printlogo


کد خبر: 257256تاریخ: 1401/9/14 00:00
اخبار

2 توله یوز ماده پیدا شده در توران و امیدها برای افزایش نسل یوز ایرانی
همان قدر که تولد ۲ توله «یوزپلنگ ماده» در توران خبری مسرت‌بخش محسوب می‌شود، جدا شدن آنها از طبیعت نیز نگران‌کننده است، چرا که جدا شدن از مادر، سرمای هوا و... بقای این توله یوزپلنگ‌ها را با چالش‌ رو‌به‌رو کرده است. روز شنبه خبر تولد غیرمنتظره 2 توله یوزپلنگ ایرانی در فصل پاییز، مسرت‌بخش بود اما نکته‌ای که اهمیت بیشتری از تولد 2 توله‌یوز داشت، انتقال آنها به پاسگاه محیط‌بانی توران و جدا شدن از طبیعت بود. ماده یوزپلنگ‌ها که بین 16 تا 20 روز سن دارند، توسط یک چوپان کشف شده و سازمان محیط‌زیست نیز که چاره دیگری نداشته، توله یوزها را به منظور حفاظت بیشتر به پاسگاه محیط‌بانی منتقل کرده است. با وجود اینکه پایش‌ها در منطقه برای پیدا کردن مادر یوزپلنگ‌ها ادامه دارد اما هنوز اثری از یوز مادر یافت نشده است. جدایی توله‌یوزپلنگ‌ها از مادر در این سن احتمالاً به معنای این است که یوزها شانسی برای پذیرش توسط مادر ندارند و ناچاراً باید در شرایط اسارت زندگی کرده و حال و روز «پیروز» را تجربه کنند. البته ماده بودن توله‌یوزپلنگ‌ها بسیار امیدوارکننده است، چرا که در صورت بقا می‌توان از آنها برای افزایش نسل یوزپلنگ ایرانی در شرایط نیمه‌اسارت استفاده کرد؛ هر چند همین زندگی در شرایط نیمه اسارت نیز در هاله‌ای از ابهام است، چرا که جدا شدن از مادر، سرمای هوا و... بقای این توله‌یوزپلنگ‌ها را با چالش‌ رو‌به‌رو کرده است. خوشبختانه در حال حاضر بر اساس اعلام مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان حال توله‌‌یوزپلنگ‌ها خوب و پایدار گزارش شده است.
***
تحویل ۱۲۵۰۰ خانه به خانواده‌های دارای چند معلول
معاون بنیاد مستضعفان با اعلام خبر تحویل ۱۲هزار و ۵۲۰ خانه به خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر، از تخصیص ۹۲۰ میلیارد تومانی بنیاد برای خانه‌دار شدن خانواده‌های ۲ معلول خبر داد. 
وحید خاوئی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه احداث مسکن خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر که توسط بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی در حال انجام است، اظهار کرد: به دنبال اجرای تفاهمنامه‌های قبلی منعقد شده میان بنیاد مستضعفان و بهزیستی، تا پایان آبان‌ماه سال جاری بیش از ۱۲ هزار و ۵۲۰ خانواده دارای ۲ معلول و بیشتر خانه‌دار شده‌اند و روند اجرایی کامل این تفاهمنامه‌ها همچنان ادامه دارد. معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی افزود: این تعداد واحد مسکونی در قالب ۲ تفاهمنامه احداث شده که با تکمیل اجرای آنها، ۱۸۳۰۰ خانواده دارای ۲ معلول و بیشتر در سراسر کشور خانه‌دار می‌شوند. 
وی درباره سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان برای اجرای این پروژه گفت: بنیاد مستضعفان برای احداث مسکن خانواده‌های دارای چند معلول، بیش از ۹۲۰ میلیارد تومان را تخصیص داده است که این اعتبار برای احداث بیش از ۱۰ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و ۸ هزار و ۱۴۰ واحد در مناطق روستایی است. 
***
جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی غیرمجاز از سطح پایتخت
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه هر گونه نصب دکل مخابراتی باید بر اساس مجوز و آیین‌نامه شورای شهر تهران باشد، گفت: شهرداری تهران باید دکل‌های مخابراتی غیرمجاز را جمع‌آوری کند. مهدی چمران با اشاره به اینکه نصب دکل‌های مخابراتی با مجوز می‌تواند منابع مالی سالمی را برای شهرداری تهران به همراه داشته باشد، گفت: این در حالی است که ما شاهد نصب این دکل‌ها در زمین‌های شهرداری هستیم اما هیچ عوارضی از این محل به شهرداری پرداخت نمی‌شود. وی در واکنش به نصب دکل‌های مخابراتی بدون مجوز در سطح شهر تهران هشدار داد:‌ در صورتی که این دکل‌ها با مجوز نصب نشود حتما اقدام به جمع‌آوری آنها خواهیم کرد. چمران گفت: مصوبات کمیسیون ماده 100 تنها برای تخریب ساختمان‌ها نیست و این موضوع همه موارد را در بر می‌گیرد و هر گونه فعالیت عمرانی بدون مجوز اعم از نصب دکل‌های مخابراتی باید تخریب شوند. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از پشت‌بام‌ها و معابر شهر تهران دکل‌های مخابراتی متعددی نصب شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد نصب انواع و اقسام دکل‌ها در شهر تهران هستیم. 
***
مناسب‌سازی 10 هزار منزل مسکونی معلولان
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد گفت: طرح مناسب‌سازی ۱۰ هزار منزل مسکونی معلولان توسط بنیاد در دستور کار قرار دارد. حمیدرضا علیان‌زادگان در آیین آغاز پویش ملی لبخند مادری استان ایلام اظهار داشت: پویش «لبخند مادری» با هدف تشویق به فرزندآوری و حمایت از خانواده‌های دارای بیش از 3 فرزند است. وی با اشاره به مشارکت صداوسیما و رسانه‌ها در معرفی این پویش تاکید کرد: به مادران دارای فرزندان سه قلو به بالا، علاوه بر این بسته‌ها، ۱۰ میلیون ریال کارت هدیه، ۲۰ میلیون ریال افتتاح حساب سپرده سرمایه‌گذاری برای هر فرزند و ۱۲۰ میلیون ریال وام قرض‌الحسنه خرید کالا سرانه هر فرزند پرداخت می‌شود.

Page Generated in 0/0061 sec