printlogo


کد خبر: 257464تاریخ: 1401/9/19 00:00
رسانه‌های بریتانیایی تحمل انتقاد از ملکه درگذشته در مستندهای هری و مگان را ندارند
الیزابت خط قرمز است

گروه فرهنگ و هنر: در شرایطی که جدی‌ترین و پرحجم‌ترین فشار رسانه‌ای و بین‌المللی علیه تمامیت ایران در دستور کار رسانه‌های انگلیسی است، انتشار مستند «هری و مگان» و آشکار شدن مگوهای خانواده سلطنتی، موجب خشم این رسانه‌ها شده است. مستند 6 قسمتی «هری و مگان» را «الیزابت گاربوس» کارگردانی کرده است. به گزارش «وطن‌ امروز» در مجموعه اول این مستند، هری و مگان انتقادات تندی را نسبت به رسانه‌های بریتانیایی مطرح و آنها را متهم به بزرگنمایی، داستان‌سازی و تحریف وقایع می‌کنند. حالا در آستانه انتشار مجموعه دوم این مستند، رسانه‌های بریتانیایی از فاش شدن ابعاد تازه‌ای از خانواده سلطنتی نگران هستند. مستند «هری و مگان» که هم‌اینک فصل نخست آن در نتفلیکس در حال پخش است، در فصل بعدی که انتظار می‌رود یک هفته دیگر از راه برسد، اخبار تکان‌دهنده‌ای از این زوج سلطنتی به همراه خواهد داشت. گفته شده فصل دوم مستند «هری و مگان» ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) پخش می‌شود. پخش فصل نخست مستند «هری و مگان»، جزئیات تازه‌ای از این خانواده سلطنتی فاش کرده است؛ با این وجود، مجله «پیپل» گفته در زمان انتشار فصل بعدی، همچنان اخبار تکان‌‌دهنده‌ای از زوج سلطنتی منتشر خواهد شد. این انتظار هست که فصل دوم مستند «هری و مگان» به بررسی تصمیم این زوج برای کناره‌گیری از خانواده سلطنتی به عنوان اعضای ارشد این خانواده بپردازد. 
تاکنون 3 قسمت از فصل نخست این مستند از نتفلیکس پخش شده است که به بررسی موضوع‌های مختلفی از این زوج سلطنتی پرداخته که شامل رابطه عاشقانه اولیه این دو، تجربه مارکل با نژادپرستی در زمانی که او و شاهزاده هری برای نخستین بار رابطه خود را آشکار کردند، پیشنهاد دوک ساسکس و همچنین تجربه اولیه مارکل از پیوستن به خانواده سلطنتی است. شاهزاده هری این را فاش کرده که بسیاری از خاطراتش از مادر فقیدش، پرنسس دایانا را پنهان نگاه داشته است. او می‌گوید حاضر است هر کاری لازم است برای محافظت از خانواده‌اش انجام دهد. در این میان نکته قابل تامل ترس رسانه‌ها از دیکتاتوری ملکه الیزابت از دیار باقی است، چنانکه انتقادات معمولی از کاخ سلطنتی را تاب نیاورده و شروع به انتقادهای خشن از این مجموعه مستند کرده‌اند؛ رسانه‌هایی که نزدیک به 3 ماه است بر طبل افزایش خشونت و آشوب در ایران می‌کوبند. رویکرد رسانه‌های غربی البته همواره اینچنین درگیر استانداردهای دوگانه و تناقض‌های آشکار بوده است؛ رسانه‌هایی که در مقابل حجم خشونت علیه مردم عراق و افغانستان توسط سربازان آمریکایی و انگلیسی سال‌هاست سکوت اختیار کرده‌اند و حالا کمترین نقد علیه ملکه‌ از دنیا رفته را برنمی‌تابند. فضای رسانه‌ای انگلستان و حکومت این کشور هم سرشار از این تناقض‌هاست. تلاش برای برقراری دموکراسی در دیگر کشورها، همزمان با سرکوب مردم در انگلستان، به خشن‌ترین روش‌ها چیزی نیست که از نگاه مردم دنیا مخفی بماند. 
حالا همه رسانه‌های بریتانیایی، با هجمه‌های سنگین به یک مستند چندقسمتی می‌تازند، چراکه به ملکه‌ از دنیا رفته‌شان و کاخ سلطنتی گفته است، بالای چشمت ابروست. 
رونمایی از سریال مستند «هری و مگان» در سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس با انتقاد شدید روزنامه‌های بریتانیایی همراه شده است. 
به گزارش «وطن ‌امروز» به نقل از گاردین، بخش نخست مجموعه مستند «هری و مگان» که شاهزاده هری، دوک ساسکس و مگان، دوشس ساسکس در آن حضور دارند، در حالی در سامانه نتفلیکس رونمایی شد که رسانه‌های بریتانیا با خشم فراوان با این مستند برخورد کردند و آن را توهین به میراث ملکه الیزابت خواندند. 
این مستند دارای 6 قسمت است و رابطه این زوج از دوران آشنایی اولیه تا تصمیم آنها برای عقب‌نشینی به عنوان اعضای شاغل خانواده سلطنتی بریتانیا و فعالیت‌های بعدی آنها را پوشش می‌دهد. این مجموعه همچنین شامل مصاحبه با خانواده، دوستان، مورخان و روزنامه‌نگاران است که در ۲ بخش ۳ قسمتی عرضه می‌شود؛ بخش اول آن در ۳ قسمت یک ساعته در ۸ دسامبر منتشر شد و ۳ قسمت دیگر نیز در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر می‌شود. 
دیلی‌میل انتقاد شدیدی از این زوج سلطنتی کرده و با استناد به منتقدانی که این زوج را به «سرنگونی سلطنت» متهم کرده‌اند، این مستند را توهین به میراث ملکه توصیف کرده است. 
تلگراف نیز در رویکردی مشابه اعلام کرده این مستند میراث ملکه فقید را به صورت مستقیم هدف قرار داده است و به نقل از منابع سلطنتی این مستند را «وحشتناک و از نظر واقعی نادرست» خواند و آن را برای یاد و خاطر ملکه الیزابت عمیقا توهین‌آمیز توصیف کرد. 
دیلی میرر نیز در تیتر خود آورده: «این سیرک سلطنتی را متوقف کنید». این روزنامه همچنین این زوج را متهم می‌کند «جنگ خانواده سلطنتی را دوباره شعله‌ور می‌کنند، در حالی مردم عادی با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند».
نشریه مترو نیز بر اظهارات شاهزاده هری در این سریال مبنی بر اینکه اعضای خانواده سلطنتی به خاطر عشق ازدواج نمی‌کنند، تمرکز کرده است؛ ادعایی که به صورت مستقیم و تند شاهزاده ویلیام و پادشاه چارلز را هدف قرار داده است. 
روزنامه‌های تایمز، اکسپرس، سان و گاردین نیز در مطالبی به سریال مستند «هری و مگان» تاخته‌اند.

Page Generated in 0/0055 sec