printlogo


کد خبر: 257468تاریخ: 1401/9/19 00:00
وزیر امور خارجه رفتار و عملکرد برخی کشورهای اروپایی در برخورد با اغتشاشگران داخلی را ریاکارانه خواند
اروپای ریاکار

سیاست ‌خارجی: وزیر امور خارجه کشورمان درباره اقدامات ریاکارانه برخی کشورهای غربی، توئیتی منتشر کرد. حسین امیرعبداللهیان در این توئیت نوشت: مقابله با ترور، خشونت و نفرت‌پراکنی از مسؤولیت‌های صریح بین‌المللی است. آلمان قلمرو و امنیت خود را در این موارد خط قرمز می‌داند اما به ‌روش ابزاری این پدیده‌های شوم را در ایران ترغیب کرده و مبارزه مشروع ما علیه آنها را ریاکارانه تقبیح می‌کند.
همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «ووپکه هوکسترا» وزیر خارجه هلند روز گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی به تبادل‌نظر درباره موضوعات مورد علاقه پرداختند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیشینه 400 ساله روابط میان ایران و هلند، بر ضرورت افزایش همکاری‌ها و گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد. امیرعبداللهیان در ادامه از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال موضوع حقوق بشر و زنان و مواضع مداخله‌جویانه آنها در قبال مسائل داخلی ایران انتقاد کرد و افزود: تلاش برای تحریک جوانان و زنان ایرانی از سوی برخی مقامات و محافل غربی و استفاده ابزاری از رسانه‌ها به این منظور، اقدامی غیرسازنده در عرصه دیپلماتیک بود که به گسترش خشونت‌ها و اقدامات تروریستی در ایران منجر شد. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بی‌تردید اغتشاشگران و عاملان ترور و خشونت و به‌کارگیری سلاح گرم و سرد علیه پلیس و امنیت جامعه، طبق قوانین قضایی کشور به عدالت سپرده می‌شوند.
وزیر خارجه هلند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به ۴ قرن روابط مثبت و تاریخی میان ایران و هلند و همچنین گفت‌وگوهای سازنده اخیر میان وزرای خارجه ۲ کشور در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ارتقای روابط کنسولی برای رفع مسائل مربوط به اتباع ۲ کشور را مورد تاکید قرار داد. ووپکه هوکسترا از حسن‌نظر همتای ایرانی خود برای حل و فصل مسائل مربوط به یک تبعه هلندی و تداوم گفت‌وگوها و دیدارها برای گسترش روابط دوجانبه قدردانی کرد.
ضمناً در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند که به درخواست طرف فنلاندی انجام شد، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، تحولات اخیر کشورمان، مهاجران و آوارگان افغانستانی و برخی موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان با اشاره به سفر سال گذشته پکا هاویستو، همتای فنلاندی خود به تهران مناسبات موجود ۲ کشور را در مسیر درست خود خواند. وزیر امور خارجه کشورمان درباره بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مخالف تداوم جنگ از جمله در اوکراین است و‌ معتقدیم ارسال بی‌حد و حصر سلاح‌های آمریکایی و اروپایی به اوکراین شرایط را پیچیده‌تر کرده است. امیرعبداللهیان همچنین همتای فنلاندی خود را در جریان آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها قرار داد. وزیر خارجه فنلاند نیز در این‌ گفت‌وگوی تلفنی، از بیان آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها تشکر کرد و بار دیگر بر حمایت از احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد. وی با اشاره به موضوع افغانستان، از ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از آوارگان و پناهجویان افغانستانی تقدیر کرد و افزود: فنلاند آمادگی دارد به همکاری‌ها در کمک به آوارگان و پناهجویان افغانستانی با ایران ادامه دهد. طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به ۹۰ سال روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور و همچنین طرح برخی موضوعات کنسولی، بر تقویت مناسبات دوجانبه تاکید کردند.

Page Generated in 0/0044 sec