printlogo


کد خبر: 257486تاریخ: 1401/9/19 00:00
اخبار

جهش ۳6 درصدی صادرات ایران به آفریقا
قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا از تجارت (مجموع واردات و صادرات) یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلاری ایران و آفریقا در 8 ماه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۹ درصدی همراه بوده است. 
سیدروح‌الله لطیفی در تشریح تجارت 8 ماهه ایران با قاره آفریقا اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ یک میلیون و ۹۱۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۶ میلیون و ۵۵۵ هزار دلار بین ایران و کشورهای قاره آفریقا تبادل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.5 درصد در وزن و ۳۹ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است. 
وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۸۴۴ هزار و ۶۰۱ تن کالای ایرانی به ارزش ۹۹۰ میلیون و ۵۶۹ هزار دلار به ۳۸ کشور آفریقایی صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۹ درصد در وزن و ۳۶ درصد در ارزش کالاهای صادره افزایش را نشان می‌دهد. 
قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره واردات از آفریقا گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان از ۲۱ کشور آفریقایی ۶۹ هزار و ۳۱ تن کالا به ارزش ۶۶ میلیون دلار به کشورمان واردات شده که نسبت به همین مدت در سال ۱۴۰۰ با رشد ۷۷ درصدی در وزن و ۹۸ درصدی در ارزش همراه بوده است. 
وی افزود: اعضای آفریقایی و ایرانی باشگاه تجار، برنامه‌ریزی و همکاری گسترده‌ای را برای افزایش تجارت در پیش گرفته‌اند و بزودی دفاتر باشگاه در این قاره افزایش می‌یابد. 
***
رشد ۱۰۰ درصدی تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۱۰۰ درصدی تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. 
سیدرضا فاطمی‌امین در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع صنعتی تولید تایرهای معدنی و فوق سنگین در شهرستان کرمان با ۱۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با اشاره به انجام ۱۴۰۰ میلیون تن عملیات معدنی در سال گذشته گفت: در موضوع معدن بیشتر افکار به سمت استخراج می‌رود اما معدن پس و پیشی دارد که در صورت تکمیل این زنجیره، اشتغال و ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشور فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه از ۱۴۰۰ میلیون تن عملیات معدنی ۶۷۰ میلیون تن ماده معدنی به دست آمده است، افزود: این حجم گسترده و رو به رشد عملیات معدنی را در حالی شاهد هستیم که در تولید ماشین‌آلات معدنی در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته‌ایم. 
وزیر صمت تولید لاستیک برای ماشین‌آلات معدنی را در راستای تولید خودرو و ماشین‌آلات معدنی دانست و ادامه داد: پروژه‌ای که امروز کلید خورده در راستای توازن سرمایه‌گذاری جغرافیایی، اشتغال‌زایی و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام رها شده در کشور گفت: پروژه‌ای که امروز عملیات آن آغاز شد دارای ۳ ویژگی مهم است که ما را تا حدودی از به سرانجام رسیدن آن مطمئن می‌کند. پروژه‌های نیمه‌‌تمام یا به علت تأمین نشدن منابع مالی یا به علت فقدان بازار یا به علت تأمین نشدن ماشین‌آلات رها شده‌اند. فاطمی‌امین درباره این ۳ ویژگی گفت: برخلاف پروژه‌های نیمه‌تمام رها شده، سهامداران این پروژه دارای منابع مالی قابل توجهی هستند و وابسته به منابع بانکی نیستند. از سوی دیگر در میان سهامداران، یکی از تولید‌کنندگان لاستیک کشور به نام بارز وجود دارد و از نظر فنی به پیشبرد پروژه کمک می‌کند. 
وزیر صمت در ادامه با اشاره به اشتغال‌زایی پروژه احداث کارخانه لاستیک گفت: در طول زمان ۳ ساله احداث کارخانه به طور متوسط برای ۴۰۰ نفر و بعد از احداث نیز برای ۸۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود. 
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم این پروژه با تلاش شبانه‌روزی و یاری خداوند به سرانجام برسد و ما در وزارتخانه نیز برای رفع مشکلات احتمالی آماده هستیم. 
***
مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر تجارت آزاد ۷۵۰۰ قلم کالا نهایی شد
سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایران با اتحادیه اوراسیا از نهایی ‌شدن مذاکرات ایران - اوراسیا بر سر موافقتنامه تجارت آزاد خبر داد و گفت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالا تحت پوشش این موافقتنامه قرار می‌گیرد. 
میرهادی سیدی درباره موافقتنامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه گفت: حدود 30 دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان 5 کشور به‌ علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد. در این 30 دوری که تعدادی از آنها برخط و حدود 7 دور هم به‌ صورت حضوری برگزار شد و 2 سال به ‌طول کشید، ما ابعاد موافقتنامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق‌ها در دنیا مرسوم است، پیش بردیم و بر سر موافقتنامه‌ای که حدود 150 صفحه است و مفصل‌ترین موافقتنامه تجاری است، به توافق رسیدیم. 
وی افزود: از حیث پوشش کالایی، این موافقتنامه بزرگ‌ترین پوشش کالایی را دارد. بزودی ریاست محترم سازمان توسعه تجارت با وزیر تجارت اوراسیا در تهران با امضای یادداشتی اتمام مذاکرات را اعلام خواهند کرد. تجارتی که الان داریم در حوزه اقلام کشاورزی است. واردات ما از کشورهای اتحادیه اوراسیا فعلا بیشتر متمرکز روی غلات و دانه‌های روغنی است، از ایران هم به همین ترتیب سیب، صیفی‌جات و محصولاتی که در گلخانه‌ها تولید می‌شود با تعرفه صفر صادر می‌شود. 
سیدی اضافه کرد: طرف اوراسیایی حدود 95 درصد اقلام را تحت پوشش موافقتنامه قرار داده است. وقتی می‌گوییم 95 درصد، یعنی از همه بخش‌های کالایی است، مگر اقلام خاصی که ما به ‌دلایلی متمایل به وارد کردن نیستیم، مثل ماشین‌آلات کشاورزی یا محصولات لبنی. 
سیدی در پاسخ به این سوال که آیا این کالاها حتما ساخت همان کشور باید باشد، گفت: بر اساس موافقتنامه، یک فصل برای قواعد مبدأ کالا وجود دارد و اینکه چه کالایی مال چه کشوری است، در آن فصل بحث می‌شود.

Page Generated in 0/0059 sec