printlogo


کد خبر: 257088تاریخ: 1401/9/10 00:00
دور دنیا

خبرنگار تقلبی اسرائیلی بعد از افشای هویتش از قطر گریخت
رسانه‌های عربی به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان خبر دادند یک اسرائیلی که در صفحات اجتماعی هدف از سفر خود به دوحه را تحقق صلح در جام‌جهانی اعلام کرده بود، بعد از آنکه مشخص شد یکی از نظامیان یگان‌های مخصوص ارتش رژیم صهیونیستی است، ناگزیر به فرار از قطر شد. به نوشته این رسانه‌ها، این فرد که «گای هوخمن» نام دارد، کلیپ‌های مختلفی از خود از قطر منتشر و در برخی از آنها خود را خبرنگار و در برخی دیگر نیز هنرپیشه اعلام کرده بود اما بعد از آنکه در صفحات اجتماعی مشخص شد یکی از نظامیان ارتش اسرائیل و عضو گردان 932 تیپ «ناحال» است، مجبور شد از بیم واکنش هواداران فوتبال که روی خوشی به سازش با صهیونیست‌ها نشان نداده‌اند، فوراً از قطر فرار کند. به نوشته رسانه‌های عبری‌زبان، بعد از آنکه تصاویر هوخمن با یونیفرم ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، او نخستین بلیت موجود را خریده و به فلسطین اشغالی گریخت.
***
هشدار چین به غرب
اخیرا درگیری‌هایی میان پلیس و معترضان در یکی از شهرهای جنوب چین شکل گرفته که بخشی از موج تظاهرات علیه قوانین سفت و سخت کرونا در این کشور است؛ اعتراضاتی که حالا به خواست آزادی سیاسی تغییر کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، عالی‌ترین نهاد امنیتی چین اواخر سه‌شنبه هشدار داد مقامات، این اعتراضات را سرکوب خواهند کرد؛ اعتراضاتی که از نظر مقیاس، از سال ۱۹۸۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این تظاهرات در شهرهای بزرگ چین از جمله پکن و شانگهای آغاز شد و مقامات سریعاً درصدد سرکوب آن برآمدند. با این حال، شب گذشته اعتراضات به شهر گوانگژو رسید. در تصاویری که از این اعتراضات منتشر شده، مردم اجسامی را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب می‌کنند. حزب کمونیست چین متعهد شده «اقدامات جاسوسی و نفوذی» نیروهای متخاصم را به شکل جدی سرکوب خواهد کرد. این اظهارات همزمان با اعمال زور شدید توسط نیروهای امنیتی برای پیشگیری از وقوع دوباره تظاهرات مطرح می‌شود.
***
عملیات انتحاری تحریک طالبان پاکستان در کویته
انفجار انتحاری در کویته پاکستان دست‌کم ۳ کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یک بمب‌گذار انتحاری یک کامیون پلیس را در شهر کویته در جنوب غربی پاکستان هدف قرار داد. پلیس به رویترز گفت حمله روز چهارشنبه ۳ کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد پلیس محلی، افسران در حال آماده شدن برای اسکورت تیمی از واکسیناتورهای فلج اطفال بودند که تروریست حمله کرد. یک پلیس، یک زن و یک کودک در میان قربانیان هستند. رویترز به نقل از یکی دیگر از افسران محلی گزارش داد حداقل ۱۵ نفر از مجروحان پلیس هستند. وی فاش کرد این انفجار «یک گشت را هدف قرار داده است». تحریک طالبان پاکستان (TTP) با ارسال پیامی به رویترز مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفت.
***
حمایت چین از فلسطین
رئیس‌جمهوری چین ابراز امیدواری کرد اسرائیل و فلسطین هر چه سریع‌تر مذاکرات خود را از سر گرفته و روند صلح خاورمیانه را به مسیر عادی‌اش بازگردانند. در بیانیه‌ای که دیروز در رسانه‌های دولتی چین منتشر شد و به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین به یک نشست سازمان ملل ارسال شد، آمده است پکن به کمک‌های بشردوستانه به فلسطین، حمایت از ظرفیت‌سازی آن، پیشبرد توسعه اقتصاد فلسطین و بهبود شرایط زندگی مردم آن ادامه می‌دهد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در این بیانیه گفته است جامعه جهانی باید مساله فلسطین را در اولویت دستور کار بین‌المللی قرار دهد. وی همچنین جامعه بین‌المللی را به کمک به مردم فلسطین برای تحقق رویای یک کشور مستقل تشویق کرده است. جامعه بین‌الملل تاکنون تلاش‌های زیادی برای حل و فصل این مناقشه انجام داده اما سال ۲۰۰۰ مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین به بن‌بست رسید.
***
اعتراض شیخ عیسی قاسم به برگزاری جشن یهودی در بحرین
رهبر معنوی انقلاب بحرین به برگزاری جشن یهودی در منامه واکنش نشان داد و آن را بشدت محکوم کرد. شیخ عیسی قاسم تصمیم رژیم آل‌خلیفه مبنی بر برگزاری جشن یهودی «حانوکا» در منامه به مدت 8 روز متوالی را بشدت محکوم کرد. شیخ عیسی قاسم در توئیتی نوشت: «آیا این بخشی از نقشه سیاست در بحرین است که جامعه خود را به معنای حقیقی و به زور به جامعه‌ای یهودی در مظاهر شادی، حزن و آداب و رسوم آنان تبدیل کنند؟ «حانوکا» یکی از نمونه‌های متعدد اینگونه اقدامات است». وی در ادامه از ملت‌های اسلامی و عربی خواست دشمنی خود با رژیم صهیونیستی را که تمام ارزش‌ها، منافع و هستی مسلمانان را مورد هدف قرار می‌دهد، افزایش دهند. پیش‌تر «ابراهیم نونو» رئیس جامعه یهودیان بحرین اعلام کرده بود منامه در هفته آخر دسامبر 2022 شاهد برگزاری جشن یهودی «حانوکا» به مدت 8 روز خواهد بود. ابراهیم نونو تاکید کرد: این نخستین بار است که این عید در بحرین به طور رسمی برگزار می‌شود. همزمان طوماری از تورات از اسرائیل به بحرین آورده خواهد شد و علاوه بر یهودیان بحرین، شخصیت‌های یهودی از دیگر کشورهای منطقه در این مراسم شرکت خواهند کرد. این مراسم‌ها از دروازه بحرین و بازار منامه تا کنیسه یهودیان امتداد دارد.

Page Generated in 0/0202 sec