printlogo


کد خبر: 257363تاریخ: 1401/9/16 00:00
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه ‌قضائیه در نشست خبری خود از صدور احکام پرونده قاتلان شهید عجمیان خبر داد
حکم قصاص داعشی‌‌ها

گروه سیاسی: سخنگوی قوه ‌قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد دستگاه قضا ضمن جداسازی صف معترضان با اغتشاشگران، با کسانی که به دنبال ایجاد ناامنی در کشور بوده و زندگی مردم را هدف قرار داده‌اند، قاطعانه برخورد خواهد کرد. وی همچنین به ارائه اطلاعاتی از روند محاکمه اغتشاشگران و سرکرده گروهک‌ تروریستی النضال پرداخت. 
مسعود ستایشی در نشست خبری خود در ارتباط با دروغ‌سازی برخی افراد در فضای مجازی اظهار کرد: در قبال دروغ‌پردازی‌ها و شایعه‌سازی‌ها در فضای افکار عمومی، اقدام قانونی انجام شده است و افراد نسبت به نکات و ادعاهای خود باید سند ارائه کنند؛ ادعای بدون پشتوانه، دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی در فضای افکار عمومی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. وی در همین رابطه تصریح کرد: جدیت ما در برخورد قاطع با بحث تشویش، تحریک، تشویق، دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی است، عزم قوه ‌قضائیه جزم است تا اجازه ندهد احدی روان مردم را به هم بریزد. وی افزود: هر فردی که ادعایی در فضای مجازی مطرح می‌کند باید برای آن مدارک مثبته، مستدل و مستند ارائه کند، دستگاه قضا از افرادی که با روان مردم بازی و نظم جامعه را مختل می‌کنند، نخواهد گذشت. 
ستایشی با اشاره به شهدا و شهروندانی که در روزهای آشوب جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: مطمئن باشید قوه ‌قضائیه خون‌های ریخته شده را مورد به مورد مطالبه خواهد کرد و گریبان مسببان این آشوب‌ها را هرگز رها نخواهد کرد.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: دادگاه‌های اتفاقات اخیر در حال برگزاری است و مسببان و متهمان آن با سرعت و جدیت لازم مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمال‌شان خواهند رسید، تمام دادگاه‌ها در حال پیگیری است و به مرور اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. وی همچنین گفت: کسانی که امنیت مردم و شهروندان را به مخاطره می‌اندازند و به جان و مال مردم تعدی می‌کنند و دست به اقدامات خشونت‌بار غیرانسانی و تروریستی با تمسک به سلاح گرم و سرد می‌زنند و برای برهم زدن امنیت، شهروندان دیگر را تشویق می‌کنند و اقدام به شرارت علیه مردم می‌کنند، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت می‌شوند. 
* صدور حکم اعدام برای ۵ نفر از عاملان شهادت سیدروح‌الله عجمیان
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده شهادت بسیجی شهید سیدروح‌الله عجمیان و اظهارات رئیس دستگاه قضا مبنی بر زمان صدور احکام این پرونده نیز گفت: بلافاصله بعد از دستگیری متهمان اصلی در ۲۱ آبان‌ماه، کیفرخواست متهمان این پرونده صادر شد. در این پرونده در مجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب دادرسی صادر شد و ۹ آذرماه سال جاری - کمتر از یک ماه از شهادت شهید عجمیان- جلسات دادگاه صالحه برای رسیدگی به اتهام این ۱۶ نفر برگزار شد. ستایشی تاکید کرد: پس از برگزاری جلسات دادگاه، ختم رسیدگی از ناحیه مرجع رسیدگی‌کننده صادر و اعلام شد. ۱۴ آذرماه، یعنی یک ماه بعد از جنایت، احکام اولیه این پرونده صادر شد. 
سخنگوی قوه ‌قضائیه با بیان اینکه این احکام با رعایت موازین شرعی و قانونی و بازدارندگی صادر شد، اظهار کرد: بر اساس احکام صادره برای ۵ نفر از متهمان که اقدامات موثر و اصلی آنها از قبیل جرح با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و مشت و لگد به شهید و کشیدن بدن برهنه در آسفالت خیابان، منتهی به شهادت روح‌الله عجمیان شد حکم اعدام صادر شده و 11 متهم دیگر این پرونده از جمله آن 3 جوان کمتر از ۱۸ سال، به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند. 
* صدور حکم اعدام برای حبیب‌الله چعب
ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده حبیب‌الله چعب نیز بیان کرد: اتهام این فرد افساد فی‌الارض از طریق سرکردگی و هدایت گروهک تروریستی حرکت النضال است و اقدامات مذبوحانه‌ای انجام داده و اقدامات تروریستی‌ این گروهک در خوزستان فراموش‌نشدنی است. برای این اقدامات‌شان من جمله ترورشان در رژه ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ در اهواز که منجر به شهادت 24 انسان بزرگوار و ۶۲ زخمی شد و همچنین اقدام به انفجار بانک سامان در سال ۸۴ که منجر به شهادت ۸ تن و ۲۶ زخمی شد، حبیب‌الله چعب به اعدام محکوم شد. 

Page Generated in 0/0063 sec