printlogo


کد خبر: 257665تاریخ: 1401/9/23 00:00
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد؛ بارش برف و باران در 16 استان
پایان پربارش پاییز
همه حوضه‌های آبریز کشور از هفته منتهی به دوم دی ماه با بارش مواجه می‌شوند

با فعال شدن سامانه بارشی جدید در کشور، دیروز اغلب مناطق بویژه جنوب آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام و ارتفاعات تهران، قزوین و البرز با بارش باران و برف مواجه شدند. در همین ارتباط سازمان هواشناسی ضمن هشدار به رانندگان اعلام کرد نفوذ این سامانه بارشی موجب شده در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش‌ها همچنان به صورت برف، کولاک و رخداد مه تا پایان امروز ادامه‌ داشته باشد. بر این اساس برای امروز بارش‌ها در جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، جنوب مرکزی، غرب اصفهان و ارتفاعات قزوین و البرز پیش‌بینی شده است. همچنین فردا در ایلام، خوزستان، جنوب شرق لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، نیمه شمالی فارس و نیمه شمالی بوشهر شاهد بارندگی خواهیم بود. اثر این مخاطره جوی نیز لغزندگی و احتمال کاهش شعاع دید در جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین‌شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر به‌صورت محدود، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، احتمال افت فشار گاز و احتمال اختلال در عملیات عمرانی است. سازمان هواشناسی به احتیاط در سفرهای برون‌شهری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، اقدامات لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن‌ریزی، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی راهداری بویژه در گردنه‌های برف‌گیر توصیه کرده است. سازمان هواشناسی همچنین  با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی در کشور برای  ۱۸ استان هشدار سطح زرد احتمال آبگرفتگی، افت فشار گاز و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز از بارش برف و باران در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و کاهش غلظت آلایندگی در شهرهای صنعتی خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران چهارشنبه ۲۳ آذر  نیمه‌ابری تا ابری همراه با غبار صبحگاهی و در بعضی ساعت‌ها بارش پراکنده با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد و روز  پنجشنبه ۲۴ آذر قسمتی ابری همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: طی چهارشنبه ۲۳ آذر بندرعباس با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۴- سردترین مرکز استان کشور خواهد بود. 
* ضرورت همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای البرز گفت: با توجه به احتمال بارش برف از رانندگان درخواست می‌شود در زمان تردد از محورهای کوهستانی استان حتما زنجیر چرخ و لباس گرم به همراه داشته باشند. علی زندی‌فر با اشاره به بارش پراکنده برف در برخی محورهای البرز اظهار کرد: با توجه به احتمال تداوم بارش برف از رانندگان درخواست می‌شود در زمان تردد از محورهای کوهستانی استان حتما زنجیر چرخ و لباس گرم به همراه داشته باشند. وی گفت: با توجه به لغزنده بودن مسیرها در زمان بارندگی، از رانندگان تقاضا می‌شود سرعت مطمئنه را رعایت کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند تا شاهد وقوع حوادث تلخ نباشیم.
* تداوم بارش‌ها در همه حوضه‌های آبریز کشور
مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین پیش‌بینی خود از تداوم بارش‌ها طی هفته جاری در حوضه‌های آبریز کشور خبر داد و اعلام کرد هفته آینده در حوضه‌های آبریز سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور بارش رخ خواهد داد. وضعیت بارش‌های کشور بیانگر نامتوازنی بارش در اکثر حوضه‌های آبریز اصلی و درجه‌ ۲ است. بر اساس تازه‌ترین گزارش مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای هفته جاری وقوع بارش‌ها در مناطق جنوب غربی و به صورت پراکنده در مرکز، جنوب و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش برای هفته آینده وقوع بارش‌ها در سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور مورد انتظار است. بر پایه این گزارش، حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان این هفته بیشینه بارش 30.9 میلیمتری و متوسط محدوده 3.6 میلیمتری دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است. مقام دوم پربارش‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش 25.5 میلیمتر و متوسط محدوده 1.1 میلیمتری است. پس از آن حوضه آبریز مرزی شرق بیشینه بارش 21.5 میلیمتری و متوسط 1.5 میلیمتری را تجربه می‌کند. هفته جاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش 11.5 میلیمتر و محدوده بارش 0.8 میلیمتری را شاهد خواهد بود. حوضه آبریز دریای خزر هم این هفته بیشینه بارش 7.6 میلیمتری با متوسط محدوده ۶ دهم میلیمتری دارد. حوضه آبریز قره‌قوم هم این هفته با بیشینه بارش ۰,۴ میلیمتری و متوسط بارش صفر میلیمتر، پایین‌ترین میزان بارش حوضه‌های آبریز را دارد. در هفته منتهی به ۲ دی‌ماه همه حوضه‌های ششگانه اصلی آبریز کشور بارش‌هایی را دریافت خواهند کرد. بر این ‌اساس حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲ دی‌ماه بیشینه بارش 67.9 میلیمتری و متوسط محدوده 6.2 میلیمتری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود. در هفته منتهی به ۲ دی‌ماه حوضه‌ آبریز قره‌قوم بیشینه بارش 12.2 میلیمتری با متوسط محدوده ۳ میلیمتری را تجربه خواهد کرد. هفته آینده همچنین حوضه‌ آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش 7.5 میلیمتری و متوسط محدوده 0.2 میلیمتری را تجربه خواهد کرد. حوضه‌ آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم در هفته منتهی به ۲ دی‌ماه بیشینه بارش 2.8 میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری را تجربه خواهد کرد. حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲ دی‌ماه بیشینه بارش 1.3 میلیمتر با متوسط محدوده صفر میلیمتر را تجربه خواهد کرد. حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۲ دی‌ماه بیشینه بارش 1.1 میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری خواهد داشت.

Page Generated in 0/0074 sec