printlogo


کد خبر: 257301تاریخ: 1401/9/15 00:00
اخبار

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین‌بار در ایران و غرب آسیا
سرپرست واحد پیوند و فراهم‌آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران از انجام عمل نوین پیوند پس از مرگ کامل خبر داد و گفت: برای نخستین‌ بار در غرب آسیا، عمل احیا و اهدای عضو پس از تایید فوت فرد اهداکننده، در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) انجام شد. 
دکتر سام زراعتیان‌نژاددوانی با بیان اینکه با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و همکاری شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی نیسپا موفق به انجام عمل اهدا از فرد دهنده با مرگ حتمی شدیم، افزود: این عمل درباره ۳ متوفی انجام و اعضای حیاتی بدن آنها از جمله کلیه، کبد، پانکراس، روده و بافت‌های دریچه قلب جدا و به افراد گیرنده اهدا شد. وی افزود: این روش نوین پیوند عضو با کمک فیلتراسیون خونی، فاکتورهای التهابی در اعضای فرد دهنده را کاهش می‌دهد و موجب استفاده از اعضای پیوندی که قابلیت اهدا به علت التهاب ندارند، می‌شود. این روش، بی‌نظیر در کشور  و مورد تایید انجمن پیوند خاورمیانه بوده و مقاله علمی آن هم در ژورنال بین‌المللی پیوند قلب و ریه به چاپ رسیده است. این فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق خاطرنشان کرد: سابقه انجام عمل پیوند پس از مرگ مغزی و مرگ قلبی از سالیان گذشته وجود داشته ولی عمل اهدا پس از مرگ حتمی فرد دهنده برای نخستین‌ بار است که در کشور انجام می‌شود. وی گفت: در نظر داریم در قالب یک طرح تحقیقاتی این روش به طور رسمی ارائه و تحت عنوان پروتکل کشوری از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران به سایر دانشگاه‌ها معرفی شود تا کمک موثری برای نجات بیماران در لیست انتظار اهدا باشد.
***
افزایش 50 درصدی «حق پرستاری» معلولان و ضایعه ‌نخاعی‌ها
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از افزایش ۵۰ درصدی حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید خبر داد. علیرضا انجلاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر اینکه «سازمان مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانواده‌ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد) ارائه کند»، اظهار کرد: در هفته بزرگداشت مقام افراد دارای معلولیت، هیات وزیران به استناد ماده ۷ قانون، با افزایش ۵۰ درصدی میزان کمک‌هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید موافقت کرد. وی افزود: بر این اساس حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.
***
کمبود ۶۰ هزار نیرو در حوزه بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت از تدوین نسخه ۰۳ پزشک خانواده خبر داد و گفت: وزارت بهداشت مصر است برنامه پزشک خانواده سال آینده برای جمعیت شهری اجرا شود که بالغ بر ۵۲ میلیون نفر برآورد می‌شوند. دکتر حسین فرشیدی درباره وضعیت توسعه برنامه پزشک خانواده شهری گفت: نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفت، تغییرات جدید به برنامه اضافه شد و بحث‌های مربوط به جوانی جمعیت هم به آن اضافه شد و نسخه پزشک خانواده به‌روز شده و به نسخه ۰۳ تغییر یافت. وی افزود: در زمینه برآورد اعتباری اجرای نسخه ۰۳ برنامه پزشک خانواده در حال نهایی کردن کارها هستیم و سازمان برنامه و بودجه آن را اعلام خواهد کرد. فرشیدی گفت: در عین حال آنچه در پزشک خانواده به دنبال آن هستیم، این است که از طریق خرید خدمت و با واسطه‌گری بیمه‌ها کار را انجام دهیم. فرشیدی در عین حال درباره وضعیت کمبود نیرو در حوزه بهداشت کشور و برنامه‌ها برای استخدام نیرو نیز گفت: به طور کلی حدود ۶۰ هزار ردیف خالی در حوزه بهداشت داریم و در حال حاضر نیز بیش از ۱۳۰ هزار نفر در حوزه بهداشت کشور شاغل هستند. با این وجود باید دید برای سال آینده جهت استخدام نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی، مجوز جذب چه تعداد نیرو را به ما خواهند داد.
***
دستور قضایی برای پلمب گالری جواهرآلات «نور»
دستور قضایی برای پلمب گالری جواهرآلات نور واقع در مجتمع روماسنتر‌ صادر شد. در پی همراهی با گروه‌هک‌های ضدانقلاب در فضای مجازی در راستای اخلال در آرامش و کسب‌وکار بازار، دستور قضایی برای پلمب گالری جواهرآلات نور واقع در مجتمع روماسنتر‌ صادر شد. گفتنی است همزمان با کاهش محسوس اغتشاشات در کشور و جدایی معترضان از صف اغتشاشگران، گروه‌های ضدانقلاب با انتشار فراخوان‌هایی تلاش می‌کنند با آشوب و اخلال در آرامش و کسب‌وکار بازار، شعله ناآرامی‌ها را در ایران اسلامی روشن نگه دارند که با عدم همراهی مردم مواجه شده‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec