printlogo


کد خبر: 257358تاریخ: 1401/9/16 00:00
آمارهای شاپرک از همراهی نکردن بازاریان و کسبه با اعتصاب اجباری آشوبگران حکایت دارد
بهار تراکنش‌ها در پاییز
رشد ۹ درصدی میزان تراکنش‌های شاپرک در آبان امسال

گروه اقتصادی: بر اساس آمار تراکنش‌های بانکی، در آبان امسال بیش از ۹۲ درصد کل تراکنش‌های شاپرک از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده و مبلغ تراکنش‌ها در این ماه نسبت به مهرماه 9.31 درصد افزایش یافته است. نکته جالب این آمار این است که آبان فراخوان‌های پوشالی متعددی جهت اعتصاب بازاریان، کسبه و فروشگاه‌ها صادر می‌شد اما آمارهای شاپرک حکایت از همراهی نکردن بازاریان و عموم مردم با اعتصاب اجباری از سوی اغتشاشگران دارد.
آبان ۱۴۰۱ طبق اعلام شرکت شاپرک بیش از ۳ میلیارد و ۷۳۲ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به مهرماه 0.59 درصد رشد داشته است. این در حالی است که این رقم نسبت به آبان سال گذشته بیش از ۱۳ درصد بیشتر شده است.
در این میان، تغییرات مبلغی تراکنش‌ها نیز بیانگر افزایش 9.31 درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۷۷۰ هزار میلیارد ریال است. این در شرایطی است که رقم مذکور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ (آبان) بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.
* سهم ابزارهای پذیرش از تراکنش‌ها چند درصد است؟
از سوی دیگر آبان امسال بیش از ۹۲ درصد کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ به گونه‌ای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد کارتخوان فروشگاهی با 92.46 درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با 4.80 درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با 2.74 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آبان‌ ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی با رشد 3.66 درصدی همراه بوده؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در آبان امسال با رشد 8.03 درصدی نسبت به مهر به رقم ۶۰۳,۴۰۲ رسیده است؛ بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در دومین ماه پاییز به رقم 9.887.896 رسیده که نسبت به ماه قبل بیش از ۳ درصد بیشتر شده است.
مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد سهم کارتخوان‌های فروشگاهی از بازار 92.63 درصد بوده است که این میزان در مهر امسال 92.83 درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در هشتمین ماه سال به 1.27 درصد رسیده که نسبت به مهرماه کاهش یافته است. در این میان، سهم ابزار پذیرش اینترنتی همچون ماه قبل با افزایش نسبت به مهرماه، به رقم 6.10 درصد رسیده است. این رقم در شروع پاییز 5.86 درصد بود.

Page Generated in 0/0068 sec