printlogo


کد خبر: 257469تاریخ: 1401/9/19 00:00
دور دنیا

زاخارووا: آمریکا می‌خواهد جنگ اوکراین حداقل 3 سال دیگر ادامه یابد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد آمریکا به دنبال آن است جنگ اوکراین حداقل تا ۳ سال دیگر ادامه یابد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، ماریا زاخارووا گفت آمریکا قصد دارد جنگ اوکراین دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفت این مساله را می‌توان از اسنادی که مقامات آمریکایی منتشر کرده‌اند نتیجه‌گیری کرد. اواخر ماه نوامبر مقامات آمریکا قراردادی برای مدت ۳ سال و به ارزش 1.2 میلیارد دلار را با شرکت نظامی ریتیون برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی برای کی‌یف امضا کردند. زاخارووا خاطرنشان کرد اداره ریاست‌جمهوری آمریکا خواستار ۳۷ میلیارد دلار کمک مضاعف به اوکراین برای سال ۲۰۲۳ شده است و حتی رسانه‌های آمریکایی سرخوش از جزئیات ماراتن فساد بین کاخ سفید و کی‌یف هستند. او بیان کرد: مسکو پیش‌بینی می‌کند بخش چشمگیری از این حجم پول صرف نیازهای ارتش اوکراین شده و مابقی آن صرف تسویه حساب‌ها در اروپا،‌ بانک‌های جهانی و صندوق‌های خصوصی شود. 
***
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه اشخاص و نهادهای در ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد. خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد 5 شخص و 26 نهاد را که مسؤول «تسهیل فروش نفت جهت تولید میلیون‌ها دلار برای نیروی قدس سپاه پاسداران» بودند به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است. در این بیانیه آمده است که یک تاجر ترکیه‌ای به نام «سیتکی آیان» رهبری این شبکه فروش نفت را بر عهده داشته است. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور مالی و تروریسم در این باره گفت: اقدامات امروز متمم تحریم‌های اعمالی آمریکا در ماه مه است و تعهد مداوم آمریکا در جلوگیری از درآمدزایی نیروی قدس سپاه پاسداران را به تصویر می‌کشد. این اقدامات همچنین کسانی را که از سیستم مالی بین‌المللی برای حمایت از این گروه سوءاستفاده می‌کنند هدف قرار می‌دهد. وی در ادامه گفت: ایالات‌متحده به وضع سختگیرانه تحریم علیه تجارت نفت توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. 
***
اردوغان: شبکه تی‌آرتی فارسی‌زبان راه‌اندازی می‌شود
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: تی‌آرتی با افتتاح شبکه‌های دیجیتال به زبان‌های فارسی و اسپانیایی در سال ۲۰۲۳ به گسترش خود ادامه خواهد داد. به گزارش تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در همایش بین‌المللی تی‌آرتی ورلد در استانبول که دیروز جمعه برگزار شد، گفت: تی‌آرتی با افتتاح شبکه‌های دیجیتال به زبان‌های فارسی و اسپانیایی در سال 2023 به گسترش خود ادامه خواهد داد. وی با بیان اینکه کشور ما مدتی تحت تاثیر سریال‌های خارجی بود اما امروز در کشورمان برنامه‌ها، فیلم‌ها، مستند و سریال‌ها در سطح جهانی تولید می‌شود، اظهار داشت: امروز دومین صادر‌کننده سریال در دنیا هستیم. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین درباره جنگ اوکراین نیز گفت: برای حل بحران انتقال غلات روز یکشنبه با پوتین و زلنسکی گفت‌وگو خواهم کرد. همزمان با دفاع محکم از تمامیت ارضی اوکراین، با افزایش آتش‌افروزی در منطقه به دلیل سیاست‌های خارجی غیرعقلانی در قبال روسیه مخالفت می‌کنیم. ترکیه با همکاری روسیه و اوکراین، کریدور غلات را طی چند ماه گذشته راه‌اندازی کرده‌اند که این روند یک بار به دلیل حمله اوکراین به بنادر روسیه که غلات از آنها صادر می‌شد مختل شد اما مجدداً راه‌اندازی شد. 
***
محبوبیت فرماندار فلوریدا از ترامپ پیشی گرفت
محبوبیت ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا در نظرسنجی جدیدی که پس از انتخابات میان‌دوره‌ای در میان جمهوری‌خواهان انجام شد، از دونالد ترامپ پیشی گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان اعلام کرد، از آن تاریخ میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها کاهش زیادی پیدا کرده است. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا که هنوز نظر خود را درباره نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا اعلام نکرده، براحتی مجددا در فلوریدا به پیروزی رسید. جدیدترین نظرسنجی یاهو نشان می‌دهد میزان محبوبیت دیسانتیس در میان جمهوری‌خواهان با ۴۷درصد نسبت به ۴۲ درصدی که به نفع ترامپ در این نظرسنجی شرکت کردند، برتری معنا‌داری پیدا کرده است. با توجه به نظرسنجی مشابهی که اواسط اکتبر برگزار شد و در آن هواداران ترامپ با ۴۵ درصد یعنی ۱۰ درصد بیشتر از ۳۵ درصدی که به هواداری از دیسانتیس در آن نظرسنجی شرکت کرده بودند، شاهد بروز یک تغییر شگرف در میزان محبوبیت این ۲ سیاستمدار در میان جمهوری‌خواهان هستیم. دیسانتیس در میان آن دسته از هواداران جمهوری‌خواه که در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۱۶ شرکت کرده بودند، برتری قابل توجهی دارد و به‌راحتی ترامپ را با ۵۱ درصد به ۴۰ درصد شکست داد. با این حال ترامپ همچنان از لطف کسانی برخوردار است که خود را جمهوری‌خواهان دوآتشه می‌دانند و با نسبت ۵۳ به ۳۹ درصد از حامیان دیسانتیس در این گروه پیشتاز است. این نظرسنجی که پنجشنبه گذشته منتشر شد، نظرات ۱۶۵۳ بزرگسال را در بازه زمانی اول تا پنجم دسامبر جویا شده است. 

Page Generated in 0/0052 sec