printlogo


کد خبر: 257526تاریخ: 1401/9/20 00:00
آلودگی هوا در پایتخت تا سه‌شنبه ادامه دارد؛ دیابتی‌ها، بیماران قلبی‌- عروقی و زنان باردار از منزل خارج نشوند
تهران غرق در مه‌ دود
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به خطر ابتلا به سرطان ریه بر اثر استنشاق هوای آلوده هشدار داد

اسدالله خسروی: هوای پایتخت همچنان آلوده است و برای همه گروه‌ها ناسالم و خطرناک اعلام شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را بند آورده است به طوری که ناوگان اورژانس برای رسیدگی سریع احتمالی به بیماران قلبی و تنفسی در میادین اصلی شهر مستقر شده‌اند. کاهش دمای هوا و انباشت آلاینده‌ها در آسمان شهر به قدری است که آلودگی همچون ابری سیاه و بی‌تحرک پایتخت را فرا گرفته است. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای این کلانشهر دیروز روی عدد 151 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت اما در ۱۲ ایستگاه کیفیت هوا در وضعیت قرمز یعنی ناسالم برای همه‌ گروه‌ها بود. در این باره رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران، ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر مستقر شده‌اند. یحیی صالح طبری گفت: با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران، ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر مستقر شد. وی توضیح داد: شهروندان باید در صورت احساس تنگی‌‌نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به مشکل آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود، همچنین در صورت نیاز به خدمات بیشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند. همچنین رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، دیروز وضعیت هوای تهران را برای همه گروه‌ها ناسالم و خطرناک عنوان کرد. عباس شاهسونی با اشاره به تعطیلی مهدهای کودک و پیش‌دبستانی و غیرحضوری شدن مقاطع ابتدایی و متوسطه، افزود: در این شرایط فقط نگرانی‌ها متوجه افراد سالمند، بیماران قلبی، زنان باردار و افراد دیابتی است که توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان از تردد در بیرون از منزل خودداری کنند. وی با اعلام اینکه آلودگی هوا تا سه‌شنبه تداوم خواهد داشت، گفت: برای تعطیلی تهران، کمیته اضطرار تصمیم می‌گیرد. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید کرد: تعطیلی بدون تصمیم کمیته اضطرار، فقط زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت آلودگی هوا بسیار ناسالم برای تمام گروه‌ها باشد. 
* ابتلا به سرطان ریه با استشاق هوای آلوده
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نسبت به خطر ابتلا به سرطان ریه بر اثر استنشاق هوای آلوده هشدار داد. احمد اسماعیل‌زاده گفت: هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم. یافته‌های مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی- عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است. وی افزود: بسیاری از اجزای ذرات معلق و سنگین هوا تحریک‌کننده و زمینه‌ساز سرطان بویژه سرطان ریه، بیماری‌های مزمن مانند آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. اسماعیل‌زاده ادامه داد: در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و بدین وسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن بویژه آنتی‌اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان بویژه سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند. وی بیان کرد: لذا دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌تواند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کند.
* فروش طرح ترافیک فعلاً متوقف شد
با توجه به تشدید آلودگی هوا، دیروز شنبه و امروز یکشنبه ۱۹ و ۲۰ آذرماه تمام مقاطع تحصیلی شهرستان‌های استان تهران جز شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه به صورت غیرحضوری برگزار شد. همه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها نیز در تمام شهرستان‌های استان جز دماوند و فیروزکوه در این 2 روز تعطیل خواهد بود. همچنین بر اساس مصوبات کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوا فعالیت‌های ورزشی نیز در این ۲ روز ممنوع خواهد بود و ضروری است که شهروندان در این روزهای آلوده از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب استفاده کنند. توقف فروش طرح ترافیک طی ۲ روز اخیر، همچنین تعطیل شدن فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه تا روز دوشنبه مصوباتی بود که از سوی کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام شد. علاوه بر این جلوگیری از تردد شبانه کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل سوخت، مواد غذایی و مواد فاسدشدنی توسط پلیس راهور، جانمایی پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال‌احمر در مناطق پرتردد شهر و جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌ها از دیگر مصوبات کارگروه بود.  همچنین جلوگیری از تردد همه موتوسیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور، جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود توسط شهرداری‌ها و ممنوعیت مصرف نفت‌کوره و مازوت در همه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان به تصویب رسید. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا دیروز شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۵۱ یعنی بازه ناسالم برای همه افراد و وضعیت قرمز قرار گرفت. بر اساس این گزارش، پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۴۴ روز هوای قابل قبول، ۱۰۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۱ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، ۲ روز هوای بسیار ناسالم، ۲ روز هوای خطرناک و تنها ۲ روز هوای پاک را تجربه کرده‌اند. در مقایسه با سال قبل تهرانی‌ها ۱۹۴ روز هوای قابل قبول، ۶۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲ روز هوای پاک و 6 روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند. 

Page Generated in 0/0057 sec