printlogo


کد خبر: 257280تاریخ: 1401/9/15 00:00
به بهانه اجرای اخیر ارکستر ملی ایران در روز جهانی داوطلبان هلال‌احمر
«هنر» ادامه دارد

قطعه «ای ایران»، در آستانه روز جهانی داوطلب و همبستگی با کار داوطلبانه، روی سن تالار وحدت اجرا شد؛ نوا و نغمه‌ای که کمتر ایرانی‌ای آن را از بر ندارد یا با شنیدنش به وجد نمی‌آید. این قطعه که به زیبایی هر چه تمام‌تر اجرا شد، برای چهره‌های هنری که در تسخیر مسخ مجازی، دل از ایران گسسته‌اند، می‌تواند حامل پیام مهمی باشد. چهره‌هایی که اگر چه در اقلیت هستند ولی پرسر و صدا، بی‌اعتنا به این «مرز پرگهر»، رفتارهای زننده‌ای علیه ایران صورت می‌دهند، بی‌آنکه به کلیت و ارزش تمامیت ارضی این کشور بیندیشند. مهم اما نغمه ماندگار «ای ایران» است که ادامه دارد و ارکستر ملی ایران آن را اتفاقا در روزی که مناسب خوی و پیشینه ایرانیان است، اجرا کرده است. ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان روی صحنه رفت و سرود ملی کشورمان را اجرا کرد. «هزار دستان»، «ردشاو»، «راپسودی برای نی و ارکستر»، «خاک مهرآیین»، «مارش اشتراوس» و «اچمیازین» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت ویژه اجرا شد. ارکستر ملی ایران در پایان با تشویق حاضران قطعه «ای ایران» را اجرا کرد. این کنسرت با حضور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ایران در آستانه ۱۴ آذر/ ۵ دسامبر، روز جهانی داوطلب و همبستگی با کار داوطلبانه برگزار شد.
در این ایام که سر و صدای برخی چهره‌ها در مجازی، بی‌اعتنا‌به واقعیت بود، آنچه بیش و پیش از همه ذبح می‌شد، «ایران» بود و قابل تامل آنکه، عده‌ای که برای سال‌ها، با ادعای آریایی و از نژاد کورش بودن، متعصبانه عرب‌ستیزی می‌کردند، حالا گوش به فرمان شبکه سعودی که سلاخی را در کشور خود از حد گذرانده، به «ایران» می‌تازند. در این میان باز مدافعان ایران از نسل همان‌هایی هستند که با سربندهای یا زهرا و یا حسین، اجازه ندادند وجبی از این خاک کاسته شود. 
مواجهه متعصبانه و کور با پدیده‌ها در نتیجه مسخ دنیای مجازی، یک ایران غیرواقعی برای برخی چهره‌ها ساخته است؛ ایرانی که مردم در آن برخلاف واقعیت، زندگی نمی‌کنند و همین توهم موجب شده کنش‌های عصبی میان آنان ادامه‌دار باشد. تعطیل کردن زندگی، چیزی که دشمنان ایران به دنبال آن هستند، البته محقق نشده است، چرا که مردم ایران با این رویکرد همراهی نکردند و همین مساله موجب افزایش خشونت در دشمنان ایران شده است. 
با این همه اما برنامه‌های عمومی و هنری ادامه دارد و اقلیتی که گمان می‌کردند با تحریم پدیده‌ها می‌توانند آنها را از اعتبار ساقط کنند، خود از اعتبار ساقط شدند؛ مانند نقشه‌ای که برای تحریم تیم‌ملی داشتند و نافرجام ماند. جشنواره فیلم کوتاه تهران از جمله برنامه‌هایی بود که بخوبی برگزار شد. در این میان حتی جشنواره‌های فرهنگی و هنری هم با استقبال عمومی گسترده مواجه می‌شد. از جشنواره اقوام و فرهنگ‌ها گرفته که در حاشیه دریاچه چیتگر برگزار شد تا جشنواره‌های انار که با استقبال و خریدهای میلیاردی همراه شد. حالا هم جشنواره معتبر فیلم مستند «سینما حقیقت» قرار است تا چند روز دیگر در پردیس سینمایی ملت برگزار شود و باز خواهیم دید که این جشنواره نیز با استقبال مواجه خواهد شد؛ جشنواره مهمی که از 20 آذر برگزار خواهد شد. یکی از دلایلی که سبب شد تا این جشنواره به قطب سینمای مستند در ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شود، بها دادن به خلاقیت‌های فردی کارگردانانی است که تلاش کردند با استمداد از سوژه‌های بکر و پرداخت‌های بدیع سینمایی، شکل دیگری از مستندنگاری حرفه‌ای را در تاریخ سینمای کشور بنیان‌گذاری کنند.
همین اتفاق هم افتاد و جشنواره «سینماحقیقت» علاوه بر استقبال نسل‌های مختلف فیلمساز، توسط مخاطبان عام و خاص نیز با استقبال مواجه شد. در ادوار نخست این جشنواره، مخاطبان خاص، توجه بیشتری به این رویداد داشتند اما در ادامه و با استقبالی که فیلمسازان و رسانه‌ها از این رویداد به عمل آوردند، نام جشنواره «سینماحقیقت» به گوش مردم نیز آشنا آمد تا نتیجه چنین رویکردی، استقبال مخاطبان عام از این جشنواره و رشد تصاعدی مخاطبان آن در ادوار گذشته باشد.
جشنواره دیگری که این روزها در حال برگزاری است و با استقبال هنرمندان مواجه شده، جشنواره تئاتر مقاومت است. سیدوحید فخرموسوی، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، در آستانه اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره امسال از 15 شهریور کارش را در کربلای معلی آغاز کرد. ما همزمان با اربعین حسینی 13 گروه را به عراق اعزام کردیم تا اجراهای‌شان را در مسیر پیاده‌روی اربعین برای زائران کربلا برگزار کنند. وی ادامه داد: در ادامه بخش‌های «تئاتر خیابانی» و «رادیوتئاتر» را در شیراز برگزار کردیم. اکنون هم در مشهد هستیم تا بخش صحنه‌ای را در اینجا برگزار کنیم.  فخرموسوی درباره اجراهای بخش صحنه‌ای تاکید کرد: در بخش صحنه‌ای ۱۲ گروه از شهرهای اصفهان، یزد، خمینی‌شهر، اردبیل، تهران، تربت‌حیدریه، رباط‌کریم و مشهد حضور دارند. برای شرکت در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت 500 اثر به دبیرخانه ارسال شد. 86 اثر در بازبینی انتخاب و در نهایت 12 اثر به بخش نهایی راه یافتند. دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت گفت: ما در هر بخشی که در استان‌ها برگزار کردیم، تجلیل ویژه‌ای از هنرمندان پیشکسوت در نظر گرفته بودیم. اینجا هم 2 یادبود و یک بزرگداشت داریم. یادبود استادان سعید تشکری و علی سلیمانی و بزرگداشت هنرمند پیشکسوت محمد کاسبی در روز اختتامیه رقم می‌خورد. فخرموسوی گفت: تشکر می‌کنم از تمام عزیزانی که در این شرایط حساس پای کار آمدند و کمک کردند تا جشنواره تئاتر مقاومت بخوبی بخش صحنه‌ای را در مشهد برگزار کند. در جشنواره تئاتر مقاومت تاکنون بیش از 500 هنرمند حضور داشته‌اند که اجراهایی با موضوع مقاومت را به صحنه برده‌اند.

Page Generated in 0/0190 sec