printlogo


کد خبر: 257512تاریخ: 1401/9/20 00:00
دور دنیا

تمایل سعودی برای ارتباط با ایران
«فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته طی نشست خبری با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در پایان اجلاس سران عرب و چین در ریاض، تاکید کرد: «ایران بخشی از منطقه و یک همسایه است. ریاض همچنان دست خود را برای رسیدن به یک رابطه مثبت که در خدمت ثبات منطقه و رفاه مردم ما باشد دراز خواهد کرد». وی افزود: «حرف‌های مثبتی از ایران می‌شنویم و امیدواریم که این حرف‌ها به روابط مثبت تبدیل شود». وزیر خارجه سعودی طی این نشست خبری که از شبکه الاخباریه پخش شد، افزود: «اقتصاد پادشاهی [سعودی] به سرعت در حال رشد است و ما به قطبی شدن یک شریک بدون شریک دیگر اعتقاد نداریم». بن فرحان ادامه داد: ما بر تقویت همکاری‌ عربی با چین تاکید کردیم. با پکن در خلیج‌فارس و کشورهای عربی در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی همکاری می‌کنیم. وی در ادامه گفت: همکاری با چین به مقابله با چالش‌ها کمک خواهد کرد. همکاری با همه، فلسفه پادشاهی [سعودی] است و شراکت ما با واشنگتن نیز پابرجاست. 
***
تلفات صهیونیست‌ها در سال 2022 رکورد زد
روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» (شنبه ۱۰ دسامبر) با انتشار گزارشی نوشت طی عملیات‌های مقاومت فلسطین علیه نظامیان اشغالگر و شهرک‌نشینان صهیونیست در سال جاری میلادی، تاکنون ۳۱‌شهرک‌نشین کشته شدند. این روزنامه نوشت: «از آغاز سال جاری میلادی، تاکنون ۳۰۰ عملیات تیراندازی در کرانه باختری صورت گرفته است. این به آن معناست که در آنجا ۳۰۰ گروهک مسلح یا ۳۰۰ شخص مسلح وجود دارند. اما این آمار، تازه آغاز ماجراست. کافی است به سناریوی خروج همزمان ۱۰۰ فرد مسلح فلسطینی و تیراندازی به سوی ارتش یا شهرک‌نشینان فکر کنیم. در این صورت ما در وضعیتی کاملا متفاوت خواهیم بود». بر اساس این گزارش، شمار کشته‌های صهیونیست‌ها از سال ۲۰۰۵ تاکنون یک رکورد نگران‌کننده برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. نزدیک به یک سال شده که بر خلاف گذشته، کرانه باختری هر روز شاهد درگیری و مبارزه مسلحانه مردم فلسطین با نظامیان صهیونیست و شهرک‌نشینان صهیونیست است؛ امری که برای صهیونیست‌ها بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد و اکنون به یک کابوس بدل شده است. زیرا تا پیش از این، نظامیان صهیونیست برای یورش به روستاها و شهرهای مختلف کرانه باختری و بازداشت فلسطینی‌ها با هیچ مخالفت و مقاومتی مواجه نمی‌شدند. 
***
سفیر انگلیس برای بار پنجم
به وزارت امور خارجه احضار شد
در پی استمرار اظهارات مداخله‌جویانه مقامات بریتانیایی درباره تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران و حمایت آنها از ترور و اغتشاش و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه تعدادی از اتباع ایران، «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس دیروز شنبه ۱۹ آذرماه از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. این پنجمین احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه ظرف ۲ ماه و نیم اخیر است. در این دیدار تداوم اظهارات مداخله‌جویانه و خارج از نزاکت مقامات بریتانیا درباره امور داخلی ایران و حمایت‌ها‌ی دولتی و رسانه‌ای آن کشور از اغتشاشات و وضع تحریم‌های بلاوجه و ریاکارانه بریتانیا علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران شدیداْ محکوم و تأکید شد که تلاش بریتانیا و رسانه‌های لندن‌نشین و دولتی آن کشور برای دمیدن تنفس مصنوعی بر اغتشاشات راه به جایی نمی‌برد و نتیجه‌ای جز افزایش نفرت مردم ایران از تداوم سیاست‌های ضدایرانی آن کشور نخواهد داشت. به سفیر انگلیس اعلام شد جمهوری اسلامی ایران حق اقدام متقابل برای پاسخ به تحریم‌های اعلام شده بریتانیا را برای خود محفوظ می‌دارد. در این دیدار اتهامات بی‌اساس لندن در زمینه ادعای صدور پهپادهای ایران به روسیه که بدون ارائه هر گونه سند و مدرکی مطرح شده، قویا رد شد و یادآوری شد آنچه موجب تطویل منازعه در اوکراین شده، ارسال تسلیحات مرگبار از سوی بریتانیا و شرکای این کشور است که راه‌حل سیاسی برای حل‌وفصل این بحران را مرتبا به تاخیر می‌اندازند. 
***
یک سلبریتی در ماجرای کودتای آلمان بازداشت شد
رسانه‌های محلی آلمان گزارش کردند یک آشپز بسیار معروف آلمانی در بین بازداشت‌شدگانی است که در ارتباط با پرونده توطئه گروه تروریستی راست‌افراطی «شهروندان رایش» برای کودتا در آلمان و سرنگونی دولت این کشور، مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته‌اند. طبق این گزارش، «فرانک هپنر» آشپز معروف ۶۲ ساله آلمانی که پدر نامزد «دیوید آلبا» ستاره تیم فوتبال «رئال‌مادرید» است، ظاهراً در پیست اسکی «کیستبوهل» اتریش که در آنجا صاحب یک رستوران است، بازداشت شده است. کودتای خنثی شده جنبش راست افراطی شهروندان رایش علیه دولت آلمان، طی روزهای اخیر به بزرگ‌ترین عملیات ملی پلیس آلمان علیه این گروه افراطی منجر شده است. پلیس آلمان طی عملیاتی گسترده، ۱۱ ایالت از ۱۶ ایالت این کشور را هفته گذشته در جست‌وجوی اعضا و طرفداران این جنبش راست افراطی هدف قرار داد و بیش از ۳ هزار پلیس مسلح به یکصد ملک در سراسر بادن- وورتمبرگ، باواریا، برلین، هسن، نیدرزاکسن، و تورینگن و همچنین در کیتسبوهل و شهر ایتالیایی پروجا یورش بردند. آنطور که رسانه‌های محلی آلمان گزارش می‌دهند اعضای گروه راست افراطی شهروندان رایش قصد داشتند «هاینریش سیزدهم» شاهزاده اشراف‌زاده ۷۱ ساله رویس را به عنوان رئیس دولت جدید آلمان منصوب کنند که در جریان عملیات پلیس آلمان این مرد ۷۱ ساله نیز بازداشت شد. بر اساس گزارش روزنامه «دی پرس» اتریش، در صورتی که کودتای مذکور به موفقیت می‌رسید، نقش آشپز معروف آلمانی «برعهده گرفتن مسؤولیت رستوران‌های رایش جدید آلمان» و تأمین غذای نظامیان رایش آلمانی می‌بوده است. 

Page Generated in 0/0054 sec