printlogo


کد خبر: 257034تاریخ: 1401/9/9 00:00
نگاهی به ابعاد شخصیتی عصمت‌الله در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام عباس روزمه
ز ینب(س)‌ قیام حسینی را تا قیامت ماندگار کرد

محمد‌علی میرزایی: زینب و ما ادراک ما زینب؛ زینب؛ و تو چه می‌دانی زینب کیست؟ زبان عاجز از بیان عظمت و بزرگی اوست و عقول اندیشمندان عالم متحیر و شگفت‌زده از فهم عنصر شخصیت زنی است که پیکره استکبار و استعمار زمانش را به لرزه در آورد و ستون‌های کاخ سرسبز اموی را با استدلال و احتجاجش در هم پیچید و حقیقت مقام زن مسلمان را به رخ مردم دنیا کشید و جلوه‌گری کرد و در طول تاریخ جریان پیدا کرد و حقیقتا جاودانه شد. با یک جست‌وجو در تاریخ فرهنگی و همین‌طور واقعه عاشورا می‌توان به شخصیت بزرگ این بانوی والامقام رسید؛ شخصیتی که بعد از گذشت صدها سال از آن واقعه همواره الگوی اسوه و صبر به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام عباس روزمه، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، به مناسب ولادت حضرت زینب کبری(س) به بررسی شخصیت ایشان پرداخته و می‌گوید: متفکران و آزاداندیشان جهان بعد از مطالعه تاریخ زندگی ایشان و فهم کلام نافذ و نورانی‌اش بی‌هیچ تعصب سر تعظیم در مقابلش فرود آورده و شجاعت، پایمردی، ایستادگی، صراحت، بلاغت، مدیریت و تدبیرش را می‌ستایند. بیش از 1383 سال از واقعه عاشورا و جریان اسارت اهل‌بیت(ع) می‌گذرد اما وقتی به عملکرد آن بانوی جلیل‌القدر در رهبری کاروان اسرا و مواجهه با جریان کفر و نفاق خاصه پادشاه قلدر و قدرتمندی که جایگاه خلافت رسول‌الله را غصب کرده است می‌نگریم، بی‌هیچ مبالغه و اغراقی، ایشان را در کسوت یک استاد‌تمام عرصه هنر و تبلیغات می‌یابیم که با به‌کار‌گیری فنون تبلیغ هنرمندانه، قیام حسینی را که در صحرای تفتیده کربلا از نفس افتاد، جان بخشید و تا قیامت ماندگار کرد.
وی ادامه داد: برای اثرگذاری در تبلیغات ابتدا باید به آنچه تبلیغ می‌شود باور داشت، یکی از دلایلی که نوعا تبلیغات بی‌اثر می‌شود این است که شرکت تبلیغاتی یا فرد مبلغ به آنچه می‌گوید و نشان می‌دهد باور ندارد. اوج باور حضرت زینب این بود که کفن بر اندام فرزندانش پوشاند و آنها را در راه دفاع از اسلام و جان امام ‌زمان، روانه میدان کرد و مادر ۲ نوجوان شهید شد.
حجت‌الاسلام روزمه بیان کرد: در عرصه‌ تبلیغ حق نباید از هیچ قدرتی ترسید و از چیزی واهمه داشت، لذا وقتی در مجلس عبیدالله ملعون وارد شد با قدرت و شجاعت در مقابلش ایستاد و با پاسخ‌های منطقی وی را رسوا کرد. در هنگام تبلیغ نباید مغلوب فضاسازی‌ها شد، طبیعی است رقبای متعددی که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد دارند به دنبال چیره شدن و اثرگذاری در جامعه هدف هستند اما یک مبلغ  هنرمند با تدبر و زیرکی سعی بر آن دارد از امکانات اندک خود استفاده بهینه کرده و فضا را به نفع خود و جریان حق خود تغییر دهد. زینب کبری(س) هم‌ چنین کرد و گوی سبقت را از دست جریان معاند حاکم ربود تا جایی که احساس خطر کرده و ایشان را سریعا از شهر خارج کردند. کارشناس مذهبی یادآور شد: یک مدیر آگاه برای توفیق در عرصه‌ تبلیغ، نیروهای تحت امر خود را توجیه کرده و با مهر و محبت و نفوذ در دل‌ها، همراهی مخلصانه آنان را جلب کرده و با اعتماد به تک‌تک افراد زیرمجموعه خود فضا را برای ظهور و بروز استعدادهای‌شان باز می‌گذارد و عقیله بنی‌هاشم نیز چنین کرد تا حدی که فرزندان کوچک سیدالشهدا(ع) با نطق محکم و مستدل خود هر کدام بخشی از رسالت زینبی در مقوله شرح صحیح و موبه‌موی ماوقع عاشورا و فلسفه قیام حسینی را به عهده گرفتند. در برهه‌ای از زمان که مردان جامعه هم از بیان عقاید خود در مقابل سلطانی فاسق و زورگو واهمه داشتند، بانوانی را می‌بینید که در مجلس یزیدیان، قد راست کرده و با صلابت از  جریان حق دفاع و افشاگری می‌کنند.
حجت‌الاسلام روزمه عنوان کرد: برای یک تبلیغ موفق باید نسبت به تمام زوایای آنچه قرار است تبلیغ شود آگاه بود و اطلاعات کافی داشت و این مهم در جریان روشنگری‌های حضرت زینب(س) بخوبی قابل درک است. برای توفیق در این عرصه باید از حاشیه‌ها دوری کرد و صداقت را سرلوحه کار قرار داد و به تمام شبهات و سوالات مهمی که ممکن است ذهن مخاطبان را درگیر کند پاسخ منطقی و مستدل داد. در کنار همه این مبانی تبلیغ مؤثر و ده‌ها اصول دیگر باید به زبان بدن توجه ویژه‌ای کرد. یک مبلغ نمی‌تواند با بدنی خمود و دست و زبانی لرزان و گویشی غیرفصیح و بیانی غیرروان و استدلالی نادرست و حجتی ناصحیح اثرگذار باشد و رسالتش را به انجام برساند. زینب کبری سلام‌الله علیها اسطوره‌ای بود که با توکل به ذات احدیت و استمداد از جد اطهرش، زبان بدن مطهرش را با نطق جانسوزش، همراه و هم‌مسیر کرد و اینگونه بود که توانست به حول و قوه الهی، تومار یزید و یزیدیان ملعون را در هم بپیچد و شایسته تکریم و تعظیم باشد. وی خاطرنشان کرد جایگاه ایشان چنین است. برخلاف نظر غرب که زن را کالا می‌داند دین مبین اسلام زن را در جایگاهی می‌پسندد که حتی می‌تواند حرکت ناتمام یک رهبر الهی را کامل کرده و در جامعه بشریت اثرگذار باشد؛‌ ای کاش کسانی که نگاه اسلام را به زن نگاهی متحجرانه می‌دانند به این بخش از تاریخ اسلام و نقش بانوان در تاریخ‌سازی توجه کنند.

Page Generated in 0/0066 sec