printlogo


کد خبر: 257286تاریخ: 1401/9/15 00:00
دور دنیا

مسکو و پکن آماده مقابله با غرب
همزمان با تداوم فشارهای واشنگتن و متحدانش به مسکو و پکن، نخست‌وزیر روسیه بر مواضع مشترک این کشور و چین برای مقابله با این فشارها تاکید کرد. منابع رسانه‌ای در روسیه از قبیل خبرگزاری اسپوتنیک خبر دادند که میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر این کشور روز دوشنبه اعلام کرد روسیه و چین آماده مقابله با فشارها هستند. میشوستین در بیست‌وهفتمین نشست سران دولتی روسیه و چین توضیح داد: «کشورهای ما برای بسیاری از مشکلات زمان کنونی، رویکردهای همزمانی دارند. ما با هم برای شکل دادن به معماری چندقطبی روابط بین‌الملل اقدام می‌کنیم». وی با بیان اینکه روسیه به چین رفاهمند نیاز دارد و چین نیز به یک روسیه موفق، اظهار داشت: «ماهیت روابط روسیه و چین، مشارکت جامع و راهبردی است. ما با اطمینان و پیوستگی در همه مسیرها از جمله در مواجهه با شرایط بحران اقتصادی جهان به جلو حرکت می‌کنیم». هر چند نخست‌وزیر روسیه توضیح صریحی درباره اینکه منظور او از «فشارهای خارجی فزاینده» چیست، ارائه نداده اما او تلویحا به فشارهای شدید واشنگتن و متحدانش علیه مسکو و پکن اشاره کرد. 
***
توافقنامه بازگشت به حکومت مدنی در سودان امضا شد
توافقنامه بازگشت به حکومت مدنی دیروز در خارطوم، پایتخت سودان امضا شد. دوشنبه ۱۲دسامبر توافقنامه چارچوب سیاسی میان ۲ طرف نظامی و غیرنظامی در خارطوم، پایتخت سودان امضا شد. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در مراسم امضای این توافقنامه که در کاخ ریاست‌‌جمهوری سودان برگزار شد، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی، «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) معاون او و شماری از شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک از کشورهای اروپایی و عربی حضور داشتند. طبق این توافق که دارای 5 بند اصلی از جمله اصول کلی، مسائل و وظایف دوره انتقالی، ساختا‌رهای قدرت انتقالی، نهادهای منظم و موضوعات توافق نهایی است، یک شخصیت غیرنظامی ریاست حکومت را در دست خواهد گرفت. نخست‌وزیر انتقالی از سوی نیروهای انقلابی که این توافق را امضا کرده‌اند برای مدت 2 سال انتخاب خواهد شد. 
***
رئیس رژیم صهیونیستی به امارات رفت
«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی ظهر دیروز دوشنبه پس از اتمام نخستین سفر خود به بحرین، وارد فرودگاه ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی شد و مورد استقبال «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه این کشور قرار گرفت. هرتزوگ قرار است در کنفرانس فضایی امارات حضور یافته و به سخنرانی بپردازد. او همچنین با «محمد بن‌زاید» رئیس امارات که اکنون در قطر به سر می‌برد، دیدار خواهد کرد. رئیس رژیم صهیونیستی پیش از این در ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، برای شرکت در مراسم یادبود شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس سابق امارات به این کشور سفر کرده بود. سفر او به امارات در حالی است که در ایام حضور وی در بحرین، این کشور شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه رژیم تل‌آویو و سازش با این رژیم بود. 
***
رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس: 
کارمندان با اعتصاب‌ها به پوتین کمک می‌کنند!
رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس متهم شده که به کارمندان سرویس خدمات بهداشت ملی این کشور توهین کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، «ناظم الزهاوی» گفته کارمندان این بخش، زمان اشتباهی را برای اعتصاب علیه دستمزدهای پایین انتخاب کرده‌اند، چون به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه کمک می‌کنند تا غرب را دچار دودستگی کند. الزهاوی به شبکه‌های خبری گفته پرستاران باید دست از اعتصاب کشیده و درخواست برای حقوق بیشتر را کنار بگذارند، چون این به بهانه‌ای برای پوتین تبدیل می‌شود که گفته است می‌خواهد به آتش تورم در غرب دامن بزند. وی همچنین از اتحادیه‌های نماینده پرستاران و سایر کارمندان بخش درمان خواسته تا وارد مذاکرات شوند، اگرچه کالج سلطنتی پرستاری به این نکته اشاره کرد که این وزرای دولت هستند که از گفت‌وگوی باز درباره توافق دستمزد سرویس خدمات بهداشت ملی طفره می‌روند. 
***
فقر به سوئد هم رسید
سوئدِ سربلند و مرفه، با سیستم رفاهی سخاوتمندانه معروف و انبوه انرژی سبز، باید نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در مقابله با بحران هزینه معاش مجهزتر باشد اما اینطور نیست! به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، سوئد پنجمین کشور ثروتمند اتحادیه اروپایی به شمار می‌رود. گاز طبیعی تنها ۲ درصد از انرژی آن را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که جنگ روسیه در اوکراین کمترین آسیب را به آن ‌زده است. همچنین فقر در این کشور کمتر از میانگین اروپایی است. اما افزایش روزافزون قبض‌های برق و قیمت مواد غذایی در سطوح مختلف جامعه سوئد دیده می‌شود. «یوهان ریندوال» کارمند سابق صنعت فناوری گفته است: سوئد اکنون با مشکل فقر دست و پنجه نرم می‌کند. شاید در این باره نباید زیاد صحبت کنیم اما چیزی است که وجود دارد و امسال بدتر شده است. 
***
پاکسازی ارتش و پلیس عراق توسط سودانی
یک منبع عراقی فاش کرد نخست‌وزیر این کشور در اقدامی که می‌توان آن را «پاکسازی» توصیف کرد، از طریق وزیر کشور تعداد زیادی از افسران و فرماندهان امنیتی را از سمت‌های‌شان جابه‌جا و جایگزین و تعدادی دیگر را از خدمت برکنار کرده است. به گزارش ایسنا، یک منبع عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در اقدامی که می‌توان آن را «پاکسازی» توصیف کرد، از طریق وزیر کشور ۷۱۹ تن از افسران با درجه‌های مختلف و ۳۰ هزار سرباز در رده‌های مختلف امنیتی، اطلاعاتی و حفاظتی را از سمت‌های‌شان جابه‌جا و تعدادی زیادی را از سمت‌های‌شان برکنار کرده است. 

Page Generated in 0/0050 sec