printlogo


کد خبر: 257258تاریخ: 1401/9/14 00:00
اخبار

معاون وزیر صمت خبر داد
احیای ۸۵۸ واحد صنعتی غیرفعال در سال  1401
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۸۵۸ واحد صنعتی راکد در کشور احیا و راه‌اندازی مجدد شده است. علی رسولیان افزود: با راه‌اندازی مجدد این واحدهای تولیدی، برای ۱۶ هزار و ۲۲۲ نفر اشتغال‌زایی یا تثبیت شغل شده است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احیای یکهزار و ۹۸۷ واحد تولیدی راکد در سال ۱۴۰۱، اضافه کرد: با بازگشت ۸۵۸ واحد صنعتی به چرخه تولید از ابتدای امسال، ۴۳ درصد از برنامه تدوین شده برای احیای صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عملیاتی شده است. وی ادامه‌ داد: ۶۹۳ واحد از مجموع واحدهای احیا شده در محدوده شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۱۶۵ واحد دیگر، خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده است. وی اضافه کرد: تجربه موفق سال‌های گذشته در راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال نشان می‌دهد که در ۶ ماهه دوم سال، عملکرد بهتری در این حوزه اتفاق می‌افتد و امیدواریم این روند در سال ۱۴۰۱ نیز با تمهیدات اتخاذ شده و همکاری دستگاه‌های مرتبط بیش از پیش محقق شود. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه ‌داد: موضوع احیای واحدهای صنعتی راکد با دستور رئیس‌جمهور و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم به‌عنوان یک پروژه محوری برای ارتقای ظرفیت تولید کلید خورده است؛ این پروژه شامل ۲ بخش مهم است، یکی واحدهایی که به‌ صورت کامل تعطیل هستند و بخش دیگر ارتقای واحدهایی است که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.
***
فائو: تولید غلات ایران به مرز ۲۱ میلیون تن رسید
سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اشاره به رشد ۲۵ درصدی تولید گندم و رشد ۲۰ درصدی تولید برنج ایران در سال زراعی ۱۴۰۱، کل تولید غلات ایران در این سال را ۲۰,۸ میلیون تن اعلام کرد. سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی» از رشد 17.3 درصدی تولید غلات ایران در سال زراعی ۱۴۰۱ خبر داد. توسعه تولیدات کشاورزی و بویژه افزایش تولید محصولات استراتژیک مثل غلات از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد بوده است و رسیدن تولید غلات ایران به مرز ۲۱ میلیون تن در سال زراعی ۱۴۰۱ نتیجه سیاست‌گذاری‌های دولت در این زمینه بوده است. بر اساس گزارش فائو، ایران در سال زراعی ۱۴۰۱ بالغ بر 20.8 میلیون تن غلات تولید کرده است. تولید غلات ایران در سال قبل از آن ۱۷,۷ میلیون تن اعلام شده بود. گندم و برنج به عنوان ۲ غله مهم در سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل ملاحظه تولید در ایران مواجه شده‌اند. تولید گندم ایران که در سال زراعی ۱۴۰۰ بالغ بر 10.4 میلیون تن اعلام شده بود در سال زراعی ۱۴۰۱ با رشد ۲۵ درصدی به ۱۳ میلیون تن رسیده است. تولید برنج در ایران نیز طی سال زراعی ۱۴۰۱ بالغ بر 3.5 میلیون تن اعلام شده است که این رقم ۲۰ درصد بیشتر از تولید 2.9 میلیون تنی برنج ایران در سال زراعی ۱۴۰۰ بوده است. تولید سایر غلات نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح 4.3 میلیون تن باقی مانده است. رشد دورقمی تولید غلات ایران در حالی است که بر اساس برآورد فائو، تولید غلات دنیا در این سال با افت ۲ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۲۷۵۶ میلیون تن رسیده است. فائو همچنین از افزایش یک میلیون تنی ذخایر غلات ایران در سال جاری میلادی خبر داده است. ذخایر غلات ایران در این سال به 12.77 میلیون تن افزایش یافته است. در سال پیش از آن ذخایر غلات ایران 11.7 میلیون تن اعلام شده بود. کل ذخایر غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۵۷ میلیون تن برآورد شده که سهم ایران از این رقم حدود 1.5 درصد محاسبه شده است.
***
عظیم‌ترین واحد پالایشی کشور در آبادان آماده بهره‌برداری شد
مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از پیشرفت ۹۷ درصدی و آمادگی بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان برای بهره‌برداری خبر داد. احمد فرزانه گفت: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران آن را اجرا می‌کند 4 فاز دارد که فاز دوم آن از سال ۹۶ با امضای قراردادی با مشارکت کنسرسیومی متشکل از شرکت طراحی و ساختمان نفت و یک شرکت چینی وارد مرحله عملیاتی شد. وی با تأکید بر اینکه این طرح هم‌اکنون با پیشرفت بیش از ۹۷ درصد در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است، درباره جزئیاتش افزود: بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان هم‌اکنون با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز آماده بهره‌برداری است که در بخش دوم نیز بر کیفیت محصولات تولیدی افزوده خواهد شد. ۱.۵ درصد از تولیدات جدید پالایشی در این پروژه، گاز مایع، ۲۲ درصد نفت‌ سفید و سوخت جت، ۲۱ درصد بنزین و ۲۴ درصد گازوئیل خواهد بود. مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تأکید کرد: با اجرایی شدن کامل این طرح، مقدار نفت کوره تولیدی در پالایشگاه آبادان به اندازه قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. فرزانه از دستیابی به رکورد پیشرفت ۳ درصدی ماهانه برای نخستین بار در این پروژه خبر داد و تصریح کرد: پیشرفت ۳۳ درصدی این طرح در طول یک سال گذشته و تکمیل آن در بازه زمانی ۱۲ماهه یک رکورد به شمار می‌آید. زمانی که طرح را از دولت گذشته تحویل گرفتیم، در بخش اجرا اوضاع خوبی نداشت و به دلیل مسائل و چالش‌هایی که در میان کارگران حاکم بود، کرونا و آلودگی، پیشرفت پروژه در مدت 4 ماه صفر بود اما با تمرکز برای به نتیجه رساندن این واحد بزرگ پالایشی، با به‌کارگیری ۷ هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان زبده، توانستیم این طرح را در مدت کوتاهی آماده کنیم.

Page Generated in 0/0053 sec