printlogo


کد خبر: 257353تاریخ: 1401/9/16 00:00
23 استان کشور دیروز با بارش برف، باران و کولاک مواجه شدند
تداوم بارش‌ها تا هفته آینده
برف و باران 7 مسیر مواصلاتی را مسدود کرد؛ سامانه جدید بارشی شنبه فعال می‌شود

بارش برف و باران همچنان در اغلب استان‌های کشور ادامه دارد. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، از ابتدای هفته آینده 19 آذر با تقویت سامانه بارشی جنوب شرق کشور، تنگه هرمز، هرمزگان، شرق فارس، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی با بارش برف و باران مواجه می‌شوند. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش‌ها در اغلب استان‌ها و کاهش دما تا ۷ درجه سانتیگراد در جنوب و جنوب شرق کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: با ادامه فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور، دیروز سه‌شنبه استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان و جزایر واقع در غرب خلیج‌فارس و تنگه هرمز با بارش باران و برف مواجه بودند. همچنین در دامنه‌های زاگرس واقع در لرستان، همدان، مرکزی، قم و در استان اصفهان، جنوب خراسان رضوی و شمال یزد رگبار پراکنده و گاهی وزش باد رخ داد و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش به‌ صورت برف بود. وی افزود: در ادامه فعالیت این سامانه بارشی، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر در گیلان، شمال اردبیل و در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده انتظار می‌رود. همچنین در جزایر واقع در خلیج‌فارس، بوشهر، فارس و کرمان بارش ادامه دارد و در شمال سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی رگبار پراکنده و وزش باد رخ خواهد داد. ضیاییان گفت: پنجشنبه و جمعه 17 و ۱۸ آذر در سواحل گیلان، شرق اردبیل، خراسان جنوبی، شمال سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات کرمان و شمال هرمزگان ابرناکی و در بعضی ساعات بارش خفیف پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: شنبه ۱۹ آذر با تقویت سامانه در جنوب شرق کشور در جزایر واقع در شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز، هرمزگان، شرق فارس، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی بارش پیش‌بینی می‌شود. به گفته ضیاییان، طی روزهای پنجشنبه تا شنبه در جنوب و جنوب شرق کشور روند کاهش دما در حدود ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد حاکم می‌شود و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف دور از انتظار نیست. وی افزود: خلیج‌فارس و دریای خزر تا روز پنجشنبه مواج پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران امروز 16 آذر کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد و فردا پنجشنبه ۱۷ آذر کمی ابری همراه با غبار محلی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران از تداوم سرما در تهران تا پایان هفته و افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا از چهارشنبه ۱۶ آذر خبر داد. بر اساس آخرین نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران روز چهارشنبه با خروج سامانه بارشی از استان بتدریج از مقدار ابرها کاسته و با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه در نقاط پرتردد شهری موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا می‌شود. به علت ماندگاری هوای سرد تا روزهای پایانی هفته یخبندان در مناطق شمالی استان بویژه ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی مورد انتظار است.
* ۷ جاده مسدود است
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از بارش برف و باران در اغلب جاده‌ها و انسداد 7 جاده مواصلاتی در کشور خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی درباره آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، دیروز بارش برف و باران در برخی محورهای استان‌های اصفهان، کرمان و چهارمحال‌وبختیاری و همچنین بارش باران در برخی محورهای استان‌های گیلان، اردبیل، یزد، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و بوشهر اتفاق افتاد. 
وی افزود: با توجه به بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی کشور، لازم است رانندگان با احتیاط بیشتری در جاده‌ها تردد کنند. بهتر است رانندگان زنجیر چرخ همراه داشته باشند و با برنامه‌ریزی وارد جاده‌ شوند تا به دلیل سریع‌تر رسیدن به مقصد، سرعت خود را افزایش ندهند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی درباره محدودیت تردد و انسداد بعضی جاده‌های کشور نیز گفت:‌ محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم‌آباد - پل زال و محور خرم‌آباد - کوهدشت انجام می‌شود. همچنین محورهای ریگان – ایرانشهر، جدید هشتگرد – طالقان، لاسم - ارجمند، وازک - بلده، سروآباد – پاوه و سی‌سخت - پادنا تا اطلاع بعدی مسدود هستند.
* بارش برف و باران در 23 استان کشور
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر روز گذشته با اشاره به شرایط جوی و بارش‌ها در ۲۳ استان کشور از رهاسازی ۱۵۳ دستگاه خودرو در ۳ روز گذشته خبر داد. مهدی ولی‌پور با اشاره به بارش برف و کولاک و آبگرفتگی در ۱۱ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، سمنان، فارس، قزوین، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان و گیلان، گفت: ۱۶ شهرستان و ۱۷ منطقه (۱۱ محور، ۲ شهر و ۴ منطقه عشایرنشین) در ۳ روز گذشته نیاز به امدادرسانی پیدا کردند. وی ادامه داد: ۲۹ تیم عملیاتی شامل ۹۴ نفر در این مدت به ۷۵۰ نفر امدادرسانی کردند و ۲ خانم باردار را به مراکز درمانی منتقل کردند. 153 دستگاه خودروی در راه مانده نیز رها‌سازی شد.

Page Generated in 0/0067 sec