printlogo


کد خبر: 257144تاریخ: 1401/9/12 00:00
دور دنیا

رهبر داعش توسط ارتش سوریه کشته شد
شبکه خبری الاخباریه دیروز (جمعه) از قول یک منبع امنیتی اعلام کرد رهبر داعش توسط ارتش سوریه کشته شد نه توسط اپوزیسیون این کشور که پنتاگون ادعا کرده بود. به گزارش ایسنا، این شبکه خبری اعلام کرد «ابوالحسن القرشی» رهبر داعش در جریان عملیات ارتش سوریه و با حمایت فعالان محلی در شهر جاسم در حومه درعا ۱۵ اکتبر سال جاری میلادی به همراه تمامی اعضای گروهش کشته شد. پنتاگون ابتدا اعلام کرده بود رهبر داعش به دست اپوزیسیون سوریه کشته شده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرده بود «ارتش آزاد سوریه» این رهبر داعشی را اواسط اکتبر ۲۰۲۲ کشته است. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اما به نقل از یک منبع امنیتی در درعا اعلام کرد «ابوالحسن الهاشمی القرشی» سرکرده گروه تروریستی (داعش) که چند روز پیش این سازمان هلاکتش را اعلام کرد، همان «عبدالرحمن العراقی» معروف به «سیف بغداد» است که در عملیات امنیتی انجام شده توسط ارتش سوریه با حمایت گروه‌هایی از قبایل پانزدهم اکتبر در شهر جاسم در حومه درعا به هلاکت رسید. 
***
کنعانی: زنگ‌ خطر برای رژیم صهیونیستی به صدا درآمده است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیروز جمعه در یک رشته توئیت گفت زنگ‌های خطر برای رژیم صهیونیستی و حامیانش به صدا درآمده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عنوان کرد: «زنگ‌های خطر برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به صدا درآمده است؛ بحران و بن‌بست سیاسی و امنیتی داخلی در اسرائیل، تسری مقاومت ضداشغالگری از غزه به کرانه غربی و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸، جهانی شدن نفرت از رژیم اسرائیل که ابعادی از آن در حاشیه ‎جام‌جهانی فوتبال در ‎قطر دیده می‌شود، تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در معرفی روز تأسیس «اسرائیل» به روز «فاجعه و ‎نکبت» و...». وی افزود: «تمرکز رژیم ‎آپارتاید صهیونیستی و حامیان آن بر ایران‌هراسی، تلاشی مذبوحانه و نافرجام برای انحراف انظار از مساله ‎فلسطین و دادن تنفس مصنوعی به اسرائیل در حال مرگ است». کنعانی خاطرنشان کر‌د: «تقلّای رژیم اسرائیل با حمایت رژیم آمریکا به منظور سازش با تعداد بیشتری از دولت‌ها تأثیری در تقلیل تنفر ملت‌های جهان نسبت به این رژیم و ماهیت نامشروع آن نخواهد داشت». وی بیان کرد: «پیروز واقعی جام جهانی، ملت فلسطین و شکست‌خورده آن رژیم صهیونیستی است». 
***
کی‌یف: حداقل ۱۰ هزار نظامی اوکراینی کشته شده‌اند
«میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، شامگاه پنجشنبه گفت در جریان نبرد با روسیه ۱۰ تا ۱۳ هزار نظامی اوکراینی کشته شده‌اند. پودولیاک در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «ما از ستاد کل [نیروهای مسلح] و فرماندهان ارشد ارتش آمار رسمی داریم که نشان می‌دهد تعداد جان‌باختگان ما رقمی بین ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار نفر است». وی همچنین با بیان اینکه تعداد نظامیان مجروح اوکراینی از شمار کشته‌شدگان بیشتر است، افزود: «ما از صحبت کردن درباره تعداد جان‌باختگان امتناع نمی‌کنیم». پیش از این در ماه آگوست، «والری زالوژنی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین تخمین ‌زده بود که حدود ۹ هزار نظامی این کشور در جریان عملیات نظامی ویژه روسیه کشته شدند. 
***
پلاسخارت: همکاری ایران و عراق باعث ثبات منطقه شده است
«جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، شامگاه پنجشنبه به دیدار «محمد کاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد رفت. پایگاه خبری «شفق‌نیوز» گزارش داد پلاسخارت و آل‌صادق در این دیدار با بررسی آخرین تحولات سیاسی عراق و راه‌های حمایت از دولت این کشور و ثبات و امنیت آن، از تلاش‌های مداوم بغداد برای گسترش مذاکرات منطقه‌ای قدردانی کردند. آل‌صادق سفر «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به تهران را مهم توصیف و تأکید کرد که سازمان ملل باید نقش مهم‌تری در حمایت از تلاش‌های عراق در بهبود وضعیت امنیتی و منطقه‌ای ایفا کند. پلاسخارت در این دیدار با اشاره به نقش مثبت همکاری بین ایران و عراق، تأکید کرد که این همکاری باعث ثبات در منطقه شده است و باید ادامه یابد. 
***
نخست‌وزیر فنلاند: اروپا بشدت به آمریکا وابسته است
نخست‌وزیر فنلاند دیروز جمعه گفت: حمله روسیه به اوکراین نشان داد اروپا بشدت به آمریکا بابت امنیت خودش وابسته است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند در جریان سخنرانی برای اندیشکده «موسسه لووی» واقع در سیدنی استرالیا از تقویت ظرفیت‌های دفاعی اروپا از جمله تولید سلاح حمایت کرد و گفت: من باید با شما بشدت صادق باشم؛ اروپا در حال حاضر به قدر کافی قوی نیست. ما بدون آمریکا دچار مشکل می‌شویم. نخست‌وزیر فنلاند در ادامه گفت که با تعداد زیادی از سیاستمداران آمریکایی که فکر می‌کنند اروپا باید قوی شود، صحبت کرده است. وی افزود: ایالات متحده سلاح و کمک‌های مالی و بشردوستانه زیادی به اوکراین داشته و اروپا به قدر کافی هنوز قدرتمند نیست. وی افزود: ما باید مطمئن شویم که این ظرفیت‌ها را وقتی مساله مربوط به دفاع و صنعت دفاعی اروپا می‌شود، می‌توانیم ایجاد کنیم. نخست‌وزیر فنلاند در سخنرانی اخیر خود در هلسینکی، پایتخت این کشور گفته بود که اروپا در حال حاضر بشدت به فناوری چین وابسته است و باید در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی و محاسبات کوآنتومی سرمایه‌گذاری کرد. 

Page Generated in 0/0066 sec