printlogo


کد خبر: 257214تاریخ: 1401/9/13 00:00
اخبار

دنا، سورن و رانا هم به بورس کالا می‌روند
مدیر عامل ایران خودرو با اعلام اینکه درباره واردات چند خودرو مذاکره کرده‌ایم اما مشخص نیست در سال جاری واردات داشته باشیم یا نه، از عرضه ۳ خودروی دیگر در بورس کالا خبر داد. مهدی خطیبی در جریان بازدید رئیس سازمان بورس از کارخانه ایران‌خودرو از عرضه قریب‌الوقوع دنا، سورن و رانا در بورس کالا خبر داد. وی با تاکید بر اینکه مدت‌زمان تحویل خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود باید کاهش یابد، توضیح داد: در حال حاضر مدت تحویل ۳ ماه بعد از معامله است اما این مدت باید به ۲ یا یک ماه کاهش یابد. مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه این شرکت در بازار به دنبال حاشیه سود نیست، تصریح کرد: هدف ما این است که ضرر نکنیم. به عنوان خودروساز عاملی که برای ما مهم است قیمتی است که خودرو به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. زمانی که هایما در بورس کالا عرضه شد شاهد کاهش 60 میلیون تومانی این خودرو در بازار بودیم. خطیبی درباره خبری مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال حذف می‌شود، عنوان کرد: ما از هر سیاستی که باعث کاهش ضرر برای خودروساز شود استقبال می‌کنیم اما تصمیم‌گیری درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری بر عهده خودروساز نیست. 
***
فروش ارز تا سقف ۶ هزار یورو آغاز شد
 بازرگانان می‌توانند از ۱۲ آذر با ارائه کارت بازرگانی و گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صمت به متصدیان شعب ارزی بانک‌های منتخب، برای خرید ارز تا سقف ۶هزار یورو با نرخ توافقی اقدام کنند. بانک مرکزی در همین باره اعلام کرد: به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای ارزی و تسهیل در تأمین ارز به صورت اسکناس در سرفصل‌های مصارف ارزی، ترتیبات فروش ارز به صورت اسکناس به بازرگانان، ۱۰ آذرماه به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران ابلاغ شد. بر این اساس، بازرگانان (اشخاص حقیقی) می‌توانند با ارائه «کارت بازرگانی دارای حداقل یک ماه اعتبار» و «گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت (حداقل به مدت یک سال)» به متصدیان شعب منتخب بانک‌های یادشده، نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس تا سقف ۶ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال با نرخ توافقی اقدام کنند. شایان ذکر است به محض مهیا شدن امکان استعلام کارت‌های بازرگانی، فروش اسکناس در سرفصل مزبور برای صرافی‌های مجاز نیز میسر خواهد شد.
***
افزایش ۲ برابری صادرات محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از هدف‌گذاری افزایش ۲ برابری صادرات محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم خبر داد و گفت: صادرات کیوی به هند از هفته آتی از سر گرفته می‌شود. شاهپور علایی‌مقدم در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: به‌طور عمده صادرات محصولات سبزی و تازه‌خوری به ۵ کشور عضو اوراسیا انجام می‌شود که روسیه در صدر آنها قرار دارد. 
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون 9 ماه است هیچ مشکلی در بحث صادرات فلفل دلمه‌ای، خیار و بادنجان نداریم، این نظمی است که تولیدکنندگان ما به خودشان گرفته‌اند، گلخانه‌های ما استانداردسازی کرده‌اند و مدیر کنترل کیفی تعیین شد و وزارت بهداشت همکاری بسیار خوبی با ما دارد. علایی‌مقدم در زمینه مرکبات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیان کرد: صادرات مرکبات به چین آغاز شده است. در بحث نارنگی و انواع مرکبات تولیدکنندگان و تجار می‌توانند ثبت‌نام کنند و سامانه کامل شده است و اگر به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات مراجعه کنند یک ظرفیت بسیار خوبی داریم که کشور چین به ‌اندازه ۳ و ۴ برابر تولید 5.5 میلیون تن ما مرکبات نیاز دارد، منتظریم تا تجار بیایند ثبت‌نام کنند.
***
لایحه برنامه هفتم تا پایان هفته تحویل دولت می‌‌شود
لایحه برنامه هفتم توسعه تا پایان هفته از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت ارائه می‌شود. بر اساس تأکیدات مقامات بالادستی قرار است لایحه بودجه بر اساس برنامه هفتم توسعه تدوین و به مجلس ارائه شود، بنابراین ابتدا لایحه برنامه هفتم توسعه تدوین شده و به مجلس ارائه می‌شود و پس از آن لایحه بودجه براساس احکام و بندهای برنامه هفتم تدوین و به مجلس ارائه می‌شود. در این ‌باره یک منبع آگاه در سازمان برنامه و بودجه ضمن تأیید این مطلب به فارس گفت: ‌لایحه برنامه هفتم توسعه تا پایان هفته از سوی سازمان به دولت ارائه می‌شود. وی گفت: روند تصویب برنامه هفتم در مجلس به گونه‌ای است که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی شده و سپس در صحن اصلی مجلس مورد بحث و بررسی نمایندگان ملت قرار می‌گیرد و بعد از تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان به صورت قانون درخواهد آمد. بنا بر این گزارش، به‌تازگی رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه گفته بود: تاکنون بیش از یک‌‌هزار ساعت کار پژوهشی قبل از تدوین لایحه برنامه هفتم انجام شده است، در این کار پژوهشی بر 12 موضوع کلیدی در برنامه هفتم تأکید شده است. به گفته رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه، برای تدوین برنامه هفتم بیش از یک‌هزار ساعت کار پژوهشی انجام شده است و تدوین برنامه هفتم متفاوت از روش‌های قبلی خواهد بود و 12 موضوع کلیدی مورد نظر تدوین‌کنندگان برنامه خواهند بود. بر اساس اطلاعات کسب شده از سازمان برنامه و بودجه، قرار شده است لایحه برنامه 5 ساله هفتم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی تا پایان هفته جاری در سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و برای جمع‌بندی و تصویب در دولت ارائه شود و پس از آن در قالب لایحه برنامه هفتم از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

Page Generated in 0/0052 sec