printlogo


کد خبر: 257582تاریخ: 1401/9/21 00:00
اخبار

نایب‌رئیس مجلس:
بر سر تمامیت ارضی ایران 
با هیچ کشوری شوخی نداریم
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر سر تمامیت ارضی ایران با هیچ کشوری شوخی نداریم، گفت: پاسخ ایران به بلندپروازی همسایگان پشیمان‌کننده خواهد بود. 
علی نیکزاد در نطق پیش از دستور کار مجلس اظهار کرد: سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به رهبری امام امت(ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی این است که نه سلطه‌گر باشد و نه سلطه‌‌پذیر. سیاست حسن همجواری با همسایگان، همواره به عنوان یک اصل ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است و نظام مقدس اسلامی ثابت کرده که همواره یک دوست و پشتیبان بزرگ برای همسایه‌های خود بوده است. 
وی تصریح کرد: اثبات حاکمیت مطلق جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه‌گانه، حتی نیاز به بررسی حقوقی و معاهدات بین‌المللی و اسناد سازمان ملل متحد ندارد؛ کمی موزه‌گردی و مشاهده نقشه‌های قدیمی کافی است تا اثبات شود که اینجا خلیج‌فارس است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر و این جزایر به طور مطلق متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. 
نایب‌رئیس مجلس با اشاره به اینکه ما از افزایش تبادلات اقتصادی کشورهای همسایه خود استقبال می‌کنیم، ادامه داد: ایران دخالتی در امور داخلی کشورهای همسایه ندارد اما بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی ندارد. ما هیچ مشکلی با اینکه قاتل خاشقچی، مادر معنوی داعش و گاو شیرده آمریکا با کشورهای مختلف دنیا قرارداد تجاری ببندد، نداریم اما چنین حقی را برای ایشان قائل نیستیم که در لابه‌لای مناسبات اقتصادی، درباره جزایر ایرانی، لاف در غریبی بزنند. 
نیکزاد تصریح کرد: ما منتظر شنیدن روایت‌های کشورهای دوست و شرکای تجاری خود در این زمینه هستیم اما از ایشان می‌خواهیم در مناسبات تجاری خود دقت داشته باشند تا برخی کلمات نامتعارف در گفت‌وشنودهای دوجانبه و چندجانبه راه پیدا نکند. 
***
عضو مجلس خبرگان رهبری:
محاربی که قتل نکرده هم می‌تواند حکم اعدام بگیرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب به کسی می‌گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم)، مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است که اگر اتفاق بیفتد، محاربه محقق شده، ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می‌کند و می‌تواند حکم اعدام هم بگیرد. 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جواد مجتهدشبستری در گفت‌وگو با فارس افزود: کسی که سلاح به دست می‌گیرد و سلاح را از غلاف بیرون می‌کشد برای ترساندن مردم، عنوان محارب بر او قطعا صدق می‌کند، لازم نیست حتما مرتکب قتل شده باشد. من تعجب می‌کنم از افرادی که چنین سخنانی گفته‌اند، که حتما باید مرتکب قتل شده باشد تا اینکه عنوان محارب صدق کند! 
وی خاطرنشان کرد: چیزی که بنده در کتب فقهی خوانده‌ام، محارب به کسی می‌گویند که اسلحه را برهنه کند، یعنی از غلاف بیرون بکشد، برای ترساندن مردم؛ یعنی کسی سلاح به دست می‌گیرد و راه می‌بندد، درگیر می‌شود با مردم و قمه به دست می‌گیرد، فرقی نمی‌کند چه مردم را بترساند و چه یک مامور نیروی انتظامی را، عنوان محارب صادق و محقق شده و حکم محارب هم از این جهت اختلافی نیست و باید اجرا شود. 
شبستری در ادامه گفت: احکام تشریع شده‌اند به جهت بازدارندگی و اگر در اینجا نظام بخواهد نسبت به افرادی که مسلحانه وارد درگیری شده‌اند رأفت به خرج بدهد، قطعا بازدارندگی محقق نخواهد شد و دامنه اغتشاشات متوقف نخواهد شد، پس ما اگر بخواهیم این اغتشاشات متوقف شود باید خواستار برخورد قاطعانه با افرادی باشیم که عامدانه لیدر بوده‌اند و در این جریانات وارد شده‌اند. 
***
شهید مولوی عبدالواحد ریگی در راه وحدت، تهدیدها را به جان خرید
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پیامی تاکید کرد: امام جمعه اهل سنت خاش با تمام توان ندای وحدت را صلا داد و در این راه، تهدیدها و رنج‌ها را به جان خرید و سرانجام جان بر سر این عهد و پیمان نهاد. 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در پیامی به مناسبت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی نوشت: «آن روحانی مردمی و خیرخواه عمری را در راه خدمت به مردم عزیز منطقه خاش و اعتلای وحدت مردم آن سامان گذراند. ایشان همواره در پیشبرد آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی در تلاش بود و با تمام توان ندای وحدت را صلا داد و در این راه، تهدیدها و رنج‌ها را به جان خرید و سرانجام جان بر سر این عهد و پیمان نهاد. خاطره خوش اینجانب در آن جلسه به یادماندنی که نماد بصیرت انقلابی و روشن‌بینی آن روحانی برجسته بود اکنون به عنوان یک قاب ماندگار و تصویر درخشان از حقیقت خواسته‌ها و مطالبات بحق مردم غیور و نجیب خطه سیستان‌وبلوچستان در چشم و دل مردم ما، ماندگار شده است. بداندیشان و بدخواهان مردم ایران و خطه دلاورخیز سیستان‌وبلوچستان از این حرکت بزدلانه جز افزایش نفرت مردم ما از دشمنان وحدت ملی ایرانیان نخواهند دید. ان‌شاءالله خون این عالم شهید و دیگر شهدای وحدت و امنیت، دامان پر ننگ دشمنان خارجی و عوامل مزدور داخلی را خواهد گرفت و آنان را در پیشگاه محکمه وجدان مردم، رسوا خواهد ساخت. ان‌شاءالله دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و مردمی با تمام توان و سرعت نسبت به شناسایی و محاکمه و برخورد قاطع با مسببان و مباشران این حادثه دردناک اقدام خواهند کرد».

Page Generated in 0/0058 sec