printlogo


کد خبر: 257340تاریخ: 1401/9/16 00:00
دور دنیا

بولتون، رقیب جدید ترامپ
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: اگر نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواه در ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جلوی ترامپ را نگیرند، در این دوره از انتخابات شرکت خواهد کرد تا رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از بازگشت به کاخ سفید منع کند. به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در یکی از برنامه‌های تلویزیون ان‌بی‌سی اظهار کرد: اگر سایر نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواه در ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق را از بازگشت مجدد به کاخ سفید و عرصه قدرت منع نکنند، من شخصا به چالش کشیدن او را در نظر خواهم گرفت. وی افزود: ما چندین نامزد احتمالی داریم که به دنبال شرکت در ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هستند. فکر می‌کنم هر کدام از آنها قبل از اینکه نامزدی خود را رسما اعلام کنند، باید بگویند که دونالد ترامپ آدم اشتباهی بود. ما او را رد می‌کنیم. او متعلق به حزب جمهوری‌خواه نیست.
***
پرونده ابوعاقله به دیوان کیفری رفت
شبکه خبری الجزیره پرونده ترور شهید شیرین ابوعاقله، خبرنگار خود در فلسطین به دست سربازان رژیم صهیونیستی را به دیوان کیفری بین‌المللی برد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شبکه خبری الجزیره پرونده ترور شیرین ابوعاقله، خبرنگار خود در فلسطین به دست سربازان اسرائیلی را در دیوان کیفری بین‌المللی مطرح و شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی تنظیم کرد. این اقدام پس از گذشت ۶ ماه از ترور وحشیانه ابوعاقله انجام شد و طی این مدت تیم حقوقی شبکه الجزیره تحقیق دقیق و کاملی را درباره ابعاد این پرونده انجام داده و مدارک و شواهد جدیدی را که مستند به اظهارات شاهدان عینی بودند، افشا کرده و ویدئوهای مختلف و اسناد و مدارک جنایی مربوط به پرونده را به دقت بررسی کرده است. شبکه الجزیره در شکایتی که به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کرد، آورده است که مدارک جدید برگرفته از اظهارات شاهدان عینی و ویدئوهایی است که به وضوح نشان می‌دهند ابوعاقله و همکارانش هدف تیراندازی مستقیم سربازان اسرائیلی قرار گرفتند.
***
کابینه نتانیاهو کابینه جنایتکاران است
«موشه یعلون» وزیر اسبق جنگ رژیم اشغالگر با اشاره به کابینه در حال تشکیل بنیامین نتانیاهو گفت: ما در وضعیت آشفته‌ای قرار داریم و کابینه در حال شکل‌گیری، کابینه جنایتکاران است. وی افزود: فقط «ایتمار بن‌گویر» وزیر آینده امنیت داخلی مجرمی است که با ۸ پرونده قضایی از جمله یک کیفرخواست در حوزه تروریسم مواجه است. پیش‌تر، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از همه گروه‌ها و مردم فلسطین خواسته بود برای مقابله و ناکام گذاشتن کابینه بنیامین نتانیاهو اقدام کنند. این روزها، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه رژیم موقت صهیونیستی در حال کار روی تشکیل یک کابینه دست راستی شامل احزاب تندرو است که این موضوع باعث نگرانی فلسطینی‌ها و جوامع بین‌المللی شده است.
***
انفجار در مزارشریف افغانستان
منابع محلی در «مزارشریف» می‌گویند صبح دیروز (سه‌شنبه 15 آذر) اتوبوس کارمندان بخش مواد نفتی گذرگاه مرزی «حیرتان» هدف انفجار قرار گرفته است. منابع می‌افزایند این انفجار در چهارراه «سیدآباد» واقع در حوزه سوم امنیتی مزارشریف، مرکز ولایت بلخ به وقوع پیوسته است. به ‌گفته منابع، این انفجار ناشی از یک بمب مغناطیسی بوده است که در نتیجه آن حدود 20 نفر کشته یا زخمی شدند. «محمدآصف وزیری» سخنگوی فرماندهی پلیس بلخ با تأیید وقوع انفجار گفت هنوز آمار دقیقی از تلفات این رویداد در دسترس نیست. هنوز فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را به ‌عهده نگرفته است.
***
حمله معترضان به کاخ دولتی مغولستان
افشای سرقت گسترده زغال در مغولستان که نشان می‌داد ردپای مسؤولان این کشور در این سرقت وجود دارد، جرقه‌ای شد تا شمار زیادی از معترضان به فساد دولت به خیابان‌های شهر «اولان باتور» پایتخت کشور محصور در خشکی و با منابع درآمدی محدود بریزند و علیه مسؤولان شعار دهند. رسانه‌ها دیروز سه‌شنبه با انتشار تصاویری از این شهر گزارش دادند معترضان به فساد افشا شده در سومین روز اعتراض خود (روز دوشنبه) عنان از کف داده و به مقر دولت حمله کرده و وارد ساختمان و کاخ دولتی شده‌اند. معترضان مغول با در دست داشتن پلاکارد‌ها و دست‌نوشته‌هایی که روی آنها نوشته شده بود: «آینده ما را به یغما نبرید»، خواستار شفافیت در پرونده تحقیق در سرقت بزرگ زغال و افشای اسامی افراد متهم به دست داشتن در این سرقت شدند.
***
ایلان ماسک: فکر خودکشی ندارم!
ایلان ماسک که افشاگری‌های اخیرش درباره سانسور اخبار مربوط به هانتر بایدن در توئیتر خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای تاکید کرد به هیچ وجه قصد خودکشی ندارد! به گزارش ایسنا به نقل از وبسایت روزنامه دیلی‌میل، ایلان ماسک، مدیرعامل توئیتر تنها ۲۴ ساعت پس از آنکه اسناد این شرکت مبنی بر سانسور اخبار مربوط به لپ‌تاپ هانتر بایدن (فرزند جو بایدن) را منتشر کرد، در اسپیس توئیتر با سوالی درباره امنیت جانی‌اش مواجه شد. یکی از فعالان حوزه فناوری در توئیتر با نام کاربری «کیم دات‌کام» از ثروتمندترین مرد جهان پرسید آیا به خودکشی فکر می‌کند؟ ماسک ۵۱ ساله پاسخ داد: من اصلاً به خودکشی فکر نمی‌کنم. اگر شنیدید خودکشی کرده‌ام، بدانید واقعی نیست. او که توئیتر را ماه اکتبر ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، اخیرا اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد مدیریت سابق این شبکه اجتماعی به توصیه «تیمِ بایدن» برخی از محتواهای کاربران با مضمون اطلاعات لو رفته از لپ‌تاپ هانتر بایدن را سانسور کرده است.

Page Generated in 0/0068 sec