printlogo


کد خبر: 257671تاریخ: 1401/9/23 00:00
اخبار

خلف وعده شرکت‌ها، پرداخت سود سهام عدالت را به تأخیر انداخت
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: دولت سیزدهم با جدیت به دنبال حمایت از دهک‌های پایین جامعه است و پرداخت سود سهام عدالت را پیگیری می‌کند. مشکل اصلی در واریز سود سهام عدالت به خلف وعده و تخلف شرکت‌های سهام عدالتی برمی‌گردد که سود خود را واریز نکرده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های بورسی موظف هستند پس از برگزاری مجمع در یک بازه زمانی مشخص سودها را به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند اما در حال حاضر اکثر شرکت‌ها از این اقدام خودداری کرده‌اند. بر این اساس سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه پیگیر واریز سود سهامداران از این شرکت‌هاست تا در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب سهامداران واریز شود و در صورت تخلف، اسامی آنها اعلام و با شرکت‌های متخلف برخورد می‌شود. 
***
ظرفیت ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی به ظرفیت 1000 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: رقمی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شد، ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و اگر سقف بودجه ۲ هزار میلیارد تومان باشد این نسبت برای سال بعد به ۳۷ درصد می‌رسد. علی رستم‌پور در این نشست اهمیت مباحث مرتبط با اقتصاد سیاسی را در عملکرد سازمان امور مالیاتی موثر دانست و گفت: سهم مالیات مستقیم مشاغل ۵ درصد سبد مالیاتی است و سهم اصناف نیز ۲ تا 2.5 درصد است. سبد مالیاتی این بخش که صدای بلندی دارند و به مقامات عالی کشور دسترسی دارند، باید به مراتب بیشتر از این باشد. وی افزود: برای امسال به طور مستند می‌توانستیم بر اساس قوانین فعلی کشور ۵ تا ۶ برابر سال‌های قبل، از این بخش درآمد اخذ کنیم ولی مسائل اقتصاد سیاسی مانع شد. رستم‌پور ادامه داد: رقمی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده، حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و اگر سقف بودجه ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، این نسبت برای سال بعد به حدود ۳۷ درصد می‌رسد. رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: کاهش این نسبت منطقی نیست و باید برای سال بعد نیز این نسبت بالاتر از ۵۰ درصد تثبیت شود. وی گفت: هوشمند شدن فرآیند اخذ مالیات‌ها این ظرفیت را ایجاد کرده است و به عقیده من سقف وصول درآمدهای مالیاتی برای سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و حداقل باید نسبت مالیات به بودجه سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ نیز محقق شود و برای تحقق این نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۲ باید در حدود 1000 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود. 
***
وزیر اقتصاد خبر داد
انتشار صورت‌های مالی ۴۰۰ شرکت غیربورسی
وزیر امور اقتصادی و دارایی در توئیتی در صفحه شخصی خود از انتشار صورت‌های مالی ۴۰۰ شرکت غیربورسی خبر داد. سیداحسان خاندوزی نوشت: همان‌طور که وعده داده بودیم، پای شفافیت ایستادیم و صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ مربوط به قریب ۴۰۰ شرکت غیربورسی را منتشر کردیم تا مدیران دولتی و عمومی، چاره‌ای جز بهبود عملکرد نداشته باشند. بر اساس این گزارش، پیش از این و در ابتدای خردادماه سال جاری، صورت‌های مالی حسابرسی شده ۱۳۲ شرکت تابعه نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نیز سازمان‌های مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت‌های تابعه آنها و شرکت‌های تابعه بانک‌ها و بیمه‌های دولتی به همراه گزارش‌های حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوط که توسط سازمان حسابرسی رسیدگی و صادر شده بود، در سامانه کدال منتشر شد. 
***
60 درصد ناوگان جاده‌ای‌ فرسوده است
معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه هم ناوگان ریلی و هم جاده‌ای ما فرسوده است، از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای خبر داد. شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه ترانزیت در کشور ما پتانسیل بالایی دارد اما هنوز بالفعل نشده، افزود: در دولت سیزدهم چندین تفاهمنامه ترانزیتی امضا کرده‌ایم که شامل «تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان»، «تفاهم سه‌جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران، روسیه و آذربایجان» و «تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه» می‌شود. افندی‌زاده گفت: در کریدور شمال- جنوب خط زیبای رشت- آستارا دیده شده اما آیا نمی‌توان در کنار آن به مسیرهای جاده‌ای هم توجه کرد؟ بعد از زیرساخت‌ها، مسأله دیگر توسعه و نوسازی ناوگان است، چرا نسبت واردات ناوگان به تولید داخل مناسب نیست؟ به نظر می‌رسد با تولید داخل امکان تکمیل و نوسازی ناوگان را نداریم. وی با بیان اینکه هم ناوگان ریلی و هم جاده‌ای ما فرسوده است، از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای خبر داد و افزود: ترانزیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود اما در سال جاری در حالی که پیش‌بینی‌ها از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی بود، تنها ۷ میلیون تن ترانزیت در کشور داشته‌ایم که با رقم سال قبل فاصله زیادی دارد. معاون وزیر راه به کمبود لکوموتیو اشاره و اظهار کرد: امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور می‌کند، حال آنکه در دنیا ترددهای ترانزیتی یکپارچه‌سازی شده است ولی ما در کشور این معضل را نتوانسته‌ایم برطرف کنیم.

Page Generated in 0/0043 sec