printlogo


کد خبر: 257580تاریخ: 1401/9/21 00:00
اخبار

بهبود شاخص‌های گمرک در دولت سیزدهم
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گمرک در یک سال اخیر در برخی شاخص‌ها کاهش زمانی داشته است اما همچنان مطالبه و نیاز بویژه در بخش‌های مرزی کشور بسیار است. مراسم تکریم و معارفه روسای کل قدیم و جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران با حضور «سیداحسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این مراسم «محمد رضوانی‌فر» به عنوان معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و «علیرضا مقدسی» رئیس کل پیشین گمرک نیز مورد تکریم قرار گرفت. خاندوزی در این مراسم اظهار داشت: امیدواریم در حوزه گمرک در دولت سیزدهم شاهد تحول باشیم و تلاش‌های دوستان به نتیجه برسد که آن هم با همکاری خود بدنه گمرک میسر است تا بتوانیم در فرآیند تشریفات گمرکی تسهیل ایجاد کنیم، کمااینکه در برخی شاخص‌ها هم در یک سال اخیر کاهش زمانی داشته‌ایم اما همچنان بویژه در بخش‌های مرزی کشور مطالبه و نیاز بسیار است.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم و رضوانی‌فر با جذب نیرو، بتواند عقب‌افتادگی‌های حدود ۱۰ سال گذشته را که جذب نیرو در گمرک نداشته‌ایم جبران کند و افرادی با روحیه جهادی جذب کنیم؛ بنابراین برای هر ۲ بزرگوار روسای کل قدیم و جدید گمرک آرزوی توفیق دارم. در ادامه علیرضا مقدسی با ارائه گزارشی کوتاه، اقدامات یک سال اخیر دوره تصدی خود بر گمرک را ارائه کرد. محمد رضوانی‌فر نیز در ادامه ضمن تشکر از علیرضا مقدسی به دلیل تلاش‌ها و خدماتش در دوران مسؤولیت بیان کرد: امیدواریم بتوانیم یک برنامه مدون، آن هم به‌زودی برای گمرک تهیه و تدوین کنیم. 
***
مبادله حواله ارزی صادرات کشاورزی با اسکناس ارز
بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندکان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی و محصولات دانش‌بنیان را با ارز اسکناس، مبادله و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد.  مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با موافقت بانک ‌مرکزی و با هدف تشویق و توسعه صادرات، بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندکان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش‌بنیان را با ارز اسکناس، مبادله و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد.  به گفته وی، صادرکنندکان نیز اسکناس دریافتی از بانک مرکزی را به نرخ توافقی در بازار متشکل ارزی عرضه خواهند کرد. انطباق سیاست‌های ارزی و‌ تجاری در تعامل نزدیک با وزارت صمت پیگیری می‌شود.
***
اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی
معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون گفت: 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی در سال جاری تصویب و ابلاغ شده است. یکی از طرح‌های دولت ایجاد اشتغال از طریق مشاغل خانگی و خرد است که به وسیله ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود. اکثر این طرح‌ها ثبت‌محور بوده و به محض ثبت تقاضا مجوز آن صادر می‌شود و فقط در برخی مشاغل مانند تولید مواد غذایی باید مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و استاندارد آن هم به صورت غیرحضوری گرفته شود. در این زمینه محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش خبر 14 اعلام کرد: تلاش بر این است با لحاظ دقت و استانداردهای لازم مجوزهای مشاغل خانگی را سرعت بخشیم و امسال با همکاری بانک مرکزی بالاترین ابلاغ اعتبار برای مشاغل خانگی به میزان 3 هزار میلیارد تومان تصویب و ابلاغ شد. وی گفت: سقف تسهیلات برای مشاغل مستقل خرد و خانگی از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان و سقف مشاغل پشتیبان برای این مشاغل از 2 میلیارد تومان به 4میلیارد تومان افزایش یافته است. معاون وزیر کار همچنین گفت: در صدد هستیم سرعت صدور مجوزها از سامانه ملی مجوزهای کسب و کار بیشتر شود. در این برنامه همچنین مرتضی نیازی، معاون توسعه اشتغال مشاغل خرد بنیاد برکت گفت: بر اساس مدل اشتغال خرد، در راستای کمک به برنامه‌های دولت امسال قرار است 100 هزار طرح در قالب مشاغل خرد در کشور اجرا کنیم که اشتغال مستقیم از محل اجرای این طرح‌ها 150 هزار نفر است و با احتساب اشتغال غیرمستقیم این عدد به 300 هزار نفر می‌رسد. وی همچنین گفت: 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این تعداد اشتغال لازم است که البته با کمک شبکه بانکی و سایر نهادها این ارقام تامین می‌شود. همچنین امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در این برنامه گفت: مشکل صدور مجوزهای کسب و کار قابل حل است و کسانی که می‌خواهند مدارک سازمان غذا و دارو دریافت کنند، می‌توانند از طریق وب‌سرویس درگاه ملی غذا و دارو تقاضای خود را برای فعالیت در رشته‌‌‌‌های مواد غذایی که 31 رشته است، ارائه کنند و هر زمان که تاییدیه تخصصی سازمان غذا و دارو را دریافت کردند، می‌توانند از طریق سامانه ملی مجوزهای کسب و کار اقدام به اخذ مجوز فعالیت کنند.

Page Generated in 0/0055 sec