printlogo


کد خبر: 257577تاریخ: 1401/9/21 00:00
مدارس تهران به دلیل تداوم آلودگی هوا امروز و فردا هم غیرحضوری شد؛ ضرورت استفاده از ماسک N95
جولان آلاینده‌ها در پایتخت
26 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند

تداوم آلودگی هوا در تهران مدارس این کلانشهر را دوباره به تعطیلی کشاند. سازمان هواشناسی کشور نیز با اشاره به افزایش آلودگی هوا در ۷ استان تهران، البرز، اراک، ارومیه، تبریز، اصفهان و سمنان تا چهارشنبه ۲۳ آذر با صدور هشدار زردرنگ از پایداری جو، آلودگی هوا، سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی خبر داد. در این شرایط جوی احتمال افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد، ناسالم برای همه وجود دارد. انباشت آلاینده در پایتخت دیروز طوری بود که معاون استاندار تهران از «غیرحضوری» شدن مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه برای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲ آذرماه در تمام شهرستان‌های استان تهران جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و رودهن خبر داد. 
عابد ملکی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در تهران و تشکیل جلسه دوباره کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: جلسه اضطرار آلودگی هوا یکشنبه با حضور اعضا برگزار شد که با توجه به ادامه تشدید آلایندگی هوا مقرر شد دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲ آذرماه تمام مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان‌های استان تهران جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و شهر رودهن به صورت غیرحضوری فعالیت کنند. مهدهای‌کودک و پیش‌دبستانی‌ها نیز در تمام شهرستان‌های استان تهران جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و شهر رودهن تعطیل و فعالیت‌های ورزشی نیز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ممنوع خواهد بود. وی در ادامه افزود:  از شهروندان درخواست می‌کنیم از ترددهای غیرضرور خودداری و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب N95 استفاده کنند. به گفته ملکی، همچنین فروش طرح ترافیک نیز طی این 2 روز متوقف است و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز تا روز چهارشنبه متوقف می‌شود. وی ادامه داد: روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دانش‌آموزان موافقت کنند.
* تهران؛ بیست و یکمین پایتخت آلوده دنیا
رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اعلام کرد از بین ۱۱۳ کشور، ایران رتبه ۲۴ آلودگی هوا را دارد و در بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه ۲۱ آلایندگی را دارد. جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه سالانه بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا در دنیا دچار مرگ زودرس می‌شوند که چهار و نیم میلیون نفر به دلیل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون جان خود را از دست می‌دهند، گفت: نکته قابل توجه این است که آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در دنیاست اما در کشورهای در حال توسعه سومین عامل محسوب می‌شود و این در حالی است که آلودگی هوا آثار ظاهری ندارد اما در کودکان، سالمندان، مادران باردار و... تاثیر زیادی می‌گذارد و آلاینده‌هایی همچون ازون، ذرات معلق، نیتروژن، دی‌ اکسید کربن و... از گازهای تهدید‌کننده سلامت هستند که در گرفتگی عروق، سرطان‌ها، عفونت‌های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثر می‌گذارند. وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان داده صنایع و سوخت خودروها از عوامل اصلی تولید آلاینده‌های کمتر از 2.5 میکرون هستند و کربن سیاه نیز برای سلامت بسیار مضر بوده و بر تغییرات آب و هوایی اثر می‌گذارد، گفت: به لحاظ روانی آلودگی هوا موجب خشونت، اضطراب و افسردگی افراد می‌شود. این در حالی است که بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا را نیز حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. تشکری‌هاشمی گفت: خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند. 
وی با اشاره به تجربیات سایر کشورها در حل مشکل آلودگی هوا گفت: یکی از راه‌های زودبازده نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس‌های دیزلی و کامیون‌های شهری و جایگزینی موتورهای کاربراتوری، تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک و مناسب‌سازی سوخت است. همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه مترو و جلوگیری از مازوت‌سوزی نیز از دیگر راهکارهای مکمل محسوب می‌شود.
شاخص کیفیت هوای تهران دیروز نیز همچون روز‌های گذشته در شرایط ناسالم قرار گرفت؛ آنطور که عدد شاخص کیفیت بر روی 145 بود.
***
قوه قضائیه با دستگاه‌های مقصر در آلودگی هوا برخورد کند   
آلودگی هوا داد اعضای شورای شهر را هم درآورد. عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد نهادها و سازمان‌های مربوط مقابله با معضل آلودگی هوا، نسبت به عدم مسؤولیت‌پذیری آنها تذکر داد و از قوه‌قضائیه خواست با نهادهایی که مسؤولیت خود را به درستی انجام نمی‌دهند، برخورد کند. حبیب کاشانی در یکصد و سیزدهمین جلسه شورای ششم در تذکری درباره معضل آلودگی هوا خطاب به نهادها و سازمان‌های مختلف که مسؤولیت حل این معضل را برعهده دارند، اظهار کرد: در طول ۴۳ سال عمر انقلاب اسلامی هنوز یک نهاد پیدا نشده است که بگوید دلیل این آلودگی هوا، خطای انسانی است، هنوز کسی حاضر نشده به احترام این عدم مسؤولیت‌پذیری در قبال این معضل بزرگ از سمت خود کناره‌گیری کند. وی افزود: در اینجا ترک فعل اتفاق افتاده است، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چه کسی مسؤولیت کار را برعهده دارد؟ هر نهادی که مقصر این معضل است از جمله خودروسازی، وزارت کشور، شهرداری و محیط‌زیست، مسؤولیت را بپذیرد؛ گزارش ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر تهران، آنقدر جامع و کامل است که مورد استناد قوه‌قضائیه قرار گیرد تا به این طریق مقصر اصلی شناسایی شود.

Page Generated in 0/0058 sec