یک موضوع بسیار حیاتی است. تنبیه یانکی‌ها می‌تواند جلوی ترکتازی سیاسی دستگاه حاکمه واشنگتن با سوءاستفاده از فضای ورزش و فوتبال را بگیرد. تنظیم یک شکایت دقیق و محکم علیه طرف آمریکایی به کمیته اخلاق فیفا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نه تنها مطالبه جامعه فوتبال ایران و مردم کشور ما است، بلکه قطعا دیگر ملت‌های صاحب فوتبال جهان بویژه برزیل، آرژانتین، شیلی، فرانسه، اسپانیا و... که دارای استقلال سیاسی بوده یا با سیاست‌های آمریکا اختلاف فاز دارند نیز نگاه‌شان به ساختمان خیابان سئول تهران است تا بلکه پیگیری پرونده سیاسی فدراسیون ساکر آمریکا، آنها را از شر برخوردهای یک‌جانبه میزبان جام‌جهانی بعد خلاص کند.
در این میان نباید از سابقه بد فدراسیون فوتبال کشورمان درباره پیگیری پرونده‌های حقوقی حساس در مراجع بین‌المللی و البته نقش پنهان برخی مدیران و مشاوران دوتابعیتی ورزش و فوتبال ایران در کارشکنی و شل گرفتن پرونده آمریکا غافل شد.

Page Generated in 0/0052 sec