printlogo


کد خبر: 257203تاریخ: 1401/9/13 00:00
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی عنوان کرد
ثابت ماندن قیمت خوراک پتروشیمی یعنی اتلاف بیت‌المال، تورم و هدررفت انرژی

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره ثابت ماندن قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: ثابت ماندن یا کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها باعث می‌شود اینها از رقابت جهانی به مرور خارج شوند و تنها بر اساس رانت بیشتر امکان حرکت داشته باشند. ادامه این روند موجب خواهد شد این صنایع تنبل شوند، تحرک نداشته باشند و دنبال منفعت بیشتری با استفاده از رانت بیشتر باشند، لذا اینکه امسال هر متر مکعب خوراک پتروشیمی‌ها هم ۵ هزار تومان باشد و سال آینده هم ۵ هزار تومان باشد، خیانت است.
غنی نظری اظهار کرد: ثابت ماندن قیمت خوراک پتروشیمی‌‌ها به معنای اتلاف بیت‌المال، فشار تورم به جیب مردم و هدررفت انرژی است. یکی از دلایلی که در کشور انرژی زیاد مصرف می‌شود، رانت بیشتر به پتروشیمی‌هاست. مگر پتروشیمی‌ها کالاهای‌شان را با قیمت سابق به مردم می‌دهند که خوراک را ما با نرخ سابق و با رانت بیشتری به آنها بدهیم. 
نظری تاکید کرد: اینها ادعا می‌کنند ما ضرر می‌کنیم اما پرسش این است؛ چرا الان بانک‌ها می‌روند سهام پتروشیمی‌ها را می‌خرند؟ چون در آنجا سود زیاد است. ما با ثابت ماندن قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها مخالفیم و اگر در پیشنهاد بودجه بیاید اجازه نمی‌دهیم رای بیاورد. باید فرمول شفاف و شناور خوراک پتروشیمی مصوب مجلس و وزارت نفت اجرایی شود. موضوع سقف قیمتی بر خوراک پتروشیمی نه تنها رانت عظیمی دارد، بلکه درآمد دولت را نیز کاهش می‌دهد. دولت باید کاری کند که درآمدهای خوبی که از این محل‌ها می‌آید، درآمد قطعی صددرصد وصولی باشد. 
نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی گفت: ثابت ماندن یا کاهش قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها درآمد دولت را کاهش می‌دهد. بعد جای دیگری حقوق گمرکی را بالا می‌برد که روی کالاهای اساسی تاثیرگذار است. دولت بیاید در اینگونه موارد که هم فروش آنها خوب است و  هم درآمد 100درصد وصولی دارد، هزینه‌ها را بالا ببرد درآمدش هم کاهش پیدا نمی‌کند، درآمد دولت که کاهش پیدا کند، باید از یک جایی این درآمد را کسب کند، پس قیمت آب، برق و گاز را افزایش می‌دهد و این بر مردم تاثیرگذار است. دولت اولا به جای سقف‌گذاری بر فرمول خوراک، فرمول شناور و شفاف خوراک را اجرا کند و در وهله بعد در صورت حمایت، حمایت مشروط باشد و حداقل سقف قیمت خوراک گاز به ۷ یا ۸ هزار تومان افزایش یابد. 
وی گفت: ما می‌توانیم با توجه به شرایطی که برای انرژی جهان وجود دارد، با استفاده از میادین مشترک با قطر سرمایه‌گذاری کنیم و منابع مورد نیاز نیز از محل واقعی‌سازی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تامین شود. ما باید بتوانیم از میادین مشترک افزایش برداشت و استحصال داشته باشیم و از آن طریق هم صادرات داشته باشیم. 
نظری خاطرنشان کرد: الان بزرگ‌ترین برندی که می‌توانیم داشته باشیم، بحث صادرات گاز است، چرا که صادرات گاز همانند نفت در بحث تحریم‌ها زیاد ضربه نخورده است. در بحث صادرات گاز می‌توانیم حرفی برای گفتن در کل جهان داشته باشیم. با توجه به اینکه وضعیت انرژی در کشورهای اروپایی مطلوب نیست، می‌توانیم نقش اول را در این زمینه ایفا کنیم. ما می‌نشینیم و بعد که بند را سیل برد، می‌گوییم کاش این کار را کرده بودیم.

Page Generated in 0/0064 sec