printlogo


کد خبر: 257193تاریخ: 1401/9/13 00:00
دور دنیا

هاس‌ از افول نقش بین‌المللی آمریکا می‌گوید
«ریچارد هاس» از برجسته‌ترین اندیشمندان و نویسندگان پیشرو سیاست خارجی آمریکا و رئیس شورای روابط خارجی و از مقامات سابق کاخ سفید در مصاحبه با شبکه الجزیره انگلیسی به تشریح وضعیت کنونی آمریکا در جهان و نقش آن در سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی پرداخته است. به گزارش ایسنا، ریچارد هاس در این گفت‌وگو درباره اینکه آیا نقش بین‌المللی ایالات متحده افول کرده و از این پس نقش کمرنگ‌تری در نظم جدید جهان خواهد داشت و اینکه آیا فصل‌ مشارکت آمریکا در جهان پایان یافته و فصل جدیدی آغاز شده است؟ گفت: بله! 2 مساله مهم وجود دارد که این شرایط را به وجود می‌آورد. یکی از آنها پدیدار شدن مجدد تنش‌ها میان قدرت‌های بزرگ متخاصم است که بسیاری فکر می‌کردند با پایان جنگ سرد تمام شده اما اکنون آمریکا خودش را در وضعیتی می‌بیند که با ۲ قدرت متخاصم یعنی روسیه و چین و ۲ قدرت متوسط یعنی ایران و کره‌شمالی سر و کار دارد. 
***
دولت لبنان پس از ۶ ماه تشکیل جلسه می‌دهد
قرار است دولت موقت لبنان پس از گذشت بیش از ۶ ماه برای نخستین‌بار صبح فردا تشکیل جلسه دهد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت العهد، در این جلسه که به ریاست «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان برگزار می‌شود، برخی موضوعات فوریتی مانند بهداشت و آموزش بررسی خواهد شد اما تصمیمات برای انجام اصلاحات لازم جهت دستیابی به توافق با صندوق بین‌المللی پول برای کاهش بحران مالی لبنان در دستور کار این جلسه قرار ندارد. پس از انتخابات پارلمانی لبنان که ماه مه برگزار شد، دولت فعلی به دولت موقت بدل شد و با وجود گذشت بیش از 6 ماه، مسؤولان هنوز نتوانسته‌اند درباره ترکیب دولت جدید به توافق برسند. 
***
روحانی شیعه برای دومین‌بار در سال جاری در مدینه بازداشت شد
سایت «مرآه الجزیره» فاش کرد مقامات ریاض شیخ «کاظم العمری» از روحانیون برجسته شیعه در شهر مدینه منوره را برای دومین‌بار طی یک سال بازداشت کرده‌اند. این رسانه نوشت: امسال برای خانواده شیخ کاظم العمری یک سال دشوار و سخت است؛ چرا که مقامات سعودی از ماه ژانویه بر شکنجه روحی و جسمی او و خانواده‌اش اصرار دارند. مرآه الجزیره در ادامه آورده است: این نماد شیعه در مدینه و ۲ پسرش با نام‌های «محمد» و «رجائی» در زندان‌های عربستان به سر می‌برند. شیخ کاظم العمری در حالی مجددا بازداشت شده است که نیروهای امنیتی عربستان سعودی نهم آوریل ۲۰۲۲ او را آزاد کرده بودند. طبق این گزارش، شیخ کاظم العمری وارث پدرش در رهبری جامعه شیعه مدینه است. 
***
فلسطین بزرگ‌ترین برنده جام‌جهانی بود
معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تأکید کرد بزرگ‌ترین برنده جام‌جهانی ۲۰۲۲ فلسطین است. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، «علی دعموش» گفت: بزرگ‌ترین برنده در جام‌جهانی قطر، فلسطین و بزرگ‌ترین بازنده نظام عادی‌سازی عربی است که نتوانسته ملت‌های عربی را با این روند شرم‌آور همسو کند. فلسطین بیشتر از هر چیز دیگری در عقل و قلب و وجدان جهان عرب و بر سر زبان شرکت‌کنندگان در جام‌جهانی قطر است. در مقابل اسرائیل به حاشیه رانده شده و ملت‌های عربی و اسلامی و ملت‌های آزاده هیچ نامی از آن نمی‌برند. این نشان می‌دهد نسل‌های جوان و نسل‌های کنونی و آتی چیزی به اسم اسرائیل را به رسمیت نخواهند شناخت. وی گفت: ما نمی‌گذاریم لبنان به دستان سازش‌کنندگان بیفتد یا بخشی از نظام عادی‌سازی روابط با دشمن باشد. فلسطین برای ما به عنوان مساله اساسی باقی خواهد ماند و همگان باید برای آزادی آن تلاش کنند. 
***
تورم، انگلیسی‌ها را به مصرف غذای حیوانات کشاند
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، قشر فقیر و آسیب‌پذیر مردم انگلیس در حال رو آوردن به مصرف غذای حیوانات خانگی هستند. در این گزارش آمده است: همزمان با افزایش صورتحساب‌ها، خانواده‌ها به انتخاب دشوار بین گرما و غذا رسیده‌اند که همین باعث شده برخی به انجام اقدامات ناخوشایند رو آورند. ایندیپندنت به نقل از یک مقام محلی نوشت: مردم به دلیل بحران افزایش هزینه‌های زندگی، غذای حیوانات خانگی را می‌خورند و سعی می‌کنند با استفاده از شمع غذاها را گرم کنند. تورم در انگلیس به بالاترین حد خود در ۴۱ سال اخیر رسیده و هزینه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در سال منتهی به اکتبر 16.4 درصد افزایش یافته است. 
***
رأی اعتماد پارلمان عراق به 2 وزیر کُرد کابینه سودانی
نمایندگان پارلمان عراق در نشست دیروز خود به «بنکین عبدالله ریکانی» از حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان وزیر بازسازی و مسکن و «نزار محمد سعید نامیدی» از حزب اتحادیه میهنی به عنوان وزیر محیط‌زیست رای اعتماد دادند. در شرایطی که اقدامات و تحرکات محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق برای انجام وظایف محوله در این مقام ادامه دارد، قانون‌گذاران پارلمان این کشور به ۲ وزیر پیشنهادی کابینه او رای اعتماد دادند. نمایندگان پارلمان عراق در نشست دیروز خود به «بنکین عبدالله ریکانی» از حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان وزیر بازسازی و مسکن و «نزار محمد سعید نامیدی» از حزب اتحادیه میهنی به عنوان وزیر محیط‌زیست رای اعتماد دادند. 

Page Generated in 0/0058 sec