printlogo


کد خبر: 257304تاریخ: 1401/9/15 00:00
۵ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید-19 » فوت کردند؛ ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی
کرونا دوباره جان گرفت

بازه زمانی طولانی‌ای است که از موج‌های پی‌درپی‌ کرونا دیگر خبری نیست، به شکلی که حتی چند روز پیاپی بدون فوتی ناشی از کرونا را در هفته‌های گذشته تجربه کردیم اما دوباره روند مرگ‌های کرونایی افزایشی شده که یادآور این نکته است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کماکان امری ضروری و مهم است. در همین ارتباط وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۶۹ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. بر این اساس از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۱۴ آذر، ۶۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» شناسایی و ۴۵ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۲۴ نفر رسید. در طول این مدت ۵ نفر از بیماران «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۶۴۵ نفر رسید. این در حالی است که تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۶۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون نیز ۵۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۸۳۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
* عفونت «کووید-۱۹» به کبد آسیب می‌رساند
به نظر می‌رسد کروناویروس سفتی کبد را افزایش می‌دهد که نشانه‌ای از آسیب احتمالی طولانی‌مدت است اما به گفته محققان، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این بیماری خطرناک کبدی است یا خیر. دکتر «تئودور پیرس» محقق ارشد از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون گفت: «مشاهده شده است که عفونت‌های «کووید-19» باعث التهاب و آسیب به تعدادی از سیستم‌های اندام مختلف مانند مغز، روده و کبد می‌شود». سفتی نشانگر آسیب کبدی، مانند فیبروز است. فیبروز که تشکیل بافت اسکار است می‌تواند بافت سالم کبد را کاهش داده و به مرور زمان باعث توقف عملکرد طبیعی آن شود. فیبروز می‌تواند منجر به سرطان و نارسایی کبدی شود. پیرس گفت: «هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا آسیب کبدی ناشی از «کووید-۱۹» اثرات پایداری خواهد داشت یا خیر». وی در ادامه افزود: «ما برای مدت طولانی افراد را دنبال نکرده‌ایم، زیرا کووید تنها چند سال است که وجود دارد، بنابراین نمی‌دانیم چه اتفاقی برای مردم خواهد افتاد اما در تئوری ممکن است به شکل شدیدتری از آسیب کبدی تبدیل شود».
* شیوع بیماری «گریپ» در بین کودکان
متخصص عفونی در ارتباط با شیوع بیماری «گریپ» در بین کودکان و منشأ این بیماری توضیحاتی ارائه داد. سارا ابوالقاسمی با اشاره به شیوع آنفلوآنزا یا گریپ در کودکان، گفت: در پاندمی کرونا بسیاری از کودکان در قرنطینه بودند و با انواع ویروس‌های تنفسی در تماس نبودند، بنابراین سیستم ایمنی بدن آنان آمادگی مواجهه با این ویروس‌ها را ندارد. متخصص بیماری‌های عفونی افزود: این کودکان که متأسفانه کمتر از ماسک در مدارس استفاده می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند، در مواجهه با انواع ویروس‌های تنفسی شایع در جامعه مبتلا به بیماری شده و بیماری را به سایر افراد خانواده خود نیز منتقل می‌کنند. به گفته وی، شیوع بیماری گریپ یا آنفلوآنزا در بزرگسالان نیز مشاهده می‌شود اما منشأ شایع این بیماری در مدارس است که توسط کودکان به خانواده‌ها منتقل می‌شود و چرخه انتقال ویروس از طریق فردی به فرد دیگر و خانواده‌ای به خانواده دیگر در جامعه رخ می‌دهد.

Page Generated in 0/0127 sec