printlogo


کد خبر: 257087تاریخ: 1401/9/10 00:00
برخی منابع اعلام کردند اردوغان قصد حمله به ۳ شهر شمالی سوریه را دارد
ماجراجویی دوباره اردوغان در فرات

گروه بین‌الملل: منابع سوری با توجه به مخالفت شبه‌نظامیان «قسد» وابسته به آمریکا با خواسته‌های آنکارا، از عملیات زمینی قریب‌الوقوع ترکیه در شمال سوریه خبر می‌دهند. «رجب طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از این از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه شامل ۳ منطقه «تل‌‌رفعت»، «منبج» و «عین‌العرب» طی روزهای آتی خبر داده بود. این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند ترکیه شروط جدیدی را برای کردهای سوریه تعیین کرده و در ازای عدم انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه خواستار خروج آنها از ۳ شهر مهم منبج، عین‌العرب و تل‌رفعت در این منطقه شده است. طبق این گزارش، آنکارا برای پاسخ به خواسته‌هایش ضرب‌الاجل تعیین کرده است و در صورت برآورده نشدن این خواسته‌ها عملیات نظامی در این شهرها انجام خواهد داد. «آرام حنا» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) گفت این گروه دیدارهایی با طرف روسیه‌ای داشته تا برای کاهش تنش و حفظ ثبات و جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اقدام کند. وی گفت ترکیه برای عدم اجرای این عملیات شرط‌هایی تعیین کرده که شامل عقب‌نشینی نیروهای قسد به میزان 30 کیلومتر از مرز ترکیه، تحویل دادن سران حزب کارگران کردستان در سوریه، حضور نیروهای ارتش ترکیه و دوربین‌های نظارتی در سراسر مرز ترکیه و سوریه می‌شود و افزود نیروهای قسد این شروط را نپذیرفته‌اند. حال برخی منابع مطلع که سیاست‌های اردوغان را دنبال می‌کنند به الوطن سوریه اعلام کردند اگر شبه‌نظامیان قسد به شروط ترکیه برای توقف حمله تن ندهند، به احتمال زیاد حمله در داخل نوار مرزی سوریه انجام خواهد شد. این منابع بیان کردند: مناطق تل‌رفعت، منبج و عین‌العرب در شمال و شمال شرق حلب سرنوشت «عفرین» در حومه شمالی حلب، «تل ابیض» در شمال رقه و «راس‌العین» در حومه حسکه را پیدا خواهند کرد  و این در شرایطی خواهد بود که هر چه سریع‌تر قسد این مناطق را به دمشق و ارتش سوریه تحویل ندهد. منابع مذکور تاکید کردند دولت ترکیه در تهدیدات خود برای انجام عملیات نظامی زمینی برای دور کردن قسد تا فاصله 30 کیلومتری داخل نوار مرزی سوریه و تسلط بر تل‌رفعت و منبج در غرب رود فرات و عین‌العرب در کرانه شرقی آن بسیار جدی است.
فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) نسبت به احتمال آغاز عملیات زمینی ترکیه در مناطق شمالی سوریه ابراز نگرانی کرد. «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک در سخنانی اظهار کرد: ما با وجود اطمینان و تضمین‌های آمریکا، همچنان نگران حمله زمینی ترکیه هستیم. وی تاکید کرد: پس از استقرار بی‌سابقه ارتش ترکیه در مناطق مرزی، از واشنگتن می‌خواهیم پیام قوی‌تری به آنکارا ارسال کند. العربی‌الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه ترکیه نوشت: عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه در چند مرحله خواهد بود که مرحله نخست احتمالا طی روزهای آتی در منطقه تل‌رفعت و سپس در مراحل بعدی در عین‌العرب و منبج آغاز خواهد شد. منابع مذکور تصریح کردند آمادگی‌های کنونی برای انجام عملیات نظامی زمینی در منطقه تل‌رفعت ادامه دارد و آنکارا در حال رایزنی با طرف روس برای حصول توافقات و تکمیل این عملیات است. به گفته منابع یادشده، در صورت تکمیل تفاهمات میان ترکیه و روسیه درباره تل‌رفعت، نیروهای سوری از این منطقه عقب‌نشینی خواهند کرد. دستورات در این باره به گروه‌های مسلح مخالف دمشق و همسو با آنکارا (ارتش ملی سوریه) برای تکمیل آمادگی‌ها به منظور عملیات زمینی آتی در این منطقه صادر شده است. منابع دیپلماتیک ترکیه تصریح کردند اما عملیات در منبج و عین‌العرب (کوبانی) نیازمند دیدارهای بیشتر با طرف‌های موثر و مشخصا روسیه و آمریکاست، همچنین زمان آن طی ماه‌های آتی خواهد بود. دولت ترکیه در تلاش برای استفاده از موضوع عملیات نظامی به منظور تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان ترک پیش از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ژوئن آتی است. در همین رابطه، منابع آگاه در گروه‌های مسلح مخالف دمشق تاکید کردند مساله آمادگی‌ها برای انجام عملیات نظامی در تل‌رفعت به پایان رسیده و ماموریت‌ها میان گروه‌های مسلح برای تسلط بر تل‌رفعت توزیع شده است و پس از آن، منبج و عین‌العرب هدف خواهد بود. «یوسف سعیداوغلو» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت: دولت ترکیه به دنبال عملیات نظامی در 3 شهر منبج، تل‌رفعت و عین‌العرب است که این امر نیازمند توافق با کشورهای تاثیرگذار روسیه و آمریکاست. سعیداوغلو افزود: دولت ترکیه بخوبی از اهمیت عملیات نظامی فرامرزی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی آگاه است، لذا تلاش خواهد کرد این عملیات پیش از انتخابات انجام شود. وی در پایان گفت: عملیات نظامی کنونی موجب مطرح شدن پرونده سوریه نزد افکار عمومی ترکیه خواهد شد و اکنون تنها بر تل‌رفعت تمرکز خواهد شد تا با نزدیک شدن به زمان انتخابات، عملیات در منبج و عین‌العرب هم برای تاثیرگذاری بیشتر بر رای‌دهندگان کلید بخورد.
***
رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره تحولات سوریه     
وزرای امور خارجه ایران و وزیر خارجه ترکیه در پی تشدید تنش در مرزهای ترکیه و سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند. در این رایزنی تلفنی، آخرین وضعیت تحولات مرزی و درگیری‌های نظامی بین ۲ کشور ترکیه و سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن اشاره به درک جمهوری اسلامی ایران از نگرانی‌های امنیتی ترکیه و لزوم رفع این نگرانی‌ها، تاکید کرد: تحقق این امر مستلزم تداوم گفت‌وگوهای امنیتی فی‌مابین ۲ کشور بوده و توسل به عملیات نظامی زمینی نه تنها کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد، بلکه موجب ایجاد خسارت‌ و پیچیده‌تر شدن وضعیت خواهد شد. امیرعبداللهیان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه هر گونه کمک به منظور حل و فصل سیاسی مشکلات موجود بین ۲ کشور اعلام کرد. مولود چاووش‌اوغلو نیز در این گفت‌وگو ضمن تشریح وضعیت جاری و مواضع کشورش در قبال آن، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد. همچنین مقرر شد این تماس‌ها ادامه یابد.

Page Generated in 0/0065 sec