printlogo


کد خبر: 257254تاریخ: 1401/9/14 00:00
ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی
موج دوم آنفلوآنزا در راه است
احتمال شیوع کرونا و آنفلوآنزا در زمستان

هر چند موج کرونا کاهش یافته و آمار مرگ‌ومیر این بیماری حتی 5 روز متوالی در کشور صفر گزارش شد اما همچنان مانند آتشی زیر خاکستر وجود دارد؛ آنطور که چند روز است دوباره شاهد فوت مبتلایان به کرونا در کشور هستیم و به گفته کارشناسان بهداشت، احتمال شیوع این بیماری در زمستان وجود دارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه موارد آنفلوآنزا در کشور در ۲ هفته گذشته کاهش خوبی در سطح بیمارستان‌ها داشته است، گفت: در زمینه کرونا نیز با توجه به افزایش موارد در کشورهای اروپایی و آسیایی، احتمال افزایش موارد در کشور ما هم وجود دارد. حسین فرشیدی درباره آخرین وضعیت کرونا و آنفلوآنزا در کشور گفت: هفته گذشته طبق آمار تنها یک فوتی ناشی از «کووید‌-۱۹» در کشور داشتیم و تقریبا در اکثر استان‌ها هم رنگ آبی نقشه کرونایی را شاهد بودیم. وی در ادامه افزود: اگر چه مساله مهم این است که وقتی آمار را به این صورت ارائه می‌کنیم، برای همه اینطور تداعی می‌شود که کرونا دیگر تمام شده است، این در حالی است که باید به اطراف‌مان هم نگاه کنیم. وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیر در برخی کشورها که آمارهای بسیار سنگینی در 7 یا 8 ماه گذشته داشتند، بهبود یافت اما مجددا در حال حاضر آمارهای‌شان بالا رفته است؛ این موضوع هم در سطح آسیا و هم در سطح اروپا و جاهای دیگر  دیده می‌شود. فرشیدی تاکید کرد: در حال حاضر خدا را شکر وضعیت کرونا در کشور خوب است و در یکی، دو هفته گذشته شاید بهترین شرایط را در مدت شیوع ۳ ساله کرونا داشتیم و امیدواریم که به همین صورت ادامه یابد ‌اما نکته مهم این است که بدانیم کرونا هنوز تمام نشده است و اگر کمی بی‌دقتی کنیم ‌و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شود، ممکن است دوباره سراغ ما هم بیاید. فرشیدی درباره احتمال افزایش موارد کرونا در زمستان نیز تاکید کرد: با توجه به افزایش موارد کرونا در کشورهای اروپایی و آسیایی، احتمال افزایش موارد در کشور ما هم وجود دارد. وی درباره وضعیت آنفلوآنزا در کشور نیز گفت: در حال حاضر موج آنفلوآنزا در حال فروکش کردن است و وضعیت بیمارستان‌های ما هم این موضوع را نشان می‌دهد به طوری که آمارهای بیمارستانی ما کاهش شیوع را نشان می‌دهد. وی افزود: باید توجه کرد که علائم بسیاری از بیماری‌های ویروسی شبیه هم است و عمده آنها در سال گذشته تحت عنوان کووید شناخته می‌شدند اما حالا که کووید کاهش یافته، سایر بیماری‌های ویروسی هم خود را نشان می‌دهند. 
* لزوم آمادگی برای موج دوم آنفلوآنزا در بهمن‌ماه
پس از بروز سالانه بیماری آنفلوآنزا که از اواخر مهرماه سال جاری شروع شد و در اواسط آبان‌ماه به اوج موج اولیه خود رسید، حالا در سیر نزولی پیک بروز اولیه قرار داریم. سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفت: بروز سالانه آنفلوآنزا به طور معمول دارای ۳ موج است که موج اولیه بروز بیماری معمولا در ابتدای فصل پاییز، موج دوم معمولا با شدت کمتر از موج اولیه در ماه‌های بهمن و اسفند و موج سوم در اردیبهشت‌ماه سال بعد رخ می‌دهد. شهنام عرشی افزود: با توجه به گذر از پیک بزرگ موج اولیه و روند کاهشی فعلی آن، از هم‌اکنون باید آمادگی جهت بروز موج دوم در بهمن‌ماه سال جاری را داشته باشیم. در این راستا آموزش‌های بهداشت فردی و اجتماعی با تاکید بر استفاده از ماسک بویژه در اماکن بسته و بدون تهویه، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، تهویه مناسب اماکن بالاخص اماکن تجمعی و انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا در گروه‌های هدف و اولویت‌دار بسیار ضروری است. سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: به دلیل احتمال ابتلا به بیماری در تمام فصول سال، انجام واکسیناسیون آنفلوآنزای سالانه منوط به انجام آن فقط در اوایل مهرماه نیست و در هر زمان از سال برای گروه‌های اولویت‌دار، با توجه به دسترسی به واکسن آنفلوآنزا، الزامی و ضروری است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، عرشی اظهار کرد: همچنین لازم است در صورت علامت‌دار بودن، نسبت به مراجعه به پزشک اقدام و از مصرف خودسرانه دارو و خوددرمانی پرهیز کرد و توصیه می‌شود تا رفع علامت‌های حاد بیماری، از حضور در محل کار و مدرسه اجتناب شود.
***
۳ بیمار کرونایی فوت کردند   
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۶۴۰ نفر رسید. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۱۳ آذر ۵۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۰۱ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. علاوه بر این ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۷۶۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۵۸ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۰۲ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار ندارد، همچنین ۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند.

Page Generated in 0/0049 sec