printlogo


کد خبر: 257368تاریخ: 1401/9/16 00:00
سران قوا و مسؤولان عالی‌رتبه نظام در آستانه 16 آذر پای سخنان دانشجویان نشستند
دانشگاه مبدأ گفت‌وگو

گروه سیاسی: دانشجویان روز گذشته در شرایطی به استقبال 16 آذر رفتند که پس از سال‌ها صحن دانشگاه میزبان مسؤولان عالی‌رتبه کشور بود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، التهاب 70 روزه‌ای که بر کشورمان گذشته بود و فضای رادیکالی که بر محیط دانشگاه حاکم شده بود باعث شد احتمال تنش در مواجهه مستقیم میان مسؤولان و دانشجویان افزایش پیدا کند. با این حال نخستین طنین جدی گفت‌وگو و پرسش و پاسخ در فضای هیجانی فعلی کشورمان از صحن دانشگاه شنیده شد. آغاز فضای گفت‌وگو می‌تواند نویددهنده شرایطی باشد که در آن عقلانیت جای فحاشی و هم‌اندیشی جای درگیری و نزاع را بگیرد. طمع جریانات ویرانی‌طلب برای نزاع‌آفرینی در دانشگاه ممانعت از شکل‌گیری فضای گفت‌وگو و عقلانیت بود. 
* سران 3 قوه رودررو با دانشجو
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بود. محمدباقر قالیباف که در هفته‌های گذشته بارها بر لزوم حرکت به سمت حکمرانی نو تاکید کرده بود و این حرکت را لازمه عبور از بحران‌ها خوانده بود باز هم بر این کلیدواژه تاکید کرد. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه معتقدم حوادثی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد در بستر مسائل اجتماعی و جنگ ‌شناختی است، گفت: اما تردید نکنید نارضایتی‌هایی که می‌بینیم ریشه در مسائل اقتصادی و ناکارآمدی‌ها دارد. 
قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما در مجلس باید به موضوعات روز بپردازیم، عنوان کرد: بعد از اتفاقات و مسائلی که درباره خانم مهسا امینی رخ داد، مجلس به موضوع این پرونده ورود کرد و گزارشی ارائه داد که در آن آمده است که باید نسبت به گشت ارشاد تجدیدنظر شود. 
وی با یادآوری اینکه از سال ۹۶ از نوسازی حکمرانی و نوگرایی گفته‌ام و مربوط به این چند ماه نیست، اظهار داشت: معتقدم باید قبول کنیم که نیازمند نوسازی حکمرانی و حکمرانی نو هستیم، این تحول مبتنی بر ۲ اصل خداباوری و مردم‌باوری و همچنین مبتنی بر مکتب امام(ره)، عدالت، معنویت و عقلانیت است. 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: زمانی که حرف از حکمرانی می‌زنیم ارزش کانونی نوسازی نظام حکمرانی در کارآمدی است و کارآمدی را حق‌الناس می‌دانیم و اگر نظام حکمرانی کارآمد نباشد، کارایی نیز ندارد، البته در کنار آن زمان برای ادای دین را تکلیفی مهم و اساسی می‌دانیم و اگر حکمرانی در زمان و جغرافیای خود اتفاق نیفتد، فایده ندارد. قالیباف در ادامه با بیان اینکه در کنار ۲ اصل خداباوری و مردم‌باوری به ۴ موضوع هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی برای انجام امور اعتقاد داریم، گفت: البته همانگونه که قبلا تاکید کردم، کارآمدسازی ارزش کانونی حکمرانی نو است. 
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز روز گذشته میهمان رئیس عدلیه بودند تا ضمن ارائه نظرات و انتقادات‌شان توضیحات حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را بشنوند. 
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه همواره تاکید دارم باید بیش و پیش از دیگران به خودمان و مجموعه خودمان بپردازیم و ایرادات موجود را رفع و اصلاح کنیم، اظهار داشت: یکی از معیارهای اساسی برای پیشبرد امور، قانون است؛ دستگاه قضا نیز باید به قانون عمل کند؛ در قضیه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران که در سخنان چند تن از شما دانشجویان مطرح شد، موضوع زمان‌بر بودن و تعلل نمود داشت؛ در اینجا باید توجه داشت که در مواقع آشوب و اغتشاش، ممکن است عده‌ای بی‌گناه یا کم‌گناه دستگیر شوند و عناصر اصلی و حرفه‌ای خود را مخفی کنند، طبیعتا تفکیک این عناصر و شناسایی و دستگیری عاملان اصلی زمانی را به خود اختصاص می‌دهد. 
وی ادامه داد: در قضیه جنایت رخ داده در مشهد و شهادت ۲ شهروند که در تاریخ ۲۶ آبان به وقوع پیوست؛ پس از آنکه عاملان این جنایت در ۲۸ آبان دستگیر شدند، پرونده با سرعت و دقت در دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت و روز گذشته (دوشنبه) به دیوان عالی کشور ارسال شد. 
رئیس قوه ‌قضائیه افزود: در قضیه شهادت شهید عجمیان در کرج، عاملان جنایت در صحنه جرم دستگیر نشدند، بلکه با گذشت چند روز و در نتیجه اقدامات اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند؛ علی‌ایحال به محض دستگیری آنها روند رسیدگی قضایی به پرونده آغاز شد و دیروز (دوشنبه) حکم آنها در دادگاه بدوی صادر شد. وی ادامه داد: در سخنان یکی از دانشجویان بحث پرونده‌های باز در قوه ‌قضائیه مطرح شد و برای نمونه از پرونده متروپل آبادان نام بردند که من تعجب کردم؛ چرا که در پرونده مزبور پس از وقوع حادثه، اقدامات مربوط اعم از شناسایی متهمان، دستگیری آنها، کارشناسی پرونده و رسیدگی‌های تخصصی قضایی به سرعت در دستور کار قرار گرفت و حکم قطعی اعلام شد و علاوه بر آن، ۶۰ میلیارد تومان نیز دیه به حادثه‌دیدگان پرداخت شد. 
رئیس قوه ‌قضائیه در پایان خطاب به دانشجویان گفت: بسیاری از نقدهای شما را قبول دارم؛ تعداد زیادی از نقدهایی که در این جلسه درباره قوه ‌قضائیه مطرح شد وارد است اما باید به واقعیت‌ها هم توجه داشت. 
رئیس‌‌جمهور نیز امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شده و پای سخنان دانشجویان می‌نشیند. 
* روز جنجالی شهردار در شریف
جنجالی‌ترین برنامه روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد؛ جایی که شهردار تهران میهمان دانشجویان این دانشگاه بود. علیرضا زاکانی در ابتدای سخنانش با اشاره به سند راهبرد ملی آمریکا و مخاطراتی که در 10 سال آینده به علت تقسیم قدرت در جهان اتفاق می‌افتد، گفت: در آن سند ۳ خطر برای آمریکا ذکر شده است، نخستین کشور چین است، پس از آن روسیه و سپس ایران؛ توان ما به حدی است که کشوری ابرقدرت‌نما آن را برای خود خطر می‌داند. شهردار تهران با بیان اینکه ایران همیشه در زمره کشورهایی بوده است که آمریکا را شکست داده، گفت: چه شده است که دشمن ما از به زبان آوردن تجزیه ایران ابایی ندارد؟ 
وی افزود: عناصری در داخل یا خارج از کشور بنا بر دلایل مختلف حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند. بن‌سلمان اعلام کرده بود درگیری را به داخل ایران می‌آوریم و الان ایران‌اینترنشنال سردمدار وقایع اخیر شده است. دشمن سعی می‌کند نخبگان را دچار سرخوردگی کند، مکلفیم بر اساس ظرفیت‌های‌مان ایران را بسازیم، چرا که تلخ و شیرینش مال ماست. 
زاکانی در ادامه با بیان اینکه به رسمیت شناختن اعتراضات طبق اصل ۲۷ قانون اساسی یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بوده است، اظهار کرد: اگر اعتراض نهادینه نشود از جای دیگر سر بر می‌آورد و به اعتراض در قانون اساسی اشاره شده است، از مسؤولان بخواهید پاسخگوی شما باشند. 
وی در پاسخ به فریاد یکی از دانشجویان که می‌گفت نمی‌گذارید انقلاب کنیم، گفت: اقدامی که رحم‌ به رفتگر نمی‌کند و او را با چاقو می‌زند آیا انقلاب است؟ 
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم که در ماه‌های گذشته بارها در جمع دانشجویان دانشگاه‌های مختلف حاضر شده بود، روز گذشته میهمان مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت بود. وی با بیان اینکه ۴۳ سال است مردم خودشان را اثبات کرده‌اند و وظیفه دولت‌ها این است که قدر این مردم را بدانند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مفتخر است که ۱۳ هزار خبرگزاری و رسانه از سلایق مختلف از آن مجوز دارند. این دولت صدای اعتراض فرهنگیان را شنید و پس از ۱۱ سال رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد؛ آیا کسی به اعتراض فرهنگیان اغتشاش گفت و با آن برخورد کرد؟ این دولت صدای معترضان بازنشسته را هم شنید. دولت با سفر‌های استانی صدای اقشار مختلف مردم را می‌شنود. ما در دولت مردم را نامحرم نمی‌دانیم، دولت سیزدهم با مردم صادقانه صحبت می‌کند. 
* قانون را باید از طریق قانون اصلاح کرد
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان هم که در دانشگاه علامه طباطبایی حاضر شده بود با بیان اینکه بهتر است ما به جای بازنگری قانون اساسی سراغ احیای ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی برویم، تصریح کرد: اگر نقصانی در قانون اساسی وجود دارد باید اصلاح شود و مورد بازنگری قرار گیرد و البته یک بار هم این بازنگری صورت گرفته است. 
وی ادامه داد: راهکار اصلی حل مسائل در کشور پایبندی به قانون است و حتی اگر اشکالی هم به قانون وارد باشد باز هم باید از طریق قانون عمل کرد، در غیر این صورت اعتراض به اغتشاش تبدیل می‌شود. قانون اساسی وجوه اعتراض را مشخص کرده است. به هر روی وقتی اعتراض از مسیر قانونی خارج می‌شود امنیت جان، مال و ناموس مردم به خطر می‌افتد.

Page Generated in 0/0060 sec