printlogo


کد خبر: 257237تاریخ: 1401/9/14 00:00
دور دنیا

حادثه امنیتی در فرودگاه «بن‌گوریون» تل‌آویو
همزمان با نخستین سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین، یک حادثه امنیتی در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو رخ داد. برخورد یک خودرو با سرعت زیاد به ایست بازرسی این فرودگاه در ساعات اولیه صبح دیروز موجب شد به مسافران فرودگاه درباره رعایت نکات احتیاطی هشدار داده شود. مردم بحرین شنبه (سوم دسامبر) برای چندمین روز متوالی به منظور نشان دادن مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم به منامه تظاهرات کردند. رسانه‌های عبری با اشاره به تشدید مخالفت‌های مردمی با این سفر، گزارش دادند «شاباک» تدابیر امنیتی را در این باره افزایش داده است. 
***
داعش مسؤولیت حمله به سفارت پاکستان در کابل را پذیرفت
گروه تروریستی داعش بیانیه‌ای درباره حمله به سفارت پاکستان در کابل صادر کرده است. این گروه تروریستی با انتشار بیانیه‌ای مسؤولیت حمله روز جمعه به سفارت پاکستان را بر عهده گرفت. در پی حمله داعش به سفارت پاکستان در کابل، منابع خبری از زخمی شدن کاردار این سفارت خبر داده بودند. پیش از این دولت پاکستان اعلام کرده بود قصدی برای تعطیلی سفارت در پایتخت افغانستان ندارد. به دنبال این حمله «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان با «بلاول زرداری» وزیر خارجه پاکستان تلفنی گفت‌وگو و اعلام کرد امنیت سفارت پاکستان تامین خواهد شد.
***
انگلیس برای کاهش تبعات اعتصاب‌ها به ارتش متوسل می‌شود
رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس گفت دولت لندن استقرار نیروهای ارتش را برای مدیریت تبعات و اختلالات ناشی از اعتصاب احتمالی در دوره تعطیلات کریسمس در نظر دارد. «ناظم زهاوی» در مصاحبه‌ای که دیروز یکشنبه پخش شد، به شبکه اسکای‌نیوز گفت بر اساس طرح‌های پیشنهادی دولت لندن، پرسنل ارتش انگلیس ممکن است در این راستا برای اموری نظیر «راندن آمبولانس» و فعالیت در مرزها به کار گرفته شوند. رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس همچنین از احتمال فراخوانده شدن داروسازان برای کمک به شکستن اعتصاب کارمندان سازمان خدمات سلامت ملی این کشور صحبت کرد و گفت: ما باید بتوانیم سطح ایمنی از درمان و پشتیبانی را برای بیماران ارائه کنیم. وی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم تبعات این اخلالگری را به حداقل برسانیم. دولت انگلیس اخیرا اعلام کرد پرسنل نظامی، کارمندان دولت و نیروهای داوطلب با هدف کار در برخی بخش‌ها از جمله بخش مرزبانی و در فرودگاه‌ها و بنادر به دنبال بروز نگرانی درباره ناآرامی در کریسمس تحت آموزش قرار گرفته‌اند.
***
پیش‌نویس چارچوب توافق جدید در سودان امضا شد
منابع خبری از حصول پیش‌نویس چارچوب توافق در سودان خبر دادند که بر مبنای آن قرار است «ارتش ملی یکپارچه و حرفه‌ای» تشکیل شود و به «اصل جرم‌انگاری کودتاهای نظامی» پایبندی ایجاد شود. شبکه خبری العربیه، درباره جزئیات این پیش‌نویس نوشت باید سیاست خارجی متوازنی در پیش گرفته شود که در راستای منافع سودان باشد و یک شخصیت غیر نظامی ریاست حکومت را در دست گیرد. همچنین قرار شده است نخست‌وزیر انتقالی نیز از سوی «نیروهای انقلابی که این توافق را امضا می‌کنند» انتخاب شود. دوره انتقالی نیز از زمان تعیین نخست‌وزیر ۲ سال خواهد بود.
بر اساس این توافق، تعیین رئیس سرویس اطلاعات از اختیارات نخست‌وزیر خواهد بود و قرار است «عملیات فراگیری برای کشف جرائم و عاملان آن آغاز شود». در این پیش‌نویس با بیان اینکه «توافق صلح جوبا» نیز اجرایی خواهد شد، قرار است انتخاباتی در پایان دوره انتقالی که ۲ سال خواهد بود، برگزار شود. گروه‌های موسوم به «الحریه والتغییر» در سودان روز گذشته خبر دادند طرف‌های نظامی و غیرنظامی در این کشور قرار است چارچوب توافق سیاسی را امضا کنند.
***
نگرانی آمریکا از تیک‌تاک چین
مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گفت «تیک‌تاک» که پلتفرم رسانه اجتماعی چینی است، یک دغدغه امنیت ملی برای آمریکا به شمار می‌رود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «کریستوفر رای» مدیر «اف‌بی‌آی» در دانشگاه میشیگان ابراز نگرانی کرد دولت پکن از طریق تیک‌تاک «اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران برای عملیات‌های جاسوسی سنتی کند». وی گفت: ما در «اف‌بی‌آی» نگرانی امنیت ملی درباره اپلیکیشن تیک‌تاک داریم. شرکت مادر آن توسط دولت چین کنترل می‌شود. این به آنها این پتانسیل را می‌دهد که از این اپلیکیشن به روش‌هایی استفاده کنند که فکر می‌کنم باید ما را نگران کند. به گفته کریستوفر رای، این بدان معناست که چین «توانایی کنترل الگوریتم پیشنهادات را به دست می‌آورد و این توانایی به آنها اجازه می‌دهد در صورت تمایل محتوا را دستکاری کنند و از آن برای عملیات نفوذ استفاده کنند. همه این موارد در دست دولتی است که ارزش‌های ما را ندارد و ماموریتی دارد که با آنچه به نفع ایالات متحده است، در تضاد است. این باید موجب نگرانی ما شود». ماه گذشته «اف‌بی‌آی» هشدار داد داده‌های جمع‌آوری‌ شده در تیک‌تاک ممکن است توسط دولت پکن به شکلی «بدخواهانه» مورد استفاده قرار گیرد. البته تیک‌تاک در پاسخ گفت داده‌های کاربران ایالات متحده را در چین ذخیره نمی‌کند. در چین، قانون به دولت اجازه می‌دهد شرکت‌ها را مجبور به تحویل اطلاعات داخلی کند.

Page Generated in 0/0059 sec