گروه بینالملل: هفتهنامه اشپیگل گزارش داد کسری بودجه دولت آلمان در سال 2023 به میزان قابل توجهی بالاتر از آنچه قبلاً تصور میشد است و به 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) خواهد رسید. آلمان بعد از پایان صدراعظمی آنگلا مرکل، وارد یکی از بزرگترین بحرانهای تاریخ خود بعد از جنگ دوم جهانی شده است. آلمان از سویی با مشکل جنگ اوکراین و از سوی دیگر با بیکاری، مشکل اقتصادی و اعتصابات روبهرو است. در همین راستا یک نشریه آلمانی با استناد به اسناد محاسباتی وزارت دارایی فدرال آلمان در گزارشی اعلام کرد کسری بودجه دولت آلمان از جمله به دلیل طرح مقابله با افزایش قیمت برق و گاز در سال آینده، بیش از ۲ برابر پیشبینیهای قبلی افزایش خواهد یافت. این نشریه روز جمعه گزارش داد این کسری در مقایسه با برنامهریزی اولیه، بیش از ۲ برابر خواهد شد. این نشریه در این راستا به اسناد محاسباتی وزارت دارایی فدرال آلمان برای شورای ثبات اشاره کرد. کمیته هماهنگی فدرال و ایالتی برای امور مالی ایالتی هفته آینده در این باره تشکیل جلسه خواهد داد. دلیل افزایش این کسری بودجه در درجه اول اقدامات کمکی دولت مانند طرح ترمز قیمت گاز و برق ارزیابی شده است. بر اساس این ارزیابی، در سال 2024 کسری بودجه باید به ۲ درصد کاهش یابد و در ۲ سال بعد به 1.5 درصد برسد. این کاهش به این دلیل است که کمکهای دولتی محدود است. این کسری بودجه به طور کامل به هزینه دولت فدرال آلمان است. ایالتها، شهرداریها و صندوقهای تامین اجتماعی دارای بودجههای متعادل یا مازاد هستند. به نوشته هفتهنامه اشپیگل، نرخ بدهی احتمالاً به 70 درصد تولید ناخالص داخلی در سال آینده افزایش مییابد. از طرف دیگر یک رسانه آلمانی با استناد به پاسخ وزارت کار فدرال آلمان به درخواست فراکسیون احزاب متحد مسیحی در این کشور، از کمبود شدید راننده و نیروی کار متخصص در بخش حملونقل این کشور خبر داد. دولت فدرال آلمان از دهها هزار موقعیت خالی راننده در بخش حملونقل خبر داده است. بر این اساس در حال حاضر در این بخش بیش از 45000 راننده و متخصص در آلمان کمبود وجود دارد. اتحادیه احزاب متحد مسیحی خواستار به رسمیت شناختن سریعتر گواهینامههای رانندگی از کشورهای ثالث شده است. به این ترتیب در آلمان کمبود بیش از 45000 راننده و متخصص در زمینه حملونقل و فناوری وسایل نقلیه وجود دارد. این نتیجه از پاسخ وزارت کار فدرال آلمان به درخواست فراکسیون احزاب متحد مسیحی به دست آمده که در دسترس شبکه تحریریه آلمان (RND) قرار گرفته است. بر اساس دادههای آژانس اداره فدرال کار آلمان، این بزرگترین کمبود نیروی کار متخصص در میان رانندگان است؛ بر این اساس 26613 موقعیت در حوزه حملونقل بار، کامیون، تراموا، اتوبوس و قطار خالی است. همچنین کمبود 11661 متخصص در مهندسی خودرو و 6761 متخصص در مکاترونیک وجود دارد. هنینگ رهباوم، سیاستمدار حملونقل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان خواستار شناسایی سریعتر گواهینامههای رانندگی از کشورهای ثالث و روند سریعتر در کنسولگریها شد. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی به RND گفت: بهرغم نیاز شدید به کارگران ماهر، دولت فدرال در این باره بسیار مردد است. وی افزود: هنوز هیچ مقرراتی برای سهولت در به رسمیت شناختن گواهینامههای رانندگی از کشورهای ثالث وجود ندارد، هنوز ماهها طول میکشد تا حتی یک وقت ملاقات برای ویزا به دلیل کمبود پرسنل در کنسولگریها گرفته شود و ما همچنان منتظر ارائه پیشنهاد برای سادهسازی آموزش رانندگی حرفهای هستیم. مشکل بیکاری هم در آلمان پدیدهای عجیب و روزافزون است. نتایج یک بررسی نشان میدهد تعداد ورشکستگی شرکتهای آلمانی در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و همچنین به بالاترین میزان در سال جاری میلادی رسیده است. بر اساس گزارش موسسه IWH، تعداد ورشکستگی شرکتها در آلمان ماه نوامبر به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است. طبق گزارش این موسسه تحقیقاتی، در ماه گذشته 808 فقره ورشکستگی برای شرکتها وجود داشته است، این در حالی است که در ماه اکتبر تنها 722 مورد ورشکستگی وجود داشت. تعداد ورشکستگیها در نوامبر نیز 23 درصد بالاتر از سطح ماه مشابه سال گذشته است. با این حال، ارقام ورشکستگی فعلی در مقایسه با بلندمدت هنوز پایین است. تجزیه و تحلیل موسسه تحقیقات اقتصادی (IWH) نشان میدهد حدود9000 شغل در 10 درصد از شرکتهایی که ورشکستگی آنها در ماه نوامبر گزارش شده است تحت تأثیر قرار گرفته است. بنابراین این تعداد به طور قابل توجهی بیشتر از سطح 12 ماه گذشته است. بر اساس این تحقیق، با این حال تاکنون هیچ موجی از ورشکستگی وجود نداشته است و ارقام ورشکستگی با احتیاط بیشتری از آنچه بسیاری انتظار آن را داشتهاند توسعه یافته است. این موسسه برای ۲ ماه آینده انتظار تغییرات اساسی در رویدادهای ورشکستگی را ندارد. چندی پیش «مارسل فراتزشر» رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) تصویری تاریک برای چشمانداز شرکتهای آلمانی ترسیم کرد. وی درباره تعطیلی بسیاری از شرکتها در آلمان در آینده نزدیک ابراز نگرانی و اعلام کرد که فقط صنایع انرژیبر را در معرض خطر نمیبیند. انتیوی آلمان هم اخیرا در گزارشی نوشت که بحران انرژی و نرخ بالای تورم در حال حاضر فضای عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس یک نظرسنجی که به سفارش «آرتیآل» و «انتیوی» آلمان انجام شده است اکثریت قریب به اتفاق 87 درصدی شهروندان احساس میکنند بویژه تحت فشار قیمتهای بالاتر برق، گاز یا نفت گرمایشی قرار دارند. 78 درصد شهروندان هم از قیمتهای بالاتر برای خواربارهای روزمره رنج میبرند. همچنین دولت آلمان پیشبینی کرد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ به علت عوارض جنگ اوکراین و قطع جریان گاز طبیعی از روسیه به این کشور کوچکتر خواهد شد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد انتظار میرود تولید ناخالص داخلی آلمان امسال 1.4 درصد و سال بعد نیز 0.4 درصد کاهش یابد. رشد اقتصادی آلمان برای سال ۲۰۲۲، 2.2 درصد پیشبینی شده است که سال آینده به 2.5 درصد افزایش خواهد یافت. با عمیقتر شدن آثار منفی جنگ بر اقتصاد آلمان، بهای انرژی بشدت افزایش یافت و تورم سالانه در ماه سپتامبر به 10 درصد رسید. روسیه که سالهاست تامینکننده اصلی گاز آلمان است، در ماه ژوئن اقدام به کاهش انتقال گاز از طریق خط لوله «نورد استریم یک» به آلمان کرد و در پایان ماه آگوست صادرات گاز به آلمان را به طور کامل قطع کرد. وزیر اقتصاد آلمان گفت: تنها علت بازنگری در پیشبینی اقتصادی آلمان، قطع انتقال گاز از روسیه و در نتیجه افزایش بهای انرژی بود. افزایش بهای انرژی موجب افزایش تورم شد و بر میزان تولیدات صنعتی آلمان تاثیر گذاشت. در همین راستا دولت آلمان در مواجهه با کاهش صادرات گاز روسیه به این کشور، فاز «سطح هشدار» را فعال کرد و وزیر اقتصاد آلمان نیز گفت: «ما اکنون دچار بحران گاز هستیم؛ حتی اگر آن را احساس نکنیم. گاز اکنون یک منبع کمیاب در آلمان است. فعال شدن «سطح هشدار» در این کشور، فاز دوم از یک طرح سهمرحلهای برای روبهرو شدن با وضعیتهای اضطراری است. مرحله سوم این طرح هم «سطح اضطراری» نام دارد که به برلین اجازه میدهد سهمیهبندی گاز به منظور توزیع مناسبتر آن بین خانهها، ادارات، صنایع، مدارس و بیمارستانها آغاز کند. دولت آلمان همچنین نگران است که ادامه روند موجود، ذخیرهسازی گاز برای زمستان را با مشکل مواجه کند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت: «ما اکنون در یک «رویارویی اقتصادی» با روسیه قرار داریم، زیرا اکنون از گاز و انرژی به عنوان سلاحی علیه آلمان استفاده میشود. از دیدگاه من، هدف از این کار، نابود کردن چیزی است که کشور ما و کل اتحادیه اروپایی را در ماههای اخیر متمایز کرده است؛ یعنی یک اتحاد بزرگ، همبستگی بزرگ با اوکراین و ایجاد یک تمایل بزرگ برای پرداخت بهای گزاف برای دفاع از آزادی». تحویل گاز روسیه به آلمان از مسیر خط لوله گاز «نورد استریم یک»، در ابتدا به میزان ۶۰ درصد کاهش یافت و گازپروم در واکنش به اعتراضات آلمان و محکوم کردن این «تصمیم سیاسی»، اعلام کرد که مشکلات تعمیر و نگهداری دلیل کاهش روند انتقال است. در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعتراضات اخیر در آلمان را «عجیب» خواند و گفت: «شرکای آلمانی ما بخوبی از چرخههای بازنگری در تاسیسات آگاه هستند، بنابراین واقعاً عجیب است که بخواهیم این کار را یک رفتار سیاسی بنامیم. همه این موارد را باید در کنار بحران سیاسی در این کشور قرار داد». یورونیوز در گزارشی از کودتا نوشت: شاید از خود بپرسید در کشوری همچون آلمان امروزی چرا باید یک اشرافزاده، یک نماینده سابق مجلس، یک چترباز نظامی بازنشسته و یک همدست روس به قصد کودتا با هم همکاری داشته باشند. پس از آنکه ۳ هزار پلیس و نیروی امنیتی فدرال در ۱۳۰ منطقه در 11 ایالت آلمان و بخشهایی از اتریش و ایتالیا صبح چهارشنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۲ در یکسری عملیات گسترده، به مقر گروههای راستگرای افراطی یورش بردند و اعضای آن را بازداشت کردند؛ مقامات آلمان روز پنجشنبه از ادامه تحقیقات و بازداشت سایر افراد وابسته به گروه «شهروندان رایش» در روزهای آینده خبر دادند.
***