printlogo


کد خبر: 257299تاریخ: 1401/9/15 00:00
ادامه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نه‌تنها تورم را کنترل نمی‌کند بلکه با افزایش هزینه تولید، آن را تشدید خواهد کرد
انقباض پولی، بلای جان تولید
یک تولیدکننده در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: تخصیص منابع برای تولید، متناسب با نیازهای تولیدکنندگان نیست و سرمایه در گردش آنها هر روز در حال آب رفتن است

گروه اقتصادی: تولید ملی از اساسی‌ترین مسائل اقتصادی هر کشوری است؛ رشد تولید داخلی می‌تواند مقدمه توسعه کشور را فراهم کند. با در نظر گرفتن این اهمیت باید دولت در اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی خود در جهت تقویت تولید گام بردارد؛ یکی از اهرم‌های رشد تورم، رشد نقدینگی در کشور است که بی‌انضباطی بانک‌ها در تخصیص تسهیلات یکی از گلوگاه‌های این پیامد است. حال بانک مرکزی برای کنترل تورم و رشد نقدینگی، سیاست پولی انقباضی را اتخاذ کرده تا از رشد پول پرقدرت یا به عبارتی پایه پولی جلوگیری کند که به زعم خود سدی جلوی حجم نقدینگی کشور احداث کند. سخت‌گیری در تسهیلات‌دهی بانک‌ها، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و افزایش نرخ بهره از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود. اما پیامد این سیاست‌ها در بلندمدت چیست؟ اگر بخواهیم فقط به یکی از آثار سوء این سیاست اشاره کنیم با تشدید سیاست انقباضی پولی عملا تولیدی‌ها دچار آسیب خواهند شد. با سخت‌گیری در روند تسهیلات‌دهی به تولیدی‌ها، این بنگاه‌ها با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه شده و به فرآیند تولید آنها آسیب وارد می‌شود. عدم وجود سرمایه در گردش برای بنگاه‌ها، تامین کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را سخت‌تر خواهد کرد، در نتیجه هزینه تولید افزایش خواهد یافت. با افزایش فشار هزینه بر بنگاه‌ها، قیمت محصولات نهایی افزایش یافته و با درگیر شدن عموم بنگاه‌های تولیدی با این مساله، سطح عمومی قیمت‌ها رشد می‌کند که به معنای افزایش تورم از سمت عرضه است. به عبارت دیگر سیاستی که هدف آن کنترل تورم بود نتیجه عکس خود را پدید می‌آورد و آن تشدید تورم است. 
در همین باره سراغ یکی از تولیدکنندگان کشور که از بازیگران اصلی صنعت شیمیایی کشور است رفتیم؛ مدیرعامل شرکت شیمیایی بهداش معتقد است ارائه نکردن تسهیلات بانکی سبب کاهش تولید، کاهش فروش، از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی، کمبود محصول در بازار و در نهایت تعدیل نیروی انسانی کارخانجات خواهد شد و این موارد نتیجه خودتحریمی داخلی است. 
پیام شاه‌علی، مدیرعامل شرکت شیمیایی بهداش در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»، درباره عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و پیشران‌های اقتصادی اظهار کرد: این مشکل از یک سال گذشته و بر اساس سیاست‌های جدید بانک مرکزی آغاز شده است. بانک‌ها به علت خلق پولی که صورت گرفته است، سرمایه‌های خود را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کردند. بر خلاف تمام شعارهای داده شده، اولویت اول تولید نبوده و نیست. تعدادی از بانک‌ها زیان‌ده هستند و تا زمانی که افزایش سرمایه لازم جهت اصلاح ساختار صورت‌های مالی بانک‌ها انجام نشود وضعیت بانک‌های زیان‌ده به همین منوال خواهد بود. به علت سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی، دیگر توان تسهیلات‌دهی توسط بانک‌ها به واحد‌های تولیدی وجود ندارد. در نتیجه پس از مراجعه به بانک و طی مراحل طولانی، بانک‌ها اقدام به ارائه مصوبه اعتباری می‌کنند اما به دلیل عدم وجود منابع کافی عمدتا مصوبات فاقد ارزش است. 
وی افزود: بانک‌ها به ظاهر تسهیلات را با نرخ 18درصد پرداخت می‌کنند اما همان‌طور که اشاره شد به دلیل عدم توان تامین نقدینگی برای بخش تولید، عملا شرکت‌های تولیدی را به سمت انتشار اوراق و فروش آن در بورس اوراق بهادار توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق می‌دهند و هزینه تامین مالی حاصل از این اوراق بالغ بر 26 درصد است. 
تخصیص منابع برای تولید، متناسب با نیازهای آن نیست؛ به طوری که طی ۲ سال اخیر سرمایه در گردش شرکت بنده به یک‌سوم کاهش یافته است. شعار چند سال اخیر در کشور حمایت از تولید، اقتصاد مقاومتی و فاصله از اقتصاد نفتی بوده است بر همین اساس قرار بود درآمدهای مالیاتی را مبنای توسعه کشور قرار دهیم. حال سوال اینجاست باید از چه کسانی مالیات اخذ شود. قطعا پرداخت‌کنندگان مالیات صاحبان مشاغل و اشخاص یا شرکت‌های سودآور هستند. تولیدکنندگان زمانی سود می‌کنند که امکان توسعه کسب‌وکار خود و حمایت‌های حاکمیتی و دولت را داشته باشند، قوانین سهل و حامی تولید وجود داشته باشد و منابع مالی ارزان‌قیمت در اختیار داشته باشند. در صورت تحقق مفروضات فوق قطعا اشتغال‌زایی، خودکفایی ملی و تولید ثروت توسط تولیدکنندگان برای دولت و کشور حاصل خواهد شد. بنابراین تقویت واحد تولیدی موجب کاهش آمار بیکاری، پرداخت مالیات، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و احیای صندوق‌های ورشکسته بازنشستگی می‌شود. 
مدیرعامل شرکت بهداش بیان کرد: منابع بانکی زمینه تولید بیشتر، افزایش راندمان، اشتغال‌زایی و در نهایت رشد تولید کشور می‌شود. ما در صنعت شوینده قدرت رقابت مقابل کشوری همچون ترکیه را از دست داده‌ایم و این کشور در حال جایگزین شدن در بازارهای کشورهای منطقه است. شرکت بهداش 50 درصد از سهم صادرات مواد اولیه از کشور را دارا است و در بازار داخل به طور میانگین 25 درصد تا 30 درصد سهم تولید و فروش بازار مواد اولیه شوینده را در اختیار دارد اما متاسفانه در این وضعیت از جانب دولت هیچ‌گونه حمایتی بابت آزادسازی قیمت‌ها و ایجاد فضای رقابتی و همچنین تامین مالی مناسب انجام نمی‌شود و در حال حاضر همچنان این حمایت‌ها در حد شعار باقی مانده است. شاه‌‌علی درباره پروژه‌های آتی که مدنظر دارد، گفت: پروژه‌هایی را برای توسعه شرکت در نظر داریم که اگر بتوانیم منابع مالی لازم را به دست بیاوریم نزدیک به 2 هزار نیروی کار مستقیم جدید استخدام می‌شوند. ما در مجمع کارآفرینان ایران دائما در حال بیان مشکلات تولید‌کنندگان هستیم. متاسفانه موفقیت معناداری حاصل نشده است و رفع مشکلات تولید‌کنندگان نیازمند عزم جدی و ملی است. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما تجربه‌ای مبنی بر اینکه برای دریافت تسهیلات به بن‌بست رسیده باشید و بانک شما را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود با سودهای بالای 26 درصد سوق دهد داشتید، گفت: بله! در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم مصوبه 3 بانک را دریافت کرده‌ایم. این بانک‌ها کارشناسان و مقامات مختلفی را برای بازدید کارخانه ارسال کرده‌اند که نزدیک به 3200 میلیارد ریال مصوبه تسهیلات سرمایه در گردش صادر کرده‌اند اما تاکنون 700 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌ایم.

 


Page Generated in 0/0056 sec