printlogo


کد خبر: 257325تاریخ: 1401/9/15 00:00
دیروز ۲۲ استان کشور شاهد بارش برف و باران بودند
رخت سفید ایران
بارش یک متر برف در جاده سی‌سخت - پادنای سمیرم * هلال احمر: 140 دستگاه خودرو از آبگرفتگی رهاسازی شدند * پلیس: ۷ محور مواصلاتی در پی بارش برف و باران مسدود شد * فعالیت سامانه بارشی از امروز سه‌شنبه تشدید می‌شود

به دنبال فعال شدن سامانه جدید بارشی که از یکشنبه هفته جاری به کشور وارد شده است  22 استان با بارش برف و باران مواجه شدند و  طبق پیش‌بینی هواشناسی این بارش‌ها تا جمعه 18 آذر ادامه دارد. شدت بارش‌ها دیروز در برخی مناطق موجب انسداد محور‌های مواصلاتی و اختلال تردد در جاده‌های 9 استان شد. امدادگران هلال‌احمر نیز طی این روزها به امدادرسانی در مناطقی که در پی شرایط جوی دچار مشکل شده بودند پرداختند و از جمله به ۶۳۵ نفر امدادرسانی کردند. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی جدید از امروز، احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر وجود دارد که سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان باید خود را برای مواجهه با این شرایط آماده کنند. در همین ارتباط رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: در اغلب استان‌ها شاهد بارش باران و برف هستیم و پیش‌بینی  می‌شود دامنه این بارش‌ها تا جمعه ادامه‌دار شود. به گفته وی، طی سه‌شنبه ۱۵ آذر سامانه بارشی در جنوب کشور تقویت می‌شود که این سامانه بارشی در خوزستان، بوشهر، فارس، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، جنوب یزد و کرمان سبب رگبار و رعدوبرق و وزش باد گاهی وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: این شرایط چهارشنبه ۱۶ آذرماه در مناطق ذکرشده ادامه خواهد داشت و در این روز برای بخش‌هایی از شرق و شمال شرق نیز بارش باران گاهی وزش باد انتظار می‌رود. 
ضیاییان ادامه داد: طی روزهای سه‌شنبه  و چهارشنبه بارش در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی به ‌صورت برف خواهد بود. وی افزود: پنجشنبه و جمعه ۱۷ و ۱۸ آذر نیز در برخی مناطق جنوب، شرق و مرکز کشور بارش پراکنده پیش‌بینی ‌می‌شود. به گفته ضیاییان تا پایان هفته به طور متناوب دریای خزر و سه‌شنبه تا پنجشنبه شمال و مرکز خلیج‌فارس مواج خواهند بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران سه‌شنبه 15 آذر نیمه‌ابری، گاهی وزش باد و احتمال مه‌آلودگی در صبح با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه ۱۶ آذر قسمتی ابری تا نیمه ابری، گاهی وزش باد و غبار صبحگاهی با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد تشدید فعالیت سامانه بارشی از احتمال وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد. بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، دیروز در اغلب استان‌های کشور بارش برف و باران اتفاق افتاد. روز گذشته در بخش‌هایی از استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف و وزش باد رخ داد که از امروز نیز با فعال شدن سامانه بارشی تا روز جمعه بارش باران و برف در اغلب استان‌ها ادامه‌دار خواهد بود. مسدود شدن محورهای روستاهای سردسیر، خسارت به زیرساخت‌ها بویژه قطعی برق در روستاهای صعب‌العبور و سردسیر، اختلال در سفرهای بین‌شهری، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تأخیر و احتمال لغو پرواز و خسارت به صنعت کشاورزی در این چند روز پیش‌بینی می‌شود. پرهیز از سفرهای برون‌شهری، عدم فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل‌و‌نقل و راهداری‌ها، عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف مسیل‌ها، پاکسازی و لایروبی شبکه کانال‌ها و آبراه‌ها و  آمادگی دستگاه‌های امدادرسان توصیه‌ای است که از سوی سازمان هواشناسی صادر شده است. 
* انسداد ۷ محور مواصلاتی در پی بارش برف و باران
بارش برف و باران که از یکشنبه هفته جاری در کشور آغاز شده، موجب شد برخی راه‌های مواصلاتی به دلیل شدت بارش‌ها مسدود شود. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا دیروز اعلام کرد جاده‌های 9 استان کشور به دلیل بارش‌ برف و باران دچار مشکلاتی در تردد شدند. سرهنگ احمد شیرانی خاطرنشان کرد: در پی ورود سامانه بارشی جدید به کشور و افت دمای هوا، لازم است رانندگان و مسافران از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند اما اگر مجبور به انجام سفر هستند، رانندگان با توجه به لغزندگی معابر و جاده‌ها با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب با خودروی مقابل رانندگی کنند. مسافران نیز حتما لباس گرم و غذای مناسب برای طول سفر همراه داشته باشند. برای عبور از گردنه‌های برفگیر هم استفاده از زنجیر چرخ الزامی است. شیرانی درباره محورهای دارای انسداد نیز گفت:‌ محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از مسیرهای جایگزین آزادراه خرم‌آباد- پل زال و محور خرم‌آباد - کوهدشت انجام می‌شود. همچنین محورهای ریگان- ایرانشهر، لاسم- ارجمند، وازک- بلده، سروآباد- پاوه، سی‌سخت - پادنا و محور جدید هشتگرد- طالقان نیز تا اطلاع‌ بعدی مسدود شد. به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با توجه به بارندگی‌های اخیر میانگین تردد در جاده‌های کشور نیز کاهش یافته است. شیرانی با اعلام شماره ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست پیش از شروع سفر حتما با این شماره تماس بگیرند.
* بارش برف و باران در ۲۲ استان
نیرو‌های امدارسان در مناطقی که با بارش برف و باران  شدید مواجه بودند امدادرسانی کردند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از خدمات‌رسانی به ۶۳۵ نفر متأثر از برف و باران در ۲ روز گذشته خبر داد. مهدی ولی‌پور با اشاره به بارش باران و برف در ۲۲ استان کشور گفت: در ۲ روز گذشته امدادگران جمعیت هلال‌احمر، در استان‌هایی که دچار برف و کولاک و آبگرفتگی شده بودند، خدمات‌رسانی کردند. وی ادامه داد: از ۲۲ استان متاثر، در ۶ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، گلستان و گیلان، شهرستان‌های چارایماق، چالدران، دماوند، تربت حیدریه، فریمان، گرگان، گنبدکاووس و سیاهکل به امدادرسانی نیاز داشتند. ولی‌پور افزود: امدادگران هلال‌احمر در مناطق متاثر از سوانح جوی به ۶۳۵ نفر امدادرسانی کرده و ۲ خانم باردار را نیز به مراکز درمانی منتقل کردند. رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به رهاسازی ۱۴۰ دستگاه خودرو از برف و کولاک و آبگرفتگی افزود: در ۲ روز گذشته ۲۰ تیم عملیاتی شامل ۶۵ امدادگر و نجاتگر، در عملیات امدادرسانی مشارکت داشته و در میان حادثه‌دیدگان و متاثران، نایلون و بسته‌های غذایی توزیع کردند.
* بارش ۶۸ میلیمتری در تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته 68.8 میلی‌متر بارش در تهران ثبت شده که بیشترین میزان بارش در این استان طی این مدت، در شمیرانات - اقدسیه با 13.4 میلیمتر بوده است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان تا اوایل روز سه‌شنبه ۱۵ آذر (امروز) همراه با بارش باران و برف و افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. با خروج سامانه بارشی از استان از اواخر روز سه‌شنبه (امروز)، بتدریج از مقدار ابرها کاسته شده و در نقاط پرتردد شهری موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا می‌شود. به علت ماندگاری هوای سرد تا روزهای پایانی هفته یخبندان در مناطق شمالی استان بویژه ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی مورد انتظار است.
* بارش یک متر برف در دنا 
فرماندار شهرستان دنا گفت: بارش یک متری برف جاده سی‌سخت - پادنای سمیرم را تا فروردین یا اردیبهشت ۱۴۰۲ مسدود کرد. کورش درخشان‌زاده اظهار داشت: به دلیل بارش بیش از یک متری برف و همچنین ناایمن بودن، جاده سی‌سخت مرکز شهرستان دنا به پادنای استان اصفهان مسدود شده است و با این شرایط امکان بازگشایی تا سال آینده وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه اداره کل راهداری و ‌حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تمایلی به بازگشایی این جاده در حوزه استحفاضی این استان ندارد، عنوان کرد: البته با توجه به کوهستانی و ناایمن بودن، تردد در این جاده در فصل بارش خطرناک است. نماینده عالی دولت در شهرستان دنا خاطرنشان کرد: در زمستان بارش برف در این جاده به 3 متر می‌رسد که به همین دلیل برخی مواقع تا فصل بهار امکان بازگشایی وجود ندارد.

Page Generated in 0/0079 sec