printlogo


کد خبر: 257350تاریخ: 1401/9/16 00:00
اخبار

هشدار درباره تهیه دارو از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی
مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصرف داروهای غیرمجازی که از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و سایر مبادی غیرمجاز تهیه می‌شوند، هشدار داد. دکتر سجاد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تبلیغات برخی داروهایی که با عناوینی همچون «داروهای موثر هندی و پاکستانی» در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شوند، گفت: ارائه هر نوع دارویی در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و هر جایی جز داروخانه، غیرقانونی و تخلف است. وی افزود: دارو باید از مسیر رسمی زنجیره تامین دارو به دست مصرف‌کننده و بیمار برسد که تنها عرضه‌کننده داروها هم داروخانه‌ها هستند. تامین دارو از هر جایی به غیر از داروخانه برای ما رسمیت ندارد و غیرقانونی است. اسماعیلی با تاکید بر اینکه تنها محل قانونی عرضه دارو داروخانه است، گفت: باید توجه کرد که داروهایی که از طریق مبادی غیرمجاز عرضه می‌شوند، ممکن است تقلبی باشند، به طوری که برچسبی که روی آن وجود دارد، مربوط به آن دارو نباشد و ممکن است اصلا دارو نباشد و ماده دیگری در آن باشد. همچنین ممکن است دارویی که به عنوان داروی موثر عرضه می‌شود، فاقد ماده مؤثره بود یا حتی ترکیبات خطرناکی در آن استفاده شده باشد. وی با بیان اینکه مصرف این داروها می‌تواند عوارض متعددی برای بیمار داشته باشد، گفت: بیماران به هیچ عنوان از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی دارو تهیه نکنند. 
***
تصادف مرگبار تریلی کمرشکن و ۷ خودرو در تهران
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از جان باختن یک تن و مصدومیت 7 نفر در پی تصادف یک تریلی کمرشکن با 7 خودروی دیگر در جنوب تهران خبر داد. سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ دیروز یک مورد حادثه تصادف بین چند دستگاه خودرو واقع در شهر ری، میدان غنی‌آباد گزارش و عوامل آتش‌نشانی به محل تصادف اعزام شدند. آتش‌نشانان پس از حضور در محل مشاهده کردند که یک دستگاه تریلی کمرشکن که حامل بار صفحات فلزی بوده، در حال حرکت در مسیر، به دلایل نامشخصی با 7 دستگاه خودروی دیگر برخورد کرده است. در این تصادف یک دستگاه خودروی نیسان و یک مزدا وانت خسارت بیشتری دیده و تقریبا بر اثر این برخورد متلاشی شدند اما 5 دستگاه خودروی سواری دیگر خسارت کمتری دیده‌اند. 
ملکی ادامه داد: آتش‌نشانان مطلع شدند مردی حدودا ۵۰ ساله داخل خودروی سواری نیسان که بار آجر حمل می‌کرده گرفتار شده است. آنها با استفاده از تجهیزات مخصوص، او را بیرون آوردند و مشخص شد به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است. همچنین این حادثه 7 مصدوم دیگر شامل ۲ خانم و 5 آقا نیز داشت که به عوامل اورژانس تحویل و به مراکز درمانی منتقل شدند. 
***
کاهش سرقت‌های مسلحانه از طلافروشی
 رئیس پلیس آگاهی فراجا از کاهش ۶۰ درصدی وقوع سرقت مسلحانه از طلا فروشی‌ها در کشور طی 3 سال گذشته خبر داد. سردار محمد قنبری با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه و ارتقای آموزش‌ها و اقدامات بازدارنده از جرائم مختلف بویژه سرقت از طلافروشی‌ها اظهار کرد: طلافروشی‌ها باید به نکات و آموزش‌های پلیسی و همچنین اقدامات امنیتی توجه داشته باشند، چرا که هر گونه سهل‌انگاری گریبانگیر خود آنها خواهد شد. وی از کاهش ۶۰ درصدی آمار وقوع سرقت مسلحانه طلافروشی در 3 سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین در طول سال ۱۴۰۰ و 6 ماه نخست سال جاری درصد کشف این نوع پرونده‌ها بالاتر از شاخص ۱۰۰ درصدی بوده است. رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: از طرف دیگر افزایش آمار سرقت‌های نافرجام طلافروشی طی این مدت خود مؤید اثربخش بودن حساسیت‌های ایجادشده در زمینه رعایت تمهیدات و الزامات ایمنی، نظارت و تعامل سازنده رده‌های تخصصی فراجا در سطح صنوف طلافروشی‌های سراسر کشور بوده است. وی با بیان اینکه از ۱۱ فقره سرقت مسلحانه نافرجام طلافروشی‌ها، کارآگاهان موفق به کشف 6 پرونده و دستگیری و انهدام باند مجرمان شده‌اند، افزود: در 4 فقره از این سرقت‌ها نیز به دلیل اقدام به موقع از سیستم‌های ایمنی، سارقان موفق به انجام سرقت نشدند. 
***
شناسایی ۸ قلاده پلنگ ایرانی در مجموعه تندوره
۸ قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره مشاهده شدند. مهدی الله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بیان داشت: در پی اقدامات مطلوب حفاظتی در پارک ملی تندوره و افزایش ضریب امنیتی این زیستگاه، در گشت یک روزه در این پارک ملی ۸ قلاده پلنگ ایرانی مشاهده شد تا خبری خوش برای محیط‌بانان پرتلاش منطقه و دوستداران طبیعت باشد. این مقام مسؤول با اشاره به اینکه وسعت ۳۵ هزار هکتاری پارک ملی تندوره زیستگاه بسیار ارزشمندی است که در حال حاضر جمعیت زادآوری از پلنگ ایرانی، قوچ و میش اوریال و کل و بز وحشی را دارد، افزود: در این بازدید و گشت در منطقه تعداد ۸ قلاده پلنگ ایرانی و گله‌های کل و بز وحشی مشاهده شدند که این گواه بقا و پویایی جمعیت‌های حیات وحش در این پارک ملی است. الله‌پور بیان داشت: مشاهده این تعداد پلنگ در رصد یک روزه بزرگ‌ترین رکورد مشاهده این گربه‌سان بی‌نظیر و باشکوه است که یکی از اتفاقات خوب رخ داده در سطح استان است. این مقام مسؤول افزود: حضور این گونه ارزشمند حیات‌وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم در منطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است. 

Page Generated in 0/0078 sec