printlogo


کد خبر: 257232تاریخ: 1401/9/14 00:00
مدیر آموزش و انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
صنعت گیم کشورمان هنوز استعداد دارد

محمدعلی میرزایی: «صنعت گیم» مدتی است درگیر برگزاری یک رویداد است؛ رویدادی که توانسته با کشف و شناسایی استعدادهای بازی‌های رایانه‌ای، آنها را دور هم جمع کند. صنعت بازی‌های رایانه‌ای چند سالی است که به یکی از ثروت‌سازترین صنایع جهان تبدیل شده و در کشور ما هم کم ‌استعداد در این حوزه نیست که به پیشرفت‌های محسوسی هم رسیده‌اند. بازی‌های کامپیوتری و موبایلی را می‌توان یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های جهان دانست؛ سرگرمی‌ای که بسیاری از افراد حتی دوست دارند برای آن پول خرج کنند و آن را جذاب‌تر کنند. با یک آمار اجمالی می‌توان به این موضوع رسید که درآمد برخی شرکت‌های بازی‌سازی حتی از درآمد حاصل از فروش نفت برخی کشورها هم بیشتر است. شاهد این مدعا این است که ارزش صنعت بازی‌های موبایل تا پایان سال 2020 به 77.2 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی شده که درآمد بازی‌های کنسولی تا سال 2022 به 61 میلیارد دلار خواهد رسید. در کشورمان صنعت گیم بشدت از مهاجرت نیروهای متخصص در این زمینه دچار آسیب شده است. در شرایط کنونی بقای بازی‌سازان مهم‌ترین مسأله‌ای است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید. متأسفانه اکوسیستمی در این حوزه وجود ندارد و بازی‌سازان به دلیل تحریم، برای ورود به بازارهای بین‌المللی با سختی‌های بسیاری مواجه هستند به گونه‌ای که گاهی برخی از آنها با تغییر هویت، شرکتی در خارج از کشور ثبت می‌کنند و فعالیت‌شان را ادامه می‌دهند. فرزانه شریفی، مدیر آموزش و مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره اردوهای آموزش بازی‌سازی در استان‌ها می‌گوید: قطعا این رویداد بسیار اتفاق خوبی است و خیر و برکت معنوی و آموزشی برای استان‌ها به همراه داشته است و تیم ما را راغب کرده که بتوانیم در تک‌تک استان‌ها، شهرستان و روستاها بازی‌های رایانه‌ای را بسط و گسترش بدهیم. همچنین با همکاری یکی از معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش هستیم این بوت‌کمپ‌های بازی‌سازی را به شیوه حضوری و مجازی در تک‌تک روستاهای کشور بتوانیم اجرایی کنیم. بازخورد استان‌ها از برگزاری این رویدادها به طور کامل مثبت بوده است و ما قادر به شناسایی استعداد‌ها در استان‌ها و توانمندسازی آنها بودیم؛ در عین حال سعی کردیم این کار را از استان‌ها مرزی که از محرومیت نسبی در آموزش بازی‌سازی برخوردار هستند، مثل استان‌های سیستان‌وبلوچستان،کرمانشاه، منطقه آزاد ارس، خراسان جنوبی و یزد شروع کنیم و در حال حاضر در استان بوشهر حضور داریم. 
شریفی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف اردوهای آموزش بازی‌سازی در استان‌ها به طور طبیعی مساله مالی است و به نظرم به خاطر این مساله ما نباید هدف بزرگی همچون شناسایی استعدادها در استان‌ها را به تعویق بیندازیم. قطعا محدودیت‌های مالی در هر اقدام اولیه‌ای وجود دارد ولی به لطف خدا در استان‌ها با مشارکت بنیادها و نهاد‌های مختلف مثل پارک‌های علم و فناوری و ادارات کل ارشاد استان‌ها توانستیم به پیشرفت‌های محسوسی دست یابیم. از سویی کودکان و نوجوانانی از 8 سال و سنین بالاتر در این رویداد شرکت کردند و ما محدودیت سنی برای این ماجرا نگذاشتیم؛ در حال حاضر هم که در فصل مدارس قرار داریم، بخش عمده‌ای از بچه‌ها به خاطر تحصیل نتوانستند در این رویداد شرکت کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ایام تابستان این رویداد را به صورت گسترده مجدد برگزار کنیم. استعداد نسل جوان، استعداد مناسبی برای این موضوع محسوب می‌شود به گونه‌ای که با کمترین زمان و فشردگی آموزش‌ها توانستند خود را به این رویداد برسانند. 
مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه تمرکززدایی از پایتخت همواره جزو برنامه‌های اصلی این بنیاد به حساب می‌آید، بیان کرد: باید عرض کنم به این درجه از شکوفایی رسیده‌ایم که به مدل استاندارد و بهینه‌ای در این عرصه بعد از برگزاری چندین رویداد برسیم و به معنای واقعی بنیاد ملی داشته باشیم تا صرفا متمرکز بر یک شهر نباشد. همچنین میانگین شرکت‌کنندگان در این بوت‌کمپ‌ها حدود ۷۰ درصد پسر و ۳۰ درصد دختر در رده سنی بالای ۱۵ سال هستند. البته در دوره‌های اول بوت‌کمپ‌ها برای دانش‌آموزان در رده سنی ۸ تا ۱۰ سال هم پذیرش داشتیم اما به دلیل دروس فشرده و دشواری‌های مراحل آموزش، این رده سنی حذف شد و هم‌اکنون برای رده سنی بالای ۱۵ سال پذیرش آموزش داریم. به هر حال با حضور این رده سنی روند آموزش با سرعت بیشتری طی می‌شود.
شریفی درباره عمده‌ترین مشکل صنعت گیم گفت: از لحاظ اقتصادی و تخصصی، مهاجرت بازی‌سازان عمده‌ترین مشکل صنعت گیم به شمار می‌رود؛ به طور مثال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ما مبنا را در حوزه آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اینگونه قرار دادیم که واقعا با تمام موانع این اشتغال‌آفرینی، توانمندسازی و ایجاد مسیری برای آموزش و تربیت نیروی انسانی برای پیشرفت صنعت بازی‌سازی سرلوحه کارمان باشد. تیم برگزاری ما روزانه به صورت فشرده 12 ساعت برای هر رویداد وقت می‌گذارد. من مجدد تاکید می‌کنم که هدف اصلی ما در همه رویداد‌ها بسط و پیشرفت صنعت گیم، تمرکززدایی و کشف استعداد‌های این صنعت در کشور است. 

Page Generated in 0/0059 sec