printlogo


کد خبر: 257553تاریخ: 1401/9/21 00:00
افتتاحیه جشنواره فیلم مستند ایران با نمایش «دنیای وحش زاگرس»
آغاز سینما حقیقت با ژانری که مردم دوست دارند

گروه فرهنگ و هنر: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» دیروز آغاز به کار کرد. «حقیقت»، دومین جشنواره مهم نیمه دوم سال سینمای ایران است که پس از برگزاری موفق جشنواره فیلم کوتاه تهران، از روز گذشته در پردیس سینمایی ملت کار خود را آغاز کرد. به گزارش «وطن ‌امروز»، دبیر جشنواره در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: هنر، همان امیدی است که در قلب ما، شعله حرکت، تلاش و پیش آمدن را روشن نگاه می‌دارد. محمد حمیدی‌مقدم در آیین افتتاحیه این رویداد که عصر ۲۰ آذرماه در پردیس ملت برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: «4 دوره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان دبیر، برای من سرشار از تجربه‌ها و خاطرات است. روزهای سخت و لحظاتی شیرین را در این جشنواره پشت سر گذاشته‌ام و بیش از همیشه به این باور رسیده‌ام که ورای همه رخدادها و مشکلات، این سینما و هنر است که زنده می‌ماند. وی افزود: جشنواره‌ها از جمله جشنواره «سینماحقیقت» فرصت‌هایی برای گفت‌وگو کردن، فاصله گرفتن از روزمرگی و درگیر شدن در فضایی است که به شکل روزمره کمتر می‌توان از آن سراغ گرفت. ما از امروز تا جمعه به بهانه این جشنواره، کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و باطراوت هستند و در ستایش زندگی ساخته شده‌اند. در بخش بین‌الملل میزبان مستندهایی هستیم متنوع و متکثر که پنجره‌هایی تازه مقابل دیدگان‌مان باز خواهند کرد. آنچه از سینمای مستند ایران در این دوره خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنت‌ها، آیین‌ها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی می‌کنند و مستندهای جشنواره شانزدهم، سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهد گذاشت. وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی، توجه ویژه به مستندسازان و جوانانی است که در استان‌ها زندگی می‌کنند و پیش از این با برگزاری آنلاین جشنواره توانسته بودیم سهیم شدن آنان در این رخداد را جدی‌تر و پررنگ‌تر کنیم. امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت می‌کنند و تعدادی از آنها در این سال‌ها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی تحسین شده است. حمیدی‌مقدم در بخش پایانی سخنانش گفت: فکر نمی‌کردم این تعداد علاقه‌مند، دوستان مستندساز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند. چون معمولا افتتاحیه‌های بسیار جمع‌وجوری برگزار می‌کردیم و این حضور شما شور مضاعفی را به جشنواره می‌دهد. همان‌طور که در جلسه مطبوعاتی گفتم، جشنواره حقیقت و حقیقت، انکارشدنی نیست و ما جشنواره را برای گفت‌وگو کردن و دیدن و تعامل برگزار می‌کنیم. باز هم از شما حاضران، مدیران و معاونت‌های سازمان سینمایی، مدیران کل و همه فیلمسازان که امروز اینجا هستند سپاسگزارم. سینماحقیقت روزهای مهمی را پشت سر گذاشت و این مهم است که این پرچم بالاست و ما امروز شاهد این مراسم خواهیم بود و ان‌شاءالله 5 روز پرشور را با هم بگذرانیم. امروز فیلم مهمی (مستند «دنیای وحش زاگرس») را نمایش می‌دهیم. در واقع قسمتی از ژانری که در سینمای مستند مورد غفلت قرار گرفته است؛ سینمای مستند حیات وحش. مستندی که هزینه‌بر است و زمان زیادی می‌گیرد و رنج بسیاری برای مستندساز به همراه دارد. با این هدف افتتاحیه را بر اساس یک گونه مهم سینمای مستند قرار دادیم تا ان‌شاءالله مدخلی برای توجه در بودجه و برنامه‌ریزی شود تا زیبایی‌های کشور را بیش از گذشته برای هموطنان و بینندگان بین‌المللی به نمایش بگذارد. 
افتتاحیه جشنواره سینماحقیقت با نمایش مستند «دنیای وحش زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشین‌پور به پایان رسید.وزیر ارشاد نیز در پیامی برای آغاز به کار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» نوشته است: آنچه از سینمای مستند به یادگار می‌ماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. هنرمندان چشم و چراغ ما هستند و بیش و پیش از هر قشری، صدای جامعه را به گوش مسؤولان می‌رسانند. از این منظر سینمای مستند، هوشمندانه و منصفانه نقد می‌کند، هشدار می‌دهد و راه‌های برون‌‌رفت از بحران را مطرح می‌کند. هنرمند آنچه را که رویت می‌کند روایت می‌کند. از این ‌رو شرط روایتگری حقیقت، رویت حقیقت است. بنابراین هنر فیلمسازی مستند تنها شایسته هنرمندانی است که حقیقت را درست ببینند و آنچه را که دیده‌اند، هنرمندانه روایت ‌کنند».
یکی از تمایزهای جدی جشنواره شانزدهم با جشنواره‌های قبلی، برخورداری بیش از ۱۰۰ فیلمساز شهرستانی، از حمایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن است، این حمایت‌ها، به‌رغم کلاس‌ها و برنامه‌های جنبی که تدوین شده، خود را در پذیرش طرح نیز نشان می‌دهد. به این ترتیب که در طول برگزاری جشنواره، میز پذیرش طرح در پردیس ملت برپا شده تا کارگردانانی که به هر دلیلی موفق به بازاریابی برای طرح خود نشده‌اند، آن را به جشنواره بدهند تا مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، اگر واجد شرایط کیفی بود، مورد حمایت قرار بگیرند. این امکان، یک حمایت واقعی بر مبنای شایسته‌سالاری است تا بسیاری از فیلمسازان حوزه مستند که متاسفانه با مشکلات مالی فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بتوانند طرح خود را به مرحله ساخت نزدیک کنند. 
نکته قابل تأمل آنکه به دلیل اهمیت سینماحقیقت، این جشنواره چندان مورد غضب سینمادوستان قرار نگرفت؛ تعداد آثار انصرافی در این دوره، بسیار کمتر از میزان تصورات بود. ضمن آنکه میزان شرکت مستندسازان داخلی و خارجی، اهالی رسانه و البته مخاطبان نیز دیگر سندی است که نشان می‌دهد سینماحقیقت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. 
جشنواره سینماحقیقت از دیروز آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ادامه دارد؛ رویدادی که برای امسال، بخش‌های متنوعی را طراحی کرده و قرار است بیش از ۷۲ فیلم طی ۵ روز نمایش داده شود. فرصت بسیار مغتنمی برای مستندسازان و البته دوستداران سینمای مستند است تا به تماشای بهترین تولیدات این حوزه طی یک سال اخیر بنشینند و با بهره‌مندی از دیگر برنامه‌های آن، بر دانش و بینش خود در حوزه سینمای مستند بیفزایند.

Page Generated in 0/0072 sec