printlogo


کد خبر: 257115تاریخ: 1401/9/10 00:00
اخبار

قیمت هر شانه تخم‌مرغ بیشتر از ۹۰ هزار تومان گران‌فروشی است
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار گفت: قیمت هر شانه ۳۰تایی (۲ کیلوگرمی) تخم‌مرغ بیشتر از ۹۰ هزار تومان گران‌فروشی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.
حمیدرضا کاشانی درباره وضعیت تولید و عرضه این محصول به بازار افزود: تولید تخم‌مرغ طبق روال انجام می‌شود و ما کمبودی در این زمینه نداریم.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران تخم‌گذار تصریح کرد: اکنون ۲ ماه است قیمت تخم‌مرغ در واحدهای پرورشی تغییری نداشته و هر کیلوگرم از این محصول با نرخ ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان و شانه ۲ کیلوگرمی بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین هرگونه افزایش قیمت فروش در خرده‌فروشی‌ها با نرخ بیش از ۹۰ هزار تومان گران‌فروشی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تخم‌مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت‌های مناسب به بازار عرضه می‌شود و تنها برخی خرده‌فروشی‌ها اقدام به گران‌فروشی می‌کنند که انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی در این خصوص ورود کنند تا این محصول با قیمت‌های مناسب به دست مردم برسد. کاشانی گفت: پیش از این آنالیز قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۴۸ هزار تومان بود که دولت نرخی کمتر را تعیین کرد، این بدان معناست که تولیدکنندگان بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان روی هر کیلوگرم تخم‌مرغ ضرر می‌دهند.
به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران تخم‌گذار، اکنون تولیدکنندگان هر کیلوگرم از این محصول را ۲۰ درصد زیر قیمت واقعی عرضه می‌کنند.
وی بیان کرد: حال با نوسان نرخ ارز، اکنون تولیدکنندگان نهاده‌های آزاد طیور، دارو، مکمل، شانه تخم‌مرغ و کارتن و حمل‌و‌نقل را با قیمت‌های بالاتری تهیه می‌کنند که این وضعیت نگران‌کننده است.
***
اعطای تسهیلات به بیش از یک میلیون نفر در ۹ ماه
معاون بانکی وزیر اقتصاد با اشاره به جهت‌گیری دولت در تسهیل در اعطای تسهیلات خرد اعلام کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته تا مهرماه رقمی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان به یک میلیون نفر پرداخت شده که بسیار قابل توجه است و در تاریخ بانکداری این میزان پرداخت نشده است.
سیدعباس حسینی در نشست مشترک وزیر اقتصاد با نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در شبکه بانکی کشور گلوگاه‌های متعددی وجود دارد که تسهیلات‌دهی را با مشکل مواجه می‌کند. یکی از مهم‌ترین آنها، موضوع سرمایه بانک‌هاست؛ امسال دولت و مجلس کمک کردند تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از محل واگذاری سهام انجام شود.
وی ادامه داد: امیدواریم در بودجه سال آینده بتوانیم دغدغه‌ها را رفع کنیم، البته در حال پیگیری چند مساله با استفاده از ابزارهای مختلف هستیم، از جمله اینکه به صورت جدی بانک‌ها اموال مازاد خود را زودتر بفروشند و از محل فروش اموال مازاد سرمایه پایه بانک‌ها افزایش پیدا کند که در این شرایط توان بانک‌ها می‌تواند چندبرابر افزایش یابد.
معاون وزیر اقتصاد گفت: اگر بتوانیم ساختار مالی بانک‌ها را از طریق افزایش سرمایه نقدی اصلاح کنیم بخش زیادی از مشکلات آنها در حوزه تسهیلات‌دهی رفع می‌شود.
معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جهت‌گیری دولت در تسهیل در اعطای تسهیلات خرد یادآور شد: از بهمن‌ماه سال گذشته تا مهرماه رقمی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان به بیش از یک میلیون نفر پرداخت شده که بسیار قابل توجه است و در تاریخ بانکداری این میزان پرداخت نشده است.
حسینی بیان کرد: این موضوع از جهت‌گیری‌های اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و در راستای این جهت‌گیری در حالی که سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود با دستور وزیر اقتصاد و همراهی سهامداران به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در ادامه نیز قرار است به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد و این جهت‌گیری در همه بانک‌های تحت پوشش در دست پیگیری است.
وی همچنین گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۸ماهه ابتدای سال جاری ۸۷ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت شده که معادل ۱۰۸ درصد کل سال گذشته است
***
تجارت ایران و ترکیه  از ۵ میلیارد دلار گذشت
مبادلات تجاری ترکیه با ایران در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی با رشد ۲۱ درصدی به 5.3 میلیارد دلار رسید. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 10ماهه سال جاری میلادی 21 درصد رشد داشته است. ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا اکتبر 2021 بالغ بر 4.39 میلیارد دلار بوده در مدت مشابه سال جاری میلادی به 5.3 میلیارد دلار افزایش‌ یافته است.
بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر 2022 با افزایش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 2.49 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا اکتبر 2021 بالغ بر 2.23 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
همچنین ترکیه در 10ماهه نخست سال جاری میلادی 2.81 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 30 درصدی داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال 2021 بالغ بر 2.16 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
تراز تجاری ایران با ترکیه در 10ماهه سال جاری میلادی به میزان 320 میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

Page Generated in 0/0064 sec