printlogo


کد خبر: 257352تاریخ: 1401/9/16 00:00
در پی بارش‌های پاییزی از ابتدای مهر تا 14 آذر رخ داد
رشد 2 درصدی ذخایر آبی سدهای کشور

بارش‌های پاییزی موجب شده میزان ورودی آب به سدهای کشور افزایش یابد به طوری که ذخایر آنها از ابتدای مهر تا ۱۴ آذر امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد کرده است. بر اساس آمار، مجموع ذخایر سد‌های استان تهران 290 میلیون مترمکعب است که 15 درصد از حجم کل سدها را شامل شده و 22 درصد نسبت به سال گذشته کاهش به ثبت رسیده است. میزان بارش در روزهای 13 و 14 آذر‌ 1401 در حوزه آبریز سد طالقان 10.5 میلیمتر، حوضه آبریز سد لتیان 19 میلیمتر، حوضه آبریز سد ماملو 21.2 میلیمتر و حوضه آبریز سد لار 23 میلیمتر بوده است. این در حالی است که مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین پیش‌بینی خود از تداوم بارش‌ها در هفته جاری و هفته بعد در حوضه‌های آبریز کشور خبر داده و اعلام کرد: حوضه‌های آبریز مناطق شمالی و جنوب غرب تا مرکز این هفته بارش دارند و هفته آینده حوضه‌های آبریز مرکزی، جنوب و شرق شاهد بارش خواهند بود. 
بر اساس تازه‌ترین گزارش این مؤسسه، وقوع بارش‌ها به طور عمده در مناطق شمالی و جنوب غرب تا مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها در مناطق مرکزی، جنوب و شرق کشور مورد انتظار است. بر پایه این گزارش، حوضه آبریز دریای خزر این هفته بیشینه بارش 133.9 میلیمتری و متوسط محدوده 12.7 میلیمتری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است. مقام دوم پربارش‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش 116.8 میلیمتر و متوسط محدوده 8.4 میلیمتری است. پس از آن حوضه آبریز فلات مرکزی هم بیشینه بارش 97.6 میلیمتری با متوسط محدوده 2.5 میلیمتری دارد. حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش 17.9 میلیمتری و متوسط محدوده 2.1 میلیمتری را تجربه می‌کند. حوضه آبریز مرزی شرق هم این هفته بیشینه بارش 13.8 میلیمتری با متوسط بارش 1.1 میلیمتر دارد. هفته جاری حوضه آبریز قره‌قوم بیشینه بارش 5.8 میلیمتر و محدوده بارش 0.4 میلیمتری را شاهد خواهد بود که پایین‌ترین میزان بارش حوضه‌های آبریز را دارد. در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه همه حوضه‌های ششگانه اصلی آبریز کشور بارش‌هایی را دریافت خواهند کرد. 
* بارش ۴۷ میلیمتری در تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته 47.1 میلیمتر بارش در تهران ثبت شده است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران طی این مدت بیشترین میزان در ایستگاه‌های ژئوفیزیک- تهران و شمیرانات- اقدسیه به میزان 11.1 میلیمتر ثبت شد.

Page Generated in 0/0062 sec