با آنکه همین حالا هم هزینههای دارو و درمان بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی از طریق این سازمان تامین میشود اما سازمان تامین اجتماعی در مسیری گام برمیدارد که بتواند هزینه بیمهشدگان تحت پوشش خود را کاهش داده و به صفر برساند. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات و صیانت مالی از بیمهشدگان در بخش سلامت، راهبرد اصلی سازمان تأمیناجتماعی در حوزه درمان است. میرهاشم موسوی افزود: در برخی بیماریها، هزینههای خدمات سلامت بالاست و ما هر اندازه که میتوانیم باید این هزینهها را کنترل کنیم تا بیمار نگران هزینه دارو و درمان نباشد. وی افزود: واقعیت غیرقابل انکار این است که درمان مستقیم به جهت رایگان بودن و کیفیت خدمترسانی، برای سازمان و بیمهشدگان و بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد؛ بنابراین به موازات توسعه کیفیت خدمات در بخش درمان غیرمستقیم، توسعه کمی و کیفی خدمات این بخش با توجه به سطحبندی خدمات و تعداد بیمهشدگان در هر منطقه و نیازهای درمانی بازنشستگان و بیمهشدگان در دستور کار است. وی کاهش پرداخت از جیب بیمهشدگان را از راهبردهای اساسی مورد توجه در بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی توصیف کرد و گفت: هم در بخش درمان مستقیم و هم در بخش درمان غیرمستقیم، صیانت مالی از بیمهشدگان بسیار مهم است. مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی همچنین با تأکید بر اینکه مردم در حوزه درمان به خدمات تأمیناجتماعی نیاز دارند و برای برخی مردم، حوزه درمان تأمیناجتماعی تنها امکان و تکیهگاه به هنگام بیماری است، گفت: در بخش درمان غیرمستقیم، سازمان تأمیناجتماعی به عنوان یک سازمان بیمهگر نباید تبدیل به یک پرداختکننده صرف هزینهها شود. ما امانتدار و کارگزار مردم هستیم و باید نسبت به امانت آنها و نظارت بر کیفیت خدمترسانی و تسهیل شرایط برای بیمهپردازان حساس باشیم. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساختوساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و... هزینه داشتیم. امسال بناست ۴ هزار نیروی جدید را جذب کنیم که بخش قابل توجهی از این افراد در بخش درمانی مشغول به خدمترسانی خواهند شد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان در بخش توسعه خدمات، اعتبار پیشبینی شده است. موسوی همچنین گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمیناجتماعی در آن الگویی موفق بود، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش دهیم و بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم این اتفاق افتاده و کسانی که در درمان مستقیم از ما خدمات میگیرند، ریالی بابت این خدمات پرداخت نمیکنند. در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده است، مخصوصاً در مناطقی که مراکز درمانی ملکی نداریم، فرانشیز خدمات بستری، در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی را صفر کردهایم. فرانشیز خدمات بستری و سرپایی برای همه بیمهشدگان بالای ۶۵ سال نیز در همه بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی صفر شده است. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی به پیشتازی این سازمان در اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و افزود: در این بخش با همکاری همکاران حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی، از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد هم در نسخهنویسی و هم در نسخهپیچی رسیدهایم و امیدواریم این مقدمه، باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است، شود.