printlogo


کد خبر: 257043تاریخ: 1401/9/9 00:00
دور دنیا

تشکیل 2 تیپ نظامی برای حفاظت از مرز با ایران در کردستان عراق
«سکفان سندی» معاون کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز دوشنبه از تشکیل 2 تیپ نظامی جدید برای حفاظت از مرزهای مشترک منطقه کردستان عراق با ایران با استفاده از بودجه دولت مرکزی عراق خبر داد. به نوشته وبگاه شفق‌نیوز، این اقدام در پی تصمیم صادر شده پس از نشست شورای وزارتی امنیت ملی عراق به ریاست «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور است. در این نشست بر ضرورت اجرای طرح بازاستقرار نیروهای مرزبانی عراق و تقویت پاسگاه‌های مرزی در طول مرزهای مشترک با ایران و ترکیه تأکید شده بود. به گفته سندی، این ۲ تیپ نظامی متشکل از ساکنان کردستان عراق خواهند بود و منابع مالی برای تشکیل آنها از بودجه دولت فدرال اختصاص خواهد یافت. بنا بر این گزارش، نیروهای ۲ تیپ مذکور پس از تشکیل در مرزهای منطقه کردستان عراق مستقر خواهند شد. شورای امنیت ملی عراق، چهارشنبه پیش با حضور مقامات نظامی و فرمانده نیروهای «پیشمرگه» با برگزاری یک نشست از تقویت مرزبانی در مرزهای ایران و ترکیه و تصویب ۴ مصوبه در این باره خبر داد. 
 
***
تماس وزیر خارجه ایران با همتای لهستانی
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در گفت‌وگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه، مسائل کنسولی و برخی تحولات بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. امیرعبداللهیان در این تماس به روابط خوب موجود بین جمهوری اسلامی ایران و لهستان اشاره کرد. وزیران خارجه ۲ کشور آخرین موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه را بررسی و درباره برگزاری کمیسیون مشترک تبادل نظر کردند. وزیر خارجه لهستان نیز با اشاره به سابقه تاریخی مناسبات ۲ کشور، بر اهمیت روابط با ایران برای دولت لهستان، تأکید و ایران را شریک مهم لهستان در منطقه توصیف کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد مذاکرات رفع تحریم‌ها به موفقیت برسد.
***
رد مذاکره با کی‌یف توسط مسکو
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات مقامات غربی درباره لزوم بازگشت مسکو و کی‌یف به میز مذاکره، گفت اراده سیاسی اوکراین لازمه انجام این گفت‌وگوهاست. پسکوف طی نشست خبری در کرملین با بیان اینکه مذاکره با اوکراین در شرایط فعلی ممکن نیست، توضیح داد: «کی‌یف باید اراده و تمایل سیاسی برای مذاکره درباره خواسته‌ها و شروط روسیه را داشته باشد». به نوشته «ریانووستی»، وی در این‌ باره تصریح کرد: «در حقیقت هم‌اکنون هیچ مذاکره‌ای ممکن نیست، زیرا طرف اوکراینی آن را مطلقا رد می‌کند. پس عملیات نظامی ویژه ادامه می‌یابد». سخنگوی کرملین درباره طرح ایجاد اتحادیه گازی سه‌جانبه بین روسیه،‌ قزاقستان و ازبکستان نیز اظهار داشت: «مسیرهای عرضه در این منطقه مناسب است اما این ایده هنوز شکل رسمی پیدا نکرده است». پسکوف با بیان اینکه روسیه آماده و علاقه‌مند به گفت‌وگو با چین در حوزه انرژی است، اضافه کرد: «ایده ایجاد اتحادیه گازی بین روسیه، قزاقستان و ازبکستان بسیار مهم است و منافع سه‌جانبه را تامین می‌کند». 
 
***
هشدار کره‌جنوبی به کامیون‌داران اعتصاب‌کننده
کره‌جنوبی دیروز به کامیون‌دارانی که در صنعت سیمان دست به اعتصاب زده‌اند، دستور داد به سر کار خود بازگردند؛ اقدام بی‌سابقه‌ای که همزمان با اتمام مصالح ساختمانی در سراسر این کشور موجب شد قوانین سختگیرانه ضداعتصاب به تصویب برسد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دومین اعتصاب در عرض کمتر از 6 ماه به خاطر حداقل دستمزد باعث خسارت‌های روزانه به مبلغ تقریبی ۳۰۰ میلیون وون (۲۲۴ میلیون دلار) می‌شود و فعالیت‌های صنعتی در چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا را که انتظار دارد سال آینده با کاهش رشد مواجه باشد، مختل می‌کند. یون سوک‌یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در یکی از نشست‌های کابینه گفت: لطفا قبل از آنکه خیلی دیر شود بر سر کارهای‌تان بازگردید. من در دوران ریاست‌جمهوری‌ام قاطعانه اجرای قانون بین کارگر و مدیریت را برقرار خواهم کرد و هرگز در رابطه با بی‌قانونی مصالحه و سازش نخواهم کرد. 
***
افزایش تنش میان انگلیس و چین
نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه «دوران طلایی» روابط با چین به‌اصطلاح به پایان رسیده است، گفت: چالش سیستماتیک پکن علیه منافع و ارزش‌های بریتانیا در حال افزایش است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در نخستین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود گفت رویکرد کشورش به چین باید تکامل یابد و پکن «آگاهانه برای نفوذ جهانی با استفاده از تمام اهرم‌های قدرت دولتی رقابت می‌کند». سوناک در منطقه مالی لندن، با اشاره به تقدیر وزیر دارایی سابق کشورش از روابط چین و انگلیس در سال ۲۰۱۵، گفت: بیایید شفاف باشیم. آن به‌اصطلاح «دوران طلایی» به پایان رسیده است، همراه با این ایده ساده‌لوحانه که تجارت منجر به اصلاحات اجتماعی و سیاسی می‌شود. برخی در حزب محافظه‌کار سوناک، از این ساکن جدید دفتر نخست‌وزیری انگلیس انتقاد کرده و معتقدند او به نسبت لیز تراس که پیش از او رهبری را در دست داشت، کمتر مقابل چین جنگ‌طلب است. سال گذشته، زمانی که سوناک وزیر دارایی بود، خواستار یک استراتژی ظریف درباره چین شد تا نگرانی‌های حقوق بشری را متعادل کند و در عین حال روابط اقتصادی را گسترش دهد. با این حال، دیدار برنامه‌ریزی شده بین سوناک و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در اجلاس این ماه سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی شکست خورد و هفته گذشته لندن، کار گذاشتن دوربین‌های امنیتی ساخت چین را در ساختمان‌های حساس دولتی ممنوع کرد. 

Page Generated in 0/0080 sec